sisällön alkuun
21.9.2017 22.41 SANASTO | KESKUSTELU | PIIRTOLAUDAT | SUOMIMANGA | RSS

Kupoli
"Kotimme on liikkuva linna."

Uutis- ja etusivu

Sisältö

Keskustelu

Piirtolaudat

Impromanga 3

Yhdistys

Kupolin palvelinkodon tarjoavat Säätöyhteisö B2 ry sekä Tietovelhot Oy.

x Keskustelu | Ohjeet | Kalenteri | Henkilökunta Haku | Kirjaudu | Rekisteröidy

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

« edellinen seuraava »
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Go  (Luettu 7792 kertaa)
0 käyttäjää ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
JunioRcmf
foorumisti

Profiili
Go
« : 14.11.07 klo 22:35 »

Tuli tässä mieleen, että pelaako täällä kukaan Go:ta? Itse en pelaa, mutta olen ajatellut aloittaa, jos vain saan jonkun kaverin tai jonkun perheenjäsenen innostumaan.
Ennen laudan ostamista haluaisin kumminkin kokeilla ensin vähän peliä ja siksi kysyisinkin onko kenelläkään tiedossa jotain freeware/software (ilmaista ja laillista) ohjelmaa, jolla voisi kokeilla/opetalla Go:n pelaamista?

Säännöt näyttäisi ainakin jossain määrin löytyvän täältä. Tuolta löytyvässä jatkolinkissä on myös apua peliä aloitteleville (mm. minulle itselleni).

Lautapelit.fistä katselin niin siellä näyttäisi olevan tälläiset myynnissä:
Go-setti
Go-setti (Philos)
Näistä olisi kysymys niille, jotka asiasta enemmän tietävät:
Mitä eroa on tuolla Go-setillä ja Philos versiolla? Tuon Philoksen kuvassa näyttäisi olevan kulhot mukana, joita ei ollut ainakaan toisen sisällössä mainittu, mutta onko niillä muuta eroa esim. laadussa tai laudoissa?
tallennettu

Anime- & Manga-listani.
JeBaZ
mallasvastaava
shabranigdo

Kill them mr. B!

Profiili WWW
« Vastaus #1 : 15.11.07 klo 10:27 »

Itsellä on käynyt myös mielessä Go:n pelaaminen, mutta se menee pian ohi, jos menee. Luin tuossa hetki sitten Hikaru No Go:n loppuun ja tämä varmaan herätti kiinnostukseni.

Koitappa löytää jostain internetsin suuresta maailmasta googlettamalla vaikka online Go paikka. Eiköhän sellainen löydy. Tänään on hyvä paivä koittaa Go:ta.
tallennettu

Veh
positiivinen
ylläpitäjä

Profiili
« Vastaus #2 : 15.11.07 klo 10:46 »

Olen pelannut aikoinani gota jonkin verran, pikkuveli pelaa edelleenkin. Itse olemme ostaneet pelivälineemme Gaimportista, jota suosittelisin myös uusille kokeilijoille.

Kun peliä alkaa vasta pelata, ei kannata saman tien mennä ostamaan isoa raskasta puulautaa - uusilla harrastuksilla kun on usein tapana loppua kesken melko nopeasti, ja sen jälkeen nurkissa pyörivä iso puupalikka on hankala sisustuselementti. Sen sijaan suosittelisin ostamaan muutaman erikokoisen keinonahkalaudan.

Myöskään muovikiviä ei kannata karsastaa, sillä lasikivet ovat raskaammat ja likaantuvat ja lohkeilevat helposti. Samalla kertaa kannattaa tilaukseen ottaa mukaan jonkinlaiset kupit. Muovikivistä ja keinonahkalaudasta on iloa vielä myöhemminkin, koska ne kulkevat kokeneellakin pelaajalla helpommin repussa esim. kaverin luokse peli-iltaa varten.

Pikkuveli tuntuu itse pääasiassa pelaavan gota netissä KGS-palvelimella (http://www.gokgs.com/). Siellä käsittääkseni on paljon suomalaisiakin ja tunnelma on sosiaalisempi ja rennompi kuin monilla muilla servereillä; lisäksi siellä pelaaminen on ilmaista.

tallennettu
Sekkosiki
kupoliitti

Sekkosiki

Profiili WWW
« Vastaus #3 : 15.11.07 klo 11:21 »

Olen pelannut sen verran, että osaan säännöt ja alkeet, mutta en hahmota millään kaikkia mahdollisia pelitilanteita, koska niitähän on go:ssa lukemattomia, kuten Hikaru No Go:ta seuranneet ovat varmaan huomanneet. Yleisenä ohjeena aloittelijoille sanotaan, että häviä ensimmäiset 50 peliä (vai oliko se 100 peliä, en muista), mutta kuitenkin siis kannattaa lähteä ennakkoluulottomasti kokeilemaan kaikenlaista enempää miettimättä. Vain kokemuksen myötä alkaa hahmottaa go:n moninaisia pelitilanteita.

Olen itse pelannut go:ta netissä KGS:n palvelimella ja ainakin tuolla suomalaisten huoneessa ilmapiiri on rento ja ihmiset ovat avuliaita sekä valmiita avaamaan jokaiselle go:n maailmaa. Aidosta go-laudasta ja kivistä ei minulla ole kokemusta, mutta joskus voisi nekin hankkia.
tallennettu
Tenb
foorumisti

Profiili
« Vastaus #4 : 15.11.07 klo 16:24 »

... pikkuveli pelaa edelleenkin...

Pikkuveli ilmoittautuu.

Lainaus

Kun peliä alkaa vasta pelata, ei kannata saman tien mennä ostamaan isoa raskasta puulautaa ... Sen sijaan suosittelisin ostamaan muutaman erikokoisen keinonahkalaudan.

Myöskään muovikiviä ei kannata karsastaa, sillä lasikivet ovat raskaammat ja likaantuvat ja lohkeilevat helposti. Samalla kertaa kannattaa tilaukseen ottaa mukaan jonkinlaiset kupit. Muovikivistä ja keinonahkalaudasta on iloa vielä myöhemminkin, koska ne kulkevat kokeneellakin pelaajalla helpommin repussa esim. kaverin luokse peli-iltaa varten.

Muovikivet ja nahkalauta ovat hyvä ja halpa tapa aloittaa harrastus, mutta pidemmän päälle voivat osoittautua turhiksi jos innostuukin pelaamaan enemmän - vastaavassa tapauksessa pelivälineiksi kannattaa hankkia magneettiliitoslauta ja korealaiset lasikivet kupeissa Gaimportista huomattavasti paremman pelituntuman vuoksi.

Vaihtoehtoisia suositeltavia keinoja aloittamista varten ovat mainittu nettipelaaminen, Suomen go-liiton peli-illoissa käyminen tai improvisoidut ratkaisut, esim. othello-laudan hyödyntäminen tai ruutupaperi.
tallennettu

天罰五段
Elysion
foorumisti

Internet is serious business

Profiili
« Vastaus #5 : 23.11.07 klo 21:38 »

Itse aloitin ukkoni kanssa n. kuukausi sitten ja innostus ei tunnu vielä laantuvan lähiaikoina. Aluksi tietty turhauduin monesti kun oli niin vaikea oppia mitään häviöistä ja monimutkaisia tilanteita pyöri päässä jatkuvasti. Oikeastaan niin pyörii edelleen mutta nykyään pyrin löytämään ratkaisun niihin. Poikaystävä toi Japanista vielä laudan kivineen (sai alennuksella) ja pelaamme vaihtelevasti laudalla ja koneella.
tallennettu
JeBaZ
mallasvastaava
shabranigdo

Kill them mr. B!

Profiili WWW
« Vastaus #6 : 26.11.07 klo 10:39 »

Hyviä linkkejä. Tästä on jo huomattavasti alempi kynnys koittaa Go:ta, sitten kun on aikaa.
tallennettu

neji
himono-onna
vastuuhenkilö

Profiili
« Vastaus #7 : 09.12.07 klo 19:23 »

olis kyllä mielenkiintosta kokeilla gota kun itsekin olen hikaru no go:ta katsellut joskus.. Kuitenkaan en oo niin kiinnostunu, että ainakaan tällä hetkellä lähtisin ihan omaksi ostamaan.. Tosiaan sitten kun on aikaa niin vois vähän tutkia noita sivuja. :>
tallennettu
JunioRcmf
foorumisti

Profiili
« Vastaus #8 : 10.12.07 klo 22:26 »

Itse olen tässä harjoitellut tämän ohjelman avulla aina, kun lukio on antanut periksi, joka valitettavan vähän toistaiseksi.
Taidoton, kun olen niin kahden kiven tasoituksen voittaminen vain 9x9 laudalla tuottaa ongelmia >.<, mutta pelaamalla oppii (ainakin toivottavasti).

Voisiko joku muuten selittää tämän tilanteen:
Spoileri (vie kursori päälle näytääksesi)
Miksi tälläinen tilanne aina johtaa koneen passaamiseen? Onko tämä vain koneen tekoälyn syytä vai onko tässä joku sääntöihin perustuva syy?
tallennettu

Anime- & Manga-listani.
Kasumi
karismaattinen
kupomuumio

Profiili WWW
« Vastaus #9 : 11.12.07 klo 00:39 »

KGS:llä ensin siskoa vastaan luettuani ensin ohjeet. Siskon ja hänen poikaystävän innoittamana (patistamana) kokeilin go:ta. Alussa olin järkyttävän huono. Olen nytkin pelannut ehkä alle kymmenen peliä tai enemmän. En ole laskenut.
Ensin pelaaminen oli hurjan ärsyttävää kun tunsin itseni tosi huonoksi. Vähän aikaa sitten tunsin nauttivani vaikeista tilanteista :) Jotkut go-tilanteet tulevat vain välillä mieleen kun ei ajattele mitään. Välillä tekee mieli pelata... Jos saisin pelata vaikka laudalla kun sisko ja hänen poikaystävänsä omistavat sellaisen :)
tallennettu

Modern Life Is Rubbish
Tenb
foorumisti

Profiili
« Vastaus #10 : 11.12.07 klo 18:20 »

Miksi tälläinen tilanne aina johtaa koneen passaamiseen? Onko tämä vain koneen tekoälyn syytä vai onko tässä joku sääntöihin perustuva syy?

Tekoäly luultavasti katsoo turhaksi jatkaa pelaamista koska valkean kaksi kiveä ovat niin selvästi pelastamattomissa, samaten kuten muuallakin laudalla on vaikea saada yhtään mitään aikaan. Mitkään säännöt eivät kuitenkaan estäisi valkeaa jatkamasta peliä.
tallennettu

天罰五段
Elysion
foorumisti

Profiili
« Vastaus #11 : 07.01.08 klo 10:26 »

Jees, osaisiko kukaan täällä Go:ta pidempään pelanneista kertoa muovi- ja lasikivien hyödyt ja haitat?

Ja Go-lauta jonka poikaystävä toi japanista, on alkanut muuttumaan epätasaiseksi (sileällä pöydälläkin keikkuu, vinouden voi jo erottaa silmällä.) Oli pientä spekulointia tästä, sain joskus bokkenin, joka oli samaan tapaan suomeen tultua muuttanut muotoaan (bokken käyristyi vielä enemmän.) Olisiko mahdollisesti syy ilmastossa? Ja voiko lautaa saada enää suoraksi?
« Viimeksi muokattu: 08.01.08 klo 07:44 kirjoittanut Elysion » tallennettu
Vigly
Kalaisa
oekakivalvoja

HAAHAA

Profiili WWW
« Vastaus #12 : 07.01.08 klo 18:41 »

Jees, osaisiko kukaan täällä Go:ta pidempään pelanneista kertoa muovi- ja lasikivien hyödyt ja haitat?
Veh käsitteli tätkin aihetta omassa viestissään :)

Pelasimme Oekakimiitissä Go:ta, mutta siinä lähinnä tunsi itsensä surkeaksi luuseriksi kun ei osannut pelata, vaikka ensimmäistä kertaa pelasinkin. Mutta heti tuntui todella mielenkiintoiselta peliltä (vaikkei sitä osannutkaan pelata). Saattaapa joskus perheen ristinollamatsit muuttua Go:ksi :)
tallennettu
Elysion
foorumisti

Profiili
« Vastaus #13 : 08.01.08 klo 07:46 »

Mielessäni heräsi kysymys koskien Hikaru no Go:n nähneitä ja go:n pelaajia: Jos pelaat Go:ta, aloititko sen pelaamisen ennen vai jälkeen katsottuasi HnG:ta?
tallennettu
Iwa
Vieras
« Vastaus #14 : 08.01.08 klo 12:44 »

Aikoinaan pelailin Go:ta (en kyllä osaa sitä sitten yhtään) ja alkuinnostus syntyi ennen kaikkea Hikaru no Go-mangan takia. Anime sitten lietsoi sitä entisestään, mutta sitten se jäi kun tajusin että se peli ei ole minua varten. Se vaatii liikaa aivoa. :) Tykkään enemmän tuurijutuista joissa silti on runsaasti taktiikkaa - kuten Mahjong. Tosin nyt olen uudelleenkatsomassa Hikaru no Go:ta, joten eipä sitä tiedä jos vaikka innostus iskisi uudelleen...
tallennettu
Flarona
kovin pötkyläinen
suomimangusti

A, nandemo nai.

Profiili WWW
« Vastaus #15 : 08.01.08 klo 21:08 »

aloititko sen pelaamisen ennen vai jälkeen katsottuasi HnG:ta?

Jälkeen. Katsoin Hikaru no Go:n kesällä 2006. Sen jälkeen menin jollekin kansainväliselle go-sivustolle pelaamaan, mutta vastustajani lähti muutaman siirron jälkeen. (Häntä varmaan ärsytti se, kun olin nlin varmaan niin huono ja tyhmä.) Siihen pelaamiseni sitten jäikin yli vuodeksi.

Olen sen jälkeen katsonut muutamia (kymmeniä) jaksoja uudestaan, se nyt vain on niin mahtava sarja. Pari kuukautta sitten Elysion houkutteli minut rekisteröitymään KGS:ään, kun olin ilmaissut pitäväni hänen avataristaan.

Sain n. viikko sen jälkeen Tensai Go:n, ja sillä olen pelannut muutaman pelin. Nyt minulla on oma go-lauta (kokoon taitettava, magneettikivet), jota sitten joskus raahaan kouluun pelatakseni muiden kanssa väli- tai hyppytunneila. Go on ihan kivaa, vaikken ymmärräkään siitä vielä kovin paljoa.
tallennettu

On laitonta ajatella, että Death Note: How To Read julkaistaisiin Suomessa.
Tenb
foorumisti

Profiili
« Vastaus #16 : 10.01.08 klo 01:06 »

Ja Go-lauta jonka poikaystävä toi japanista, on alkanut muuttumaan epätasaiseksi (sileällä pöydälläkin keikkuu, vinouden voi jo erottaa silmällä.) ... Olisiko mahdollisesti syy ilmastossa? Ja voiko lautaa saada enää suoraksi?

Oma 3-senttinen pöytälautani kärsi aikoinaan saman kohtalon, laudan keskiosa taipui useita millejä reunoja alemmaksi. Ilmeisesti ilmiö on varsin yleinen meillä Suomessa, sillä useilla tutuillani on käynyt samoin. Kuulemani mukaan taipuminen todellakin johtuisi valmistusmaan ja Suomen ilmastojen eroista, erityisesti kuivuudesta - varmaksi tätä en tosin voi osoittaa. Enpähän kuitenkaan saanut itse selvitettyä mitään korjaamistapaa laudalleni, eli taipunut on ja taipuneena pysyy.
tallennettu

天罰五段
Elysion
foorumisti

Profiili
« Vastaus #17 : 14.01.08 klo 15:11 »

Enpähän kuitenkaan saanut itse selvitettyä mitään korjaamistapaa laudalleni, eli taipunut on ja taipuneena pysyy.
Löysimme keinon; Pari kirjaa laudan päälle ja painot kirjojen päälle, on suoristunut huomattavasti.

Ja voisinpa vastata omaan kysymykseeni; Aloitin ensin go:n pelaamisen, ensimmäinen peli siskoa vastaan naurattaa vieläkin kun käyn sitä läpi. En osannut sääntöjä ja vain pyrin syömään mahdollisimman paljon kiviä. Jälkeenpäin poikaystävä houkutteli katsomaan Hikaru no Go:ta joka myös motivoi pelaamaan.
tallennettu
Ikkaku
Fanituksessaan epäterveellisen tason saavuttanut.....
foorumisti

Give up and read Jump. See? It's much easier...

Profiili WWW
« Vastaus #18 : 21.08.12 klo 21:45 »

Herätetäänpäs tämä henkiin täältä. Hei... olen n. 21 kyu nuubi, joka pelailee lähinnä heikkoja robotteja vastaan KGSssä ja satunnaisesti Helsingin Go-kerholla Manga Cafessa. Mullaolis idea. Onegai, kiitekure...

Mahdollisesti, kunhan Kontulan kirjasto ehtii syyskuun alussa aueta, olisi suunnitteila tuonne kirjastoon jonkinlainen go-kerho. Kontulalle on hankittu 2 Original Go -settiä ja jos sinne saadaan kerho pystyyn, niin täältä voisi kalastella porukkaa. Tarkoitus olisi varmaan nuoret saada innostumaan pelistä, mutta kaipa sinne vanhempiakin saa tulla. mitään ei ole vielä päätetty, mutta kun remontti ja avajaispuuhat on pois alta, niin puheen sävy muuttunee drastisesti parempaan suuntaan.

Tiedän että Teidän joukossanne on ainakin muutama Helsingissä asuva taitavampi pelaaja. Ei tarvi olla 6 dan, mutta jos  osaa opettaa kärsivällisesti alkeita nuorille ja ehkä about 10 v muksuillekin niin olisi mahtavaa. Sillä mun taidoilla ei vielä kerhoa vedetä ja mulla on kädet täynnä kaikenlaisen muunkin kanssa. Mutta avustajan/toisen vetäjän kyllä musta saa.

Jos herää mielenkiintoa niin vastatkaa tähän tai laittakaa yksäriä. Ilmoitan Kontulan kirjaston pomolle, jos joku ehdottomasti uskaltaa lupautua vetäjäksi. Kontulalle varmasti hankitaan useampi setti jos homma saadaan kulkemaan. Mainostuksen idässä hoitaa kirjasto, vaikka sanahan on tarkoitettu levitettäväksi.
tallennettu

Yami ni madoishi awarena kage yo, Hito wo kizutsuke otoshimete. Tsumi ni oboreshi gou no tama. Ippen, shinde miru?
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  

Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
Sivu luotiin 0.038 sekunnissa. 19 kyselyä tietokannasta.

tätä sivustoa ylläpitää Anime- ja mangayhteisö Kupoli ry
tietoa - sivukartta - rekisteriseloste