sisällön alkuun
19.11.2017 14.00 SANASTO | KESKUSTELU | PIIRTOLAUDAT | SUOMIMANGA | RSS

Kupoli
"zOMG Rei!!1"

Uutis- ja etusivu

Sisältö

Keskustelu

Piirtolaudat

Impromanga 3

Yhdistys

Kupolin palvelinkodon tarjoavat Säätöyhteisö B2 ry sekä Tietovelhot Oy.

x Keskustelu | Ohjeet | Kalenteri | Henkilökunta Haku | Kirjaudu | Rekisteröidy

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

äänestys
Kysymys: Top3 Ghiblin elokuvista
Laputa: linna taivaalla - 7 (6.1%)
Tulikärpästen hauta - 3 (2.6%)
Naapurini Totoro - 16 (14%)
Kikin lähettipalvelu - 4 (3.5%)
Porco Rosso - 8 (7%)
Aaltojen kuohu - 0 (0%)
Pom Poko - 1 (0.9%)
Sydämen kuiskaus - 3 (2.6%)
Prinsessa Mononoke - 12 (10.5%)
Naapurini Yamadat - 0 (0%)
Henkien kätkemä - 25 (21.9%)
Kissojen valtakunta - 3 (2.6%)
Liikkuva linna - 19 (16.7%)
Maameren tarinat - 1 (0.9%)
Ponyo rantakalliolla - 6 (5.3%)
Kätkijät - 3 (2.6%)
Kukkulan tyttö, sataman poika - 2 (1.8%)
Tuulen laakson Nausicaä - 1 (0.9%)
äänestäjiä yhteensä: 39

« edellinen seuraava »
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Top3 Ghiblin elokuvista  (Luettu 14413 kertaa)
0 käyttäjää ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
neji
himono-onna
vastuuhenkilö

Profiili
« : 13.04.13 klo 18:38 »

Tässä lista Suomessa ilmestyneistä Ghiblin elokuvista.
Mikä on oma top3:si? Perustele!

Mitä leffoja et ole vielä nähnyt?
Entä mikä on huonoin?
tallennettu
Kipsi
kupoliitti

Profiili WWW
« Vastaus #1 : 13.04.13 klo 19:00 »

1. Henkien kätkemä
2. Naapurini Totoro
3. Liikkuva linna

Loppujen lopuksi oli aika vaikea päättää tämä järjestys. :D
Totoro oli ensimmäinen Ghiblin leffa, jonka näin ja ihastuin siihen heti. Tarina oli suloinen ja myös tunteellinen ja Totoro tietysti kumppaneineen ihana. <3
Liikkuvassa linnassa pidin tästä mystisestä linnasta ja Calciferista. Taisi ollakin suosikkini siinä päähenkilöiden rinnalla. Loppu oli myös hyvin mielenkiintoinen. :3
Mutta sitten Henkien kätkemä on kuitenkin yksi suurimmista suosikeistani, koska sen maailma on niin erikoinen ja tarina oli jopa hieman pelottava, että ei oikein tiennyt miten siinä lopulta kävisi..

Olen tykännyt oikeastaan jokaisesta elokuvasta, jotka olen nähnyt. Kaveri pisti minut viimeksi katsomaan Prinsessa Mononoken ja pakko sanoa, että se oli todellakin jotain erilaista noihin muihin verrattuna. Hyvin mielenkiintoinen. :D

Onhan noita vielä aika paljon tietysti näkemättä.. olen tähän asti nähnyt vain yllä mainitut + Kikin, Ponyon ja Kissojen valtakunnan.
En sitten tiedä mikä huonoin näkemäni olisi.. olen tykännyt kaikista kovasti. :3
tallennettu
Sipulikeitto
kupoliitti

Profiili WWW
« Vastaus #2 : 13.04.13 klo 22:41 »

Voi ei tämä oli ihan kauhean vaikea valinta ja tulen varmaan muuttamaan tätä vielä myöhemmin mutta menköön nyt näin:

1. Henkien kätkemä
2. Liikkuva linna
3. Kätkijät

Olen itse asiassa nähnyt aika vähän Ghiblin leffoja nyt kun mietin ja Henkien kätkemä taisi olla noista se jonka ensimmäisenä näin aikoinaan ja rakastuin heti piirtojälkeen ja kaikkeen muuhunkin. Se maailma vain siinä oli niin kovin kiehtova ja ehkä vähän ahdistavakin muutamissa kohdissa. Tässä jokin aika sitten mietin että pitäisi katsoa uudestaan kun en ole taas vähään aikaan nähnyt, tämä kun on muutenkin yksi lempileffoistani. :3

Liikkuvassa linnassa sama perustelu kuin Kipsillä, eli tykkäsin tässä tapauksesta linnasta ja jännistä hahmoista! Calcifer oli välillä ehkä jopa raivostuttavan söpö(?). :D

Tämä viimeinen kohta oli hankala päättää mutta olkoon Kätkijät, koska se tuli viimeksi katsottua jokunen kuukausi sitten ja on vielä tuoreessa muistissa (olisin halunnut laittaa tähän Totoron mutten muista olenko koskaan edes nähnyt sitä kokonaan...). Lapsena pidin Peukaloisen retkistä ja Taavi-tontun seikkailuista, joten ei liene hankalaa arvata että tämäkin sitten iskee ideallaan, etenkin Ghiblin tuotoksena. :D

Huonointa en kyllä osaa edes mainita näiden näkemieni perusteella. Noiden ylläolevien lisäksi olen nähnyt vain Totoron (josta en edes muista mitä siinä tapahtuu, hyi hyi pitäisi sivistää itseään taas) ja Porco Rosson, joka oli ihan kiva pläjäys. Seuraavaksi varmaan hankin käsiini Mononoken, sitä kun ollaan kehuttu niin hirveästi ja kuulostaakin jo mielestäni katsomisen arvoiselta.
tallennettu

Remember to eat nakki
Niptumiini
foorumisti

Tuolit ovat taas menossa epäkuntoon...

Profiili WWW
« Vastaus #3 : 13.04.13 klo 23:37 »

Tässäpä olisi oma Top-3

1. Kikin lähettipalvelu
2. Prinsessa Mononoke
3. Tulikärpästen hauta

Kikin lähettipalvelu on sijalla 1. ihan vain sen takia, että se on niin hyvän mielen elokuva! Ja lisäksi sisältää tärkeä opetuksen oman paikkansa löytämisestä ja itsensä hyväksymisestä.
Myöskin miljööt, musiikki ja hahmot ovat elokuvassa ihan parasta! Erityisesti sellaiset hassut sivuhahmot, kuten esim. Tombo ja leipurin mies!
Itselle tulee aina älyttömän hyvä  mieli katsoessa Kikin lähettipalvelua :)

Prinsessa Mononoke on taas sijalla 2., koska se luo omalla tavallaan niin synkkä ja vakavamielinen, mutta silti uskomattoman kaunis elokuva.
Itse katsoin leffan jokunen vuosi sitten ostettuani sen englantilaisesta tekniikkalaite-myymälästä. Tietyllä tavalla enkku-subbeja oli silloin vaikea ymmärtää kokonaan, mutta ymmärsin ja ymmärrän vieläkin elokuvan sisältämän sanoman luonnon kunnioituksesta.
Kaunis elokuva, ihana musiikki ja jännittävät hahmot; jumalat ynnä ihmiset.

Tulikärpästen hauta onkin sijalla 3., koska sekin on, Prinsessa Mononoken tavoin, hyvin vakavamielinen ja myös surullinen elokuva. On aivan käsittämätöntä, miten piirrettyssä elokuvassa on onnistuttu kuvaamaan niin puhdasta tuskaa. Elokuvan realistisuus yllätti itseni, silloin kun katsoin sen ensimmäistä kertaa, mutta tavallaan se on myös sen  valtti - realistinen elokuva muiden, hiukan utopistisempien, Ghibli leffojen keskellä on erottuva yksilö :)

+ Haluaisin vielä mainita, että Studio Ghiblin Suomessa julkaisematon elokuva "Only yesterday" on kanssa älyttömän hyvä elokuva, jossa leffan päähenkilö pohtii oman elämänsä merkitystä ja kulkua. Kannattaa katsoa, jos löytyy  :)

<a href="http://www.youtube.com/v/YxM22wVrdME&amp;ap=%2526fmt%3D18&amp;rel=0" target="_blank">http://www.youtube.com/v/YxM22wVrdME&amp;ap=%2526fmt%3D18&amp;rel=0</a>
tallennettu

Defeating a sandwich only makes it tastier!
neji
himono-onna
vastuuhenkilö

Profiili
« Vastaus #4 : 14.04.13 klo 00:14 »

1. Tulikärpästen hauta
2. Henkien kätkemä
3. Liikkuva linna

Melko helppo päätös oli nämä kolme. :)
Tulikärpästen hauta on vaan jotenkin niin uskomaton, koskettava ja ajatuksia herättävä. Itken aina ihan hirveästi ja se on vaan niin upea tarina, etten kestä. :'D Jokaisella miljardilla katselu kerralla ollut yhtä vaikuttava kokemus.
Henkien kätkemässä on jotenkin mahtava tunnelma, mystinen (no ghiblin leffoissa on yleensäkin, mutta henkien kätkemässä vaan on sitä jotakin!) +Haku on niin ihana, whii.<3
Joskus väitin, että ei se liikkuva linna nyt niin hyvä ole, mutta on se vaan.

Pom poko ei muhun oikeen iskenyt... Ja Totoro-hypetystä en ole koskaan ymmärtänyt.
Ghiblin elokuvat on kyllä huippuja, olen nähnyt kaikki paitsi naapurini Yamadat ja kukkulan tyttö, sataman poika.

Ponyolle muuten plussat, välttelin kannen perusteella tätä elokuvaa pitkään - turhaan. Se oli mahtava ja ihan älyttömän söpö!<3

tallennettu
froggybunta
peruskäyttäjä

Kiitos proffasta Lime! ♥

Profiili WWW
« Vastaus #5 : 15.04.13 klo 08:03 »

1. Tonari no Totoro <3
2. Prinsessa Mononoke
3. Henkien Kätkemä

Liikkuva linna kuuluu myös suosikkeihin, mutkun TOP3, nii ei sit. >:I Samoin Kukkulan tyttö, Sataman poika. Ei sit TOP5, sä hylkäsit mut. > ^ <

1. Naapurini Totoro on ollu ihan pienestä pitäen suosikki, ja on vieläkin. ^^ Yks kaveri katto jonkun aikaa sitten Totoron, kun mä olin nii hirveesti sitä mainostanu. Sen mielestä Totoro oli enemmän pelottava kuin söpö.:D

2. Prinsessa Mononoke on ihana! Mä vaan tykkään siitä niin hirveesti! Oisko yksi syy se, että mie tykkään susista? Ja alkkareissa jokea ylittävistä animeprinsseistä? :D Juu, mut ihan se perus ideakin siitä että ihmiset ja luonto pitäis saada toimimaan yhdessä ja se erityisesti siitä pikkuseikasta, että elämänjumala on myös kuolemanjumala.

3. Henkien Kätkemänkin mä näin aika pienenä, mut silloin ei kyllä olis päässy TOP3:een, koska mä pelkäsin sitä Mustaa juttuu ihan vietävästi! Muistan miten mä näin aina painajaisii, ja se tunki jokaisen puun takaa mitä nyt satuinkaan näkemään.:D
tallennettu

Heissulivei! :D
K-haza
kupoliitti

Profiili WWW
« Vastaus #6 : 17.04.13 klo 02:58 »

Missä on Tuulenlaakson Nausicaa? D:
tallennettu

"I don't give a crap about any of this, er.. crap!"
neji
himono-onna
vastuuhenkilö

Profiili
« Vastaus #7 : 17.04.13 klo 23:46 »

Missä on Tuulenlaakson Nausicaa? D:

Oh my, jotain siis unohtui! Pahoittelen! Lisään listaan, hyvä kun huomasit, kiitos :3
tallennettu
Andromeda
kilopostaava
ylläpitäjä

Profiili
« Vastaus #8 : 24.12.13 klo 00:57 »

Järjestystä en osaa sanoa, mutta Totoro, Henkien kätkemä ja Ponyo saivat ääneni. Hyvin hankalaa oli valita, sillä itselläni on ihan selvä top4-lista, eli edellä mainitut + Mononoke. Enkä oikeastaan ole varma, että onko Mononoke se, jonka kuuluu pudota kolmen parhaan listalta pois, vai jonkin muista.

Perusteluita valinnoille (ja perustelen myös Mononoken):

Totoro on niin symppis ja hyväntuulinen elokuva. Ja kyllä Totoro itse saa myös pisteet. Semmonen ihana, pehmoinen satuolento. Eihän siitä voi olla pitämättä. Ponyo kuluu samaan sarjaan. Hauska, suloinen ja ilahduttava leffa. Molemmat toimivat mielen piristäjinä koska tahansa.

Henkien kätkemä ja Mononoke nousevat suosikeiksi toisenlaisista syistä. Niissä tarinalla, tietynlaisella mystiikalla ja tarinan metatasolla on suurempi merkitys. Molemmat omalla tavallaan hyvin vaikuttavia leffoja. Henkien kätkemässä bonuksena tunnusmusiikki, joka soveltuu täydellisesti lämminhenkiseen tunnelmointiin.
tallennettu

Aina on toivoa.
---
Hänellä oli pieni laatikko, johon mahtuivat kaikki maailman aarteet. Ei hänellä mitään aarretta ollut, vain se pieni laatikko, johon mahtuivat kaikki maailman aarteet.
Flarona
kovin pötkyläinen
suomimangusti

A, nandemo nai.

Profiili WWW
« Vastaus #9 : 15.04.14 klo 18:22 »

1. Tulikärpästen hauta
Sopivasti realismia, sopivasti tragediaa ja lämpimiä sisarusten välisiä tunteita. Kaunis värimaailma.

2. Prinsessa Mononoke
Sopivasti taruja, sopivan vähän intohimoista rakkautta, lumoavat metsämaisemat.

3. Sydämen kuiskaus (jaettu kolmas sija, äänestin)
Sopivasti realismia, sopivan heikosti romanttinen tunnelma, sopivasti oman paikan hakemista ja löytämistä, sopivasti järkeä ja kärsivällisyyttä. Plussaa siitä, että päähenkilö pitää kirjoittamisesta.

3. Henkien kätkemä (jaettu kolmas sija, en äänestänyt)
Kauniit ovat maisemat, kaunis on juoni, mystinen on tunnelma, mutta rakkauselementti ei oikein sovi. Ja isäni sanoin liian surullinen loppu.

En ole vielä nähnyt Pom Pokoa, Naapureitani Yamadoja (miten tuo oikein taipuu?), Kätkijöitä enkä Kukkulan tyttöä, sataman poikaa.

Minäkään en oikein ymmärrä, mikä Totorossa niin innostaa, mutta huonoin on varmaan Aaltojen kuohu. Ensimmäisellä katselukerralla petyin vähä vähältä enemmän päähenkilöihin ja lopussa inhosin molempia enkä olisi toivonut mitään hyvää tapahtuvan heille. Toisella katselukerralla pari vuotta myöhemmin tiesin odottaa hyvin epätyypillistä Ghibli-elokuvaa ja muistin inhota uutta tyttöä alusta pitäen. Niin katsottuna se oli parempi kuin ensimmäisellä kerralla, mutta kyllä se yhä on huonoin näkemäni Ghibli-elokuva.

Mielestäni Aaltojen kuohu on totuttua Ghibli-laatua vain visuaalisesti ja ehkä ääninäyttelyn puolesta. Onko Japanissa edes huonoja ääninäyttelijöitä? Suomenkielisessä tekstityksessä eikä ääninäyttelyssä käytetä lainkaan murretta, vaikka hahmot puhuvat siitä useampaan kertaan, mikä osaltaan latistaa tunnelmaa. Mikä suomen yleiskielessä muka kuulostaa hassulta tai ärsyttävältä?
tallennettu

On laitonta ajatella, että Death Note: How To Read julkaistaisiin Suomessa.
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  

Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
Sivu luotiin 0.029 sekunnissa. 21 kyselyä tietokannasta.

tätä sivustoa ylläpitää Anime- ja mangayhteisö Kupoli ry
tietoa - sivukartta - rekisteriseloste