sisällön alkuun
20.11.2017 05.56 SANASTO | KESKUSTELU | PIIRTOLAUDAT | SUOMIMANGA | RSS

Kupoli
"Suomalaisten fanien palvelemista jo vuodesta 2002"

Uutis- ja etusivu

Sisältö

Keskustelu

Piirtolaudat

Impromanga 3

Yhdistys

Kupolin palvelinkodon tarjoavat Säätöyhteisö B2 ry sekä Tietovelhot Oy.

x Keskustelu | Ohjeet | Kalenteri | Henkilökunta Haku | Kirjaudu | Rekisteröidy

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

« edellinen seuraava »
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Pakko lukea: 20th Century Boys + 21st Century Boys  (Luettu 6125 kertaa)
0 käyttäjää ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Iwa
Vieras
« : 07.04.08 klo 17:14 »

Urasawa Naoki: 20 Seiki Shounen - Honkaku Kagaku Bouken Manga + 21 Seiki Shounen (20th Century Boys - The Real Sci-Fi Adventure Manga + 21st Century Boys) ~ 22 + 2 tankoa, genret: seinen/sci-fi/mysteeri

Kaikki luulivat ettei Urasawa voi parantaa MONSTERista kun hän aloitti vuonna 1999 uuden sarjansa, joten harvapa tiesi että kehkeytymässä on tarinoiden tarina, kaikkien aikojen paras manga. Enkä edes sano IMHO, vaan se on fakta, sillä 20thCB:tä parempaa mangaa ei ole eikä tule. 20thCB on palkittu kolmesti:

- 2001 Kodansha Manga Award
- 2002 Japan Media Arts Festival - Excellence Prize
- 2003 Shogakkan Manga Award

Vaikka et koskaan lukisi mangaa, inhoat koko sarjakuvatyyliä tai olet muuten vain outo, lue 20th Century Boys + 21stCB. Se saa nauramaan, se saa itkemään, se saa kylmät väreet kulkemaan selkäpiissä. Tällä hetkellä valitettavasti ei ole vielä kovinkaan laillista tapaa 20thCB (ja 21stCB):n lukemiseen englanniksi (italiaksi, ranskaksi, kiinaksi ja saksaksi sekä tietenkin japaniksi on) sillä jenkkijulkaisua on siirretty itsensä Urasawan toivomuksesta kunnes MONSTER julkaistaan kokonaan...

Juonesta sun muusta en vielä puhu halaistua sanaa, sillä olen aikeissa kirjoittaa eeppisen arvostelun ko. sarjasta lähiaikoina. Odottakaapa sitä!

Olet jo lukenut sarjan? Ei kannata vaipua epätoivoon, sillä mangasta ollaan tekemssä live action-elokuvatrilogiaa, ja ensimmäinen osa saa ensi-iltansa 30.8.2008 Japanissa; heitinkin jo ircissä läpällä että tehdään eksursio kupolista Japaniin katsomaan 1. osa - eipä sitä koskaan tiedä...

Tässä trilogian virallinen saitti, jossa tietoa mm. roolijaosta (!): http://www.20thboys.com/

Mutta heitänpä pallon nyt teille; tämän ketjun tulisi saada hurjasti vastauksia tai sitten jokin on pahasti vialla. :(

Tai oikeastaan olen aika hemmetin tyytyväinen jos tämä viesti sai edes yhden teistä tutustumaan 20thCB:n...

tallennettu
Silvia
kupoliitti

Profiili
« Vastaus #1 : 07.04.08 klo 18:04 »

Olen kuullut juu. Mietin silloin joskus lukemista mutta se sitten jäi... Nyt menin uudestaan katsomaan, ja eikö tietenkin ole 249 lukua. Ja 21st:ssä 16. Miten minä tuon jaksan?! Kyllä minä varmaan tuon parissa päivässä luen mutta...Jos vain on hyvä juoni... Jostakin syystä minusta tuntuu viestiesi perusteella, että sinä ja minä emme oikein samoista sarjoista pidä, tai ainakaan samoista hahmoista jne. mutta voihan tätä kokeilla.
tallennettu
Saya
foorumisti

Profiili
« Vastaus #2 : 07.04.08 klo 20:58 »

Vaikka tuossa Iwan hehkutuksessa voisi kuvitella olevan hieman liiottelun makua, 20th Century Boys todellakin on tajuton. Yllättäviä juonenkäänteitä tietää löytävänsä, mutta silti niitä ei osaa odottaa. Naoki Urasawa kuljettaa tarinaa upeasti eri aikakausissa. Laajan hahmokaartin eri kohtalot kietoutuvat nerokkaasti yhteiseksi juoneksi. Harmittaa mielettömästi, että jossain vaiheessa  manga  jäi ajan puutteen vuoksi omalta osaltani kesken. Kynnys aloittaa sarjan lukeminen uudestaan on korkealla, koska kuitenkin on jo unohtanut joitain tärkeitä seikkoja alkupuolelta ja alusta ei viitsi aloittaa, koska se on niin pirun pitkä...

Joka tapauksessa tämä sarja on pakko lukea. Vaikka en tiedä vielä loppuratkaisua, sarja on silti jäänyt mieleen yhtenä parhaista.
tallennettu
JeBaZ
mallasvastaava
shabranigdo

Kill them mr. B!

Profiili WWW
« Vastaus #3 : 08.04.08 klo 08:23 »

Planetesin jälkeen tämä on listallani. Ajattelin lukea sarjaa "jostain" mutta yleensä nämä hyvät "jostain" luettujen mangojen jenkkijulkaisut saapuvat hyllyyni. Tästä mangasta olen kuullut pelkkää hyvää, mutta en ole vielä lukenut.
tallennettu

madu
foorumisti

Profiili
« Vastaus #4 : 09.04.08 klo 11:07 »

Urasawan aikaisemmat tuotokset Master Keaton ja Monster, tosin animemuodossa, lukeutuvat suosikkeihini, joten kiva hinku olisi päästä tutustumaan 20th Century Boysiinkin. Valitettavasti tässä tulee vaan menemään hetki, koska en kestä lukea scanlationeita, tarvitsen ihan oikeaa paperia ja mustetta, ja enkun lisäksi ei pahemmin kielet suju. Missäs vaiheessa se enkku-Monster on meneillään että saisi vähän tietää miten pitkään ehkä vielä joutuu odottelemaan?
tallennettu

last.fm | katsotut animet | type-moon faggotry 4 life | MOU IKKAI! | ざわ・・・・
Iwa
Vieras
« Vastaus #5 : 09.04.08 klo 12:07 »

Missäs vaiheessa se enkku-Monster on meneillään että saisi vähän tietää miten pitkään ehkä vielä joutuu odottelemaan?

14/18 - 15. tulee kesäkuussa. Elikäs... vielä saa odotella.
tallennettu
Èlewyn
erakoitunut
kupomuumio

pssst

Profiili WWW
« Vastaus #6 : 11.04.08 klo 16:34 »

Itse asiassa sain jokin aika sitten juuri itseäni niskasta kiinni ja aloitin 20th cb:n lukemisen. En ole vielä edennyt pitkälle, mutta erittäin vaikuttavaa on ainakin tähän mennessä ollut :). Harvemmin törmää tälläisiin mestariteoksiin, pitää mukavasti otteessaan o/.
Urasawa on kyllä yksi mainioimmista tarinankertojista ja kyllä se piirrosjälkikin ihan mukavasti silmää miellyttää. Täytyy ehdottomasti lukea enemmän kunhan saan aikaa siihen, ainakin sen arvoiselta tuo vaikutti.

Enkkujulkaisua odotellen :P.
(scanit on pebast :( )

Niin on, mutta käännös ei. Sama kääntäjä muuten kääntää virallisenkin version (!)

No sehän kuulostaa hyvältä! :)
On paljon mukavampaa saada pitää oikeaa alppaa käsissään, toisin kuin tuijottaa tietokoneen näyttöä.
« Viimeksi muokattu: 15.04.08 klo 19:51 kirjoittanut Èlewyn » tallennettu

gnawing,biting,breaking,hacking,burning !
Iwa
Vieras
« Vastaus #7 : 11.04.08 klo 17:27 »

Niin on, mutta käännös ei. Sama kääntäjä muuten kääntää virallisenkin version (!)
tallennettu
JeBaZ
mallasvastaava
shabranigdo

Kill them mr. B!

Profiili WWW
« Vastaus #8 : 26.08.08 klo 10:21 »

Bumb! Olen nyt 21st century boy:ssin viimeisessä chapussa, jonka luyen jahka kotiin pääsen. On kyllä yksi manga yli muun tässä genressä. En muista aikoihin nauttineeni minkään mangan lukemisesta näin paljoa. Lopun juonenkäänteet vielä ja sitten enemmän tekstiä, koska tauko on ohi ->
tallennettu

Eki-sensei
foorumisti

Oro?

Profiili
« Vastaus #9 : 14.12.09 klo 04:08 »

Viestini sitten sisältää spoilereita ihan 21st century boyn ja 20th century boyn viimeisimmistä luvuista, joten jos et ole lukenut niitä niin en suosittele lukemaan.

Spoileri (vie kursori päälle näytääksesi)

Mielipiteeni sarjasta voin antaa myöhemmin, nyt väsyttää ja on aika mennä nukkumaan :)
tallennettu
levanti
Vieras
« Vastaus #10 : 14.12.09 klo 17:32 »

tallennettu
Ikkaku
Fanituksessaan epäterveellisen tason saavuttanut.....
foorumisti

Give up and read Jump. See? It's much easier...

Profiili WWW
« Vastaus #11 : 14.12.09 klo 18:48 »

Hiffasinko oikein...? Luulin et Monster on jo kokonaisuudessaan julkastu... Kirja 18 oli kyl aika selvä loppu. Mut 20thCB on kyl tosi hyvä. Luin joku 7 chapuu mut sit jotenki jäi... Kai sen vois herättää taas eloon omalla listalla ja ettii kohta mihin jäin. Donkeyn hautajaiset muistaakseni...
tallennettu

Yami ni madoishi awarena kage yo, Hito wo kizutsuke otoshimete. Tsumi ni oboreshi gou no tama. Ippen, shinde miru?
JeBaZ
mallasvastaava
shabranigdo

Kill them mr. B!

Profiili WWW
« Vastaus #12 : 16.12.09 klo 00:06 »

No mutta enpä koskaan kirjoittanut sitten mitään tuon edellisen viestin jälkeen :L

20th Century Boys oli sikatiukka jo silloin kun sen ekan kerran luin. Nyt on meneillään lukukerta nro. 2 ja ostan samalla sitä hyllyyni jenkkien julkaisutahdissa. En muista enään edes loppua kunnolla ja toisella lukukerralla sarja yleensä aukeaakin hieman enemmän. Sarja kuitenkin on edelleenkin omalla listallani kärkikastissa ja tulee pysymään. 5 alppaa hyllyssä ja lisää odottelen.

Olen aloittanut myös Pluton lukemisen ja sekin on aivan jäätävän hyvä manga. Sitten jossakin vaiheessa vielä Monster, kun anime on jo tullut ahmittua :L
tallennettu

Flarona
kovin pötkyläinen
suomimangusti

A, nandemo nai.

Profiili WWW
« Vastaus #13 : 17.12.09 klo 20:32 »

Ikkaku: Kyllä varmaan, mutta katso toki, milloin viestit on lähetetty. :)

Ja niin tutustui Flaronakin tämänvuotisessa Pulumiitissä tähän mahtavaan sarjaan. Kiitos, JeBaZ, kun toit siihen mennessä ilmestyneet osat sinne.

Kaikkien keskustelunhaluisten harmiksi(?) päätin lukea sitä sitä mukaa kuin se tulee Fantasiapeleihin ja olla kurkkimatta mitään etukäteen. Meh. Sarjan luonteen vuoksi minun on vaikea sanoa mitään muuta kuin että Urasawa on taitava, Kanna söpö ja cool ja että kuudennen osan odottaminen suorastaan kidutusta. Lukiessa saa vähän väliä jäädä tuijottamaan sivuja pidemmäksikin aikaa ja ihmetellä, kuinka joku osaa. Tarvitsisin uuden adjektiivin tai useammankin, että voisin kertoa mielipiteeni kunnolla.

Mitä tapahtui? Mitä on tapahtunut? Mitä tapahtuu? Mistä ikinä 20th Century Boys kertookaan, se on tyylikäs ja enemmän kuin luettava sarja.

* Flarona tuntee itsensä 17-vuotiaaksi pojaksi. ;<
tallennettu

On laitonta ajatella, että Death Note: How To Read julkaistaisiin Suomessa.
Eki-sensei
foorumisti

Oro?

Profiili
« Vastaus #14 : 17.12.09 klo 21:45 »

Dodiin, eli jonkinlaista arvostelua 20th + 21st... En jaksa kirjoittaa mitään pitkää koska tuskin kukaan sitä silloin lukisi, että pistetään hyvin lyhyesti.

Täytyy sanoa, että on 20th Century Boys ainakin parempi mitä Urasawan aikasempi mestariteos Monster - vaikken tietenkään sano että sekään olisi ollut huono. Molemmat on kieltämättä mestariteoksia ja pidän erityisesti piirrustustyylistä joka erottaa Urasawan muista miljoonasta eri manga-koista. Mielestäni piirrustustyylin pitäisi olla omalaatuinen. Tämän takia pidän myös One Piecestä. Urasawan piirrustustyyli on myös hyvin realistinen (eurooppalaiseksikin tyylisiksi sitä kutsutaan, kai).

Itse juoni on todella hyvin suuniteltu ja se on tarkkaan suuniteltu. Ainakin tiettyyn kohtaan asti. 20th Century Boys oli parhaimmillaan siihen asti kunnes hypättiin ajassa eteenpäin 14 vuotta (muistaakseni). Tämä sekoitti aika paljon (ainakin minua) ja tarina alkoi menemään pitkäksi aikaa hyvin sekavaksi ja oudoksi. Tietysti tällöinkin mukana oli se kysymys, että mitä kävi vuoden 2000 tapahtumissa, mitä Kenjille ja kumppaneille kävi jne. joten olihan sitä pakko lukea eteenpäin. Näin tarina säilytti mielenkiintosta siihen asti kunnes

Siitä lähtien tarina alkoi menemään sekavaksi ja jonkin verran tylsäksi ja se meni tavallaan takaisin samaan tilanteeseen kun missä oltiin 2014. Olihan sarja tämänkin jälkeen ihan mielenkiintoinen, mutta ainakin itse luin sitä siitä lähtien vain koska olin jo niin pitkällä. Ainoa asia mikä oikeastaankin kiinnosti enään oli

Toisaalta ainakin itse pidin loppuratkaisusta. Ei mitään eeppistä taistelua tai mitään. Ja "ystävän" syy tekoihinsa oli vain yksinkertaisesti lapsuuden trauma tjms. Tosin loppu tapahtui turhan nopeasti. 20th olisi ansainnut paremman lopun. Ja toiseksi minua häiritsee se, että tehtiin erikseen 21st. Kyllä sen 21st:n sisällön olisi voinut pistää suoraan 20th perään.

No mutta hieno teos on ja täytyy kyllä nostaa hattua Urasawalle - jälleen, kun olihan Monsterkin aikamoinen teos. Vaikka siinäkin oli huonot puolensa. Ei aivan viiden tähden arvoinen teos, mutta itse antaisin neljä tähteä. 20th Century Boys on mangaa parhaimmillaan omassa genressään.

Genrestä puheenollen, eikö 20th/21st Century Boysissa voisi puhua ainakin jossain määrin myös supernaturaalisesta?

Näin itsekin tulkitsin asian, mutta kysyin jos joku sattuisi tietämään. Eikös "kummitus koulussa" ollut nimeltään Katsumata?

Sanotaan myös tähän loppuun, että pidin sarjassa siitä, että se oli hyvin realistinen ottaen huomioon ajan milloin Kenji  oli nuori. Eli tarkoitan hippiaikaa yms. Ja sarjassa on myös paljon ei itse juoneen liittyvää draamaa jne.

Ehkä joku päivä tätä voisi alkaa ostamaan enkuksi. Tai suomeksi jos sitä joku päivä alkaa tulemaan suomeksi. En vain usko, että ainakaan tällä hetkellä 20th Century Boys myisi Suomessa. Ainakaan hyvin.
tallennettu
levanti
Vieras
« Vastaus #15 : 18.12.09 klo 09:14 »

Kannattaa lukea myös PLUTO ja Urasawan uusinta teelmää, Billy Batia.

Itse rankkaan Urasawan pääsarjat nykyään:

1. PLUTO
2. MONSTER
3. 20thCB
4. Billy Bat (ohittanee 20th:n kunhan pääsee joskus vauhtiin)
tallennettu
Ikkaku
Fanituksessaan epäterveellisen tason saavuttanut.....
foorumisti

Give up and read Jump. See? It's much easier...

Profiili WWW
« Vastaus #16 : 15.03.10 klo 10:49 »

Nysse on siinä...
Luin sekä 20th CBn, että 21st CBn. Jäi jotenki tyhjä olo... Pitänee paikata Urasawa-puutetta Plutolla tai Billy Batilla.
tallennettu

Yami ni madoishi awarena kage yo, Hito wo kizutsuke otoshimete. Tsumi ni oboreshi gou no tama. Ippen, shinde miru?
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  

Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
Sivu luotiin 0.038 sekunnissa. 20 kyselyä tietokannasta.

tätä sivustoa ylläpitää Anime- ja mangayhteisö Kupoli ry
tietoa - sivukartta - rekisteriseloste