sisällön alkuun
18.11.2017 19.40 SANASTO | KESKUSTELU | PIIRTOLAUDAT | SUOMIMANGA | RSS

Kupoli
"Suuri ja mahtava Kupoliitto"

Uutis- ja etusivu

Sisältö

Keskustelu

Piirtolaudat

Impromanga 3

Yhdistys

Kupolin palvelinkodon tarjoavat Säätöyhteisö B2 ry sekä Tietovelhot Oy.

x Keskustelu | Ohjeet | Kalenteri | Henkilökunta Haku | Kirjaudu | Rekisteröidy

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

« edellinen seuraava »
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Ruoka  (Luettu 8816 kertaa)
0 käyttäjää ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Kasumi
karismaattinen
kupomuumio

Profiili WWW
« : 07.08.07 klo 11:46 »

Kertokaa lempiruokianne, juomianne ja mahdollisesta mieltymyksestä ruuanlaittoon ja leipomiseen.

Itse olen tosi mieltynyt kokkaamiseen. Jo peruskoulussa kotitalous oli yksi lempiaineistani ja kävin kaikki mahdolliset kurssit. Entinen isäpuoleni oli keittiömestari, joten tuli opittua itsekkin jotain ja helposti miellyin ruuanlaittoon. Vaikka itse sanonkin, olen keskivertoa parempi ruuanlaitossa lähinnä kokemuksen takia.
Tykkään tehdä japanilaista ruokaa ja haluaisin oppia siitä lisää. Olin töissä elintarvikeliikkeessä, missä tuli tutustuttua japanilaisiin elintarvikkeisiin.

Olen nykyään pesco-lacto-vegetaristi (syön kalaa, kanamunia ja maitotuotteita) joten tulee tehtyä hyvää ruokaa ilman lihaakin, vaikka osan valmistaa sitäkin hyvin.
Olen aika tietoinen ravinto-aineiden tärkeydestä, tiedän lihattomana mistä saan tarvitseman proteiinin.

Lempiruokiani ovat: karjalanpaisti, jälkiuunileipä, karjalanpiirakat, riisipuuro, tonnikala-fetasalaatti, paistettu lohi riisipedillä, uuniriisi, häränsisäfile... Jälkiruokia  mistä erityisesti pidän ovat: juustokakku, voisilmäpullat ja tiramisu. Hedelmistä luumut, meloni, vesimeloni ja omena.

Japanilaista ruokaa mitä olen syönyt ja mistä pidän ovat:
sushi (shimesaba-nigiri, maguro-nigiri, inarizushi, kampyomaki ja tamagoyaki-nigiri), udonsoba, yakisoba, unagi, takoyaki, gyoza, tori no kara-age ja kylmät kanamunanuudelit. Nattoo maustettuna mutta sellaisenaan on hyvää sen perusteella kun viimeksi sitä tein.
Sencha teen kanssa sembei, riisikeksit tai daifuku mochi on hyvää. Mukavasti tuoksuva vihreä tee on sellasenaankin ihanaa. Jos muuta teetä juon niin earl greytä, rooibos tai maustettua mustaa teetä.

Ruokia mitä teen usein tai joskus (sillon kun jaksan) ovat: spagetti-valmispastakastikkeella, paistettu lohi soijakastikkeessa tai yakitorikastikkeessa, misokeitto, japanilainen curry karee raisu, makaroonilaatikko, yakisoba, udonsoba... Osaan tehdä hyvin Wienin-leikettä.

Äidin versio alla carbonara on tosi ihanaa. Siihen tulisi oikeasti pekonia mutta äidin versiossa se on kinkkua.
Kinkkua suikaleina, viipaloitua valkosipulia, ruokakermaa ja pippuria. Ne kun keittää kastikkeeksi ja laittaa spagetin päälle. Tosi tosi hyvää! Lempiruokaani jos vielä söisin kinkkua.

Juomista sen verran, että sitruunajäätee on hyvää. Limuista sprite, ananaslimu ja fanta.
Ehkä ainoa alkoholijuoma jonka mausta oikeasti pidän on viini. Punaviinistä, mistä pidän vaihtelee riippuen siitä juonko ruuan kanssa vai ilman. Keskitäyteläisestä täyteläiseen ruuan kanssa ja makeahko, kevyt seurustelu-juomana. Valkoviinejä en ole paljoa juonut mutta se vaihtelee mikä on hyvää. Joskus makeahko on hyvää ja joskus sopivan kuiva. Tämä ei ollut mikään humputtelu-kertomus vaan ihan maun takia viiniä harvemmin nautin.
Olen maistanut Asahi ja Sapporo-oluita ja pidin reilusti enemmän Asahista. En tiedä paljoa oluista mutta Asahi oli sentyyppinen että sen mausta pidin.
« Viimeksi muokattu: 24.09.07 klo 03:19 kirjoittanut Kasumi » tallennettu

Modern Life Is Rubbish
Kometae
!
kupomuumio

sun maa mustikka

Profiili WWW
« Vastaus #1 : 07.08.07 klo 12:08 »

Minä en pidä ruoasta enkä syömisestä kovin paljoa. Joskus koen syöväni vain elääkseni, ja näin kesällä olen syönyt todella vähän päivittäin. Uskon sen osittain johtuvan valmisruokadieetistäni, koska vanhemmat ovat paljon poissa ja itse olen kokkaustaidoton. Äitini on yrittänyt opastaa muutaman perussafkan tekoon, mutta ohjeet ovat menneet lähinnä toisesta korvasta ulos, enkä muutenkaan ole osoittanut yletöntä mielenkiintoa. Jos johonkin makuun tykästyn, kyseinen hehkutus kestää noin viikon. Olen myös todella nirso, etten syö kasviksia ollenkaan ja lihatavarakin keskittyy lähinnä siihen naudalihaan.

Lempiruokiani ovat kermaperunat lihapullilla, ranskalaiset ja perunat tölkkilihapullakastikkeella(=D). Ensimmäiseen on ehtinyt tosin kyrsiintyä sen valmisruokaolemuksen takia. Itse tehty sellainen maistuu huomattavasti paremmalta.

Leipomuksista osaan vääntää ainoastaan tiikerikakun täysin ohjeitta. Minulle ei ole suotu mitään "korkeampaa ymmärrystä", jotta tajuaisin katsomatta, mihin safkaan täytyy lisätä suolaa/munaa/jotain ja kuinka paljon. Leipomuksista joulutortut ovat minusta aivan ihania. 

tallennettu

Lukemalla tämän tekstin sitoudut vastaanottamaan lämpimän virtuaalihalin :-)

* /o/ \o\ *
Sipulikeitto
kupoliitti

Profiili WWW
« Vastaus #2 : 07.08.07 klo 19:10 »

Minä en pidä ruoasta enkä syömisestä kovin paljoa. Joskus koen syöväni vain elääkseni, ja näin kesällä olen syönyt todella vähän päivittäin. Uskon sen osittain johtuvan valmisruokadieetistäni, koska vanhemmat ovat paljon poissa ja itse olen kokkaustaidoton.
Itse kuljen vähän samoilla linjoilla.

Varsinaisia lemppariruokia ei ole, mutta peruna tai pasta kantarellikastikkeessa on kesällä lähellä sydäntäni. Myös spagetti lihapullilla menee joskus. Syön siis vähän sitä, mitä nenän eteen sattuu tulemaan tai mistä pidän.

Leipomuksiakaan en osaa pannukakkua ihmeellisempää tehdä ja sekin onnistuu sähläämällä. Itse kun olen tällainen herkuttelija, niin aina uppoaa jokin pulla tai muu leivos. Suosikkeja on ehkä itsetehty mustikkapiirakka.
tallennettu

Remember to eat nakki
jelden
kupoliitti

rahalla saa ja hevosella pääsee

Profiili WWW
« Vastaus #3 : 07.08.07 klo 20:09 »

Minä olen todellinen poropeukalo ruuanlaitossa. Kun itse jotain kokkaan, se on luultavasti nuudeleita ketsupin kera. :---D Tai sitten viskon kaikkea mitä jääkaapista löytyy (yleensä raejuustoa, karjalanpiirakkaa, peruna tai kaksi) lautaselle.

Lempiruokia ovat ehdottomasti savukirjolohi, kala yleensä uudet perunat, riisi, riisipiirakat, paistettu kananmuna, yms. En kauheasti pidä lihasta, kinkku on ihan yäk. : P
Hedelmiä vallan rakastan. Vesimeloni, omena, banaani, viinirypäleet... ihanaa. Hyvää ja raikasta. (No, banaani ei nyt ehkä raikasta, muttajoo)

Myös pinaattikeitto on hyvää, vaikken keitoista yleensä paljon perustakaan.

Ruokajuomaksi kelpaa vaikkapa vesi. Myös maito on hyvää. Muuten juon paljon sitruunajääteetä, Fanta Free apple pearia ja jaffaa. Jääteen ja Fantan sekoite on hyvää. 8D (nimim. "kokeilee-kaikkia-tyhmiä-yhdistelmiä")

Jälkiruokaa... en pidä äklömakeasta, pienempänä olin kovin perso makealle. Suklaa on aina hyvää. Myös mustikkapiirakka ja omenapiirakka on tosi hyvää.
tallennettu

se parhaiten nauraa joka koiraa karvoihin katsoo ja joka toiselle kuoppaa kaivaa se villakoirana veräjästä pääsee
JeBaZ
mallasvastaava
shabranigdo

Kill them mr. B!

Profiili WWW
« Vastaus #4 : 08.08.07 klo 09:18 »

Omat keittotaitoni ovat kohtuullisen hyvät ja köyhänä oppii tekemään ruuasta hyvää, oli sitten kysessä nuudelit tai perunat.

Enimmäkseen elän nuudeleilla ja paahtoleivällä kotioloissa. Välillä kuitenkin ostan myös jotain salaatteja ja lihoja nuudeleiden painikkeeksi. Erikoisalaani on ehdottomasti paistin pannu, mutta uunia en tykkää käyttää. Keittäminen on kanssa helppoa ja mukavaa.

Paistettu nuudeliwokki sisäfileellä ja siihen lisäksi kastike, joka on tehty soijakastikkeesta, omenamehusta, valkosipulista ja kermasta. Mmmm! Sepä onkin tämän hetkinen suosikki kokata. Kämppäni keittiö on vain kovin pieni ja tiskialtaita vain yksi, joten en hirveen mielelläni kokkaa mitään monimutkaista, koska tasoja ei ole paljoa ja tiskaaminen on työlästä.

Peruskauraa ovat paistetut nuudelit extra tulisina tonnikalalla. Makaroni + jauheliha on kanssa kovin tuttu aihe. Kiinalaisesta haen yleensä tofua pähkinöillä, paistettuja nuudeleita tai Friteerattuja katkarapuja.

Näin kesäaikaan käyn paljon ystävieni mökeillä ja muualla grillaamassa maissia ja jotain perus pihvejä. Makkarasta menee ainoastaan lähikunnassa valmistettu Huilun Tuhti höystettynä oparin kotisinapilla.

Joskus harvoin kun ravintolaan pääsee syömään tulee testailtua oudoimpia ruokia mitä listalta löytyy. Mieliruokaa minulla ei ole koska syön melkein mitävaan mielelläni. Inhokkeja on ehkäpä keitetty kukkakaali.

Ruuan laitto päivittäin olisi paljon mukavampaa, jos joku muu maksaisi kaikki kalliit raaka-aineet ja olisi isompi keittiö.
tallennettu

lottamaija
oekakisti

nams

Profiili WWW
« Vastaus #5 : 09.08.07 klo 20:23 »

Noh, osaan laittaa ruokaa,mutten oikein koskaan jaksa keskittyä siihen joten usein jätän väliin ja laitan vaan pizzaa tai spagettia. olen myös kovin kehno syömään, en pidän paljoakaan lihasta, (kana>>namnam) ja kasviksien puoleen en katsokkaan :>
Mutta lempiruokaa kun kysyttiin niin varmaankin mummuni tekemä kinkkukiusaus on parasta 8)
Leivon paljon ja pidän siitä. Kotitalous kuuluu myös lempiaineisiini koulussa.

Juotavista pidän, mehujuomista ja limuista, sitruunajäätee on herkkua,persikka on vähän siinä ja siinä. Teestä tykkään myös ja litkin aika hulluna. :)
tallennettu
Nanashibito
foorumisti

Profiili
« Vastaus #6 : 10.08.07 klo 17:02 »

Majailen talla hetkella Seoulissa, Etela-Koreassa, ja taytyy sanoa, etta olen todella tykastynyt korealaiseen ruokaan. Lahes kaikki syomani ruuat ovat jarkeensa melko tulisia, mutta se ei minulle ainakaan ole ollut tahan mennessa ongelma. Paikalliselle ruualle antaa tietyn ominaismaun oletettavasti punainen pippuri, joka on niin suosittua, etta sita on jaatelossakin (tosin sellaista en ole viela maistanut).
Korealaisesta ruuasta tekee monelle lansimaalaiselle vastenmielista tulisuuden lisaksi usein vahan epamaarainen ulkonako (etenkin kuvissa, livena ruuat eivat useinkaan nayta enaa niin pelottavilta), ja monet tuntuvat suhtautuvan paikalliseen tarjontaan melko varauksellisesti. Itse olen liikenteessa avoimella asenteella - ja ennen kaikkea suu auki - ja tahan mennessa se on kannattanut, silla olen kokenut taysin uusia kulinaristisia elamyksia. Tama on jotain, mita tulen kaipaamaan, kun palaan takaisin Suomeen... Ja mika parasta, ulkona syominen on todella halpaa taalla.

Omista keittotaidoistani... Olen asunut jo jonkin aikaa omillani, mutten voi vielakaan sanoa olevani erityisen hyva kokki. Yleisesti tahan vaikuttaa ehka eniten se, etta olen laiska, enka jaksaisi kamalasti nahda vaivaa ruuan eteen. Pelkat nuudelit kelpaavat siis minulle. No okei, ehka jauhelihan kanssa... :P
Osaan kuitenkin tarvittaessa valmistaa joitain keittoja, pastaruokia, wokkiruokia, tms. suhteellisen yksinkertaisia ruokia, eivatka ne yleensa erityisen pahojakaan ole. Pahimmillaan mauttomia.

tallennettu

心の師とはなるとも心を師とすることなかれ。
Viikuna
foorumisti

Profiili
« Vastaus #7 : 13.08.07 klo 19:01 »

Pidän syömisestä, enkä ole kovin nirso. Kaiken järjen mukaan minun pitäisi olla kaksi kertaa niin painava kuin nyt, sillä urheilu on minulle vieras sana, mutta syön paljon ja usein. :'3

En ole kovin hyvä kokki. Ne on ne tietyt ruoat, mitkä osaan valmistaa. Sitä paitsi kärsivällisyyteni ei jotenkin riitä kokkaamiseen.

Lempiruokia ovat kanaruoat. <3

Toisin kuin ruokien, juomien suhteen olen kovin nirso. Maito, tee ja appelsiinimehu ovat lemppareita. Vettä juon tietysti, joskus harvoin (=yleensä ravintoloissa) limua (yleensä Fantaa, yksi harvoista limuista, joista pidän).
tallennettu

"Everything about me is turning hard..."
-Eragon
--
Brom fingered his staff. = Brom sormeili henkilökuntaansa?
Panda
Vieras
« Vastaus #8 : 13.08.07 klo 19:39 »

Olen hirmu nirso. syön paljon mutta harkiten valittuja ruokia. Kana tortilla on nam. Myös pizza ja nuudelit ovat lähellä sydäntä.

Juon melkein mitä tahansa paitsi maitoon en koske 8D Paitsi MAKUPILLEILLÄ!!! Finex on hyvää ja kaikki limut menevät mutta mango-Icetea on ihanaaa 8B

Ruokaa en osaa tehdä. Enkä aio koskaa oppia :D Siispä aion hankkia itselleni hyvän kokkaavan britti-miehen (tuo miehen brittiysyys ei liity siis mitenkään tähän xD). Osaan kuitenkin käyttää mikroa ja uunissa osaan laittaa ranskalaisia. Nuudeleille vedet keitän vedenkeittimellä ja kanat osaan paistaa. :)
tallennettu
forte
Vieras
« Vastaus #9 : 14.08.07 klo 09:59 »

Oma suuri suosikkini on jo kauan ollut lohkoperunat+minun (reippaalla) kädellä merisuolaa. Njam.<3 Lisään ruokiin todella monesti suolaa, vaikka sehän on jotain niin kamalan kamalan kamalaa, ruoassa pitää välttää liikaa suolaa ja plää. Saan varmaan sydänkohtauksen 20-vuotiaana.

Kanasalaattikin on hyvää, tykkään muutenkin tosi paljon salaateista. Isosiskoni tekee ihan uskomatonta kreikkalaista salaattia. Jos olemme esimerkiksi serkkujen luona majailemassa joku kerta vaikka lomalla, ja siskoni saa (taas) salaattivuoron, en voi sanoa muuta, kuin että hän suunnilleen loistaa sitä tehdessään.

Juomisista tykkään Mountain Dewistä ja appelsiini-Fantasta, jos limppareista puhutaan. Vesi on huippu. Maailman paras keksintö. Sitten tuota tuota... Joku on ehkä nähnyt Pienen Suklaapuodin?  Joka tapauksessa, siinä on kaakaota, johon sen puodinpitäjä laittaa chiliä. Tästä innostunut siskoni päätti sitten heti etsiä reseptin käsiinsä, ja voi nami mitä siitä tulee. Tykkään myös joidenkin kahviloiden kaakaosta, ihan taivaallista joku tazzakaakao kermavaahdon kanssa. *.*
Kahvikin kuuluu ruokavaliooni. Teetä en juo. Kahvi menee aamuisin ja iltapäivällä, jos alkaa nukuttamaan. Mustana ja ilman sokeria. Joskus oikein yököttää, kun kaveri laittaa sekä maitoa, että sokeria. Ja isäkin laittaa kuusi sokeripalaa normaaliin kuppiin. Hyi yök.

Plääplää. Herneet on hyviä.
tallennettu
veronica
foorumisti

Profiili
« Vastaus #10 : 25.08.07 klo 12:21 »

En pidä syömisestä kovinkaa paljon. Mutta jos näen jossain elokuvassa jonkun syövän niin minun täytyy heti päästä kokkaamaan joatni hyvää, vaikka en paljoa osaakaan. Minä olen myös suolaihminen. Lisään aina ruokaan suolaa. Lempiruokani on Varmaan lihapihvi tai joku sen tapainen ja nuudeli. Nuudeli on tosi ihanaa ruokaa. Ja makkarakeitto<3 Ja kanaa rakastan myös. Karkkia syön viikonloppuisin. Limpparia en kovin usein saa. Heselle mennessäni otan aina Isot ranskalaiset ja coca-colan. Hesburgerin ranskalaiset ovat ihania<3 Janojuomana juon vettä. Kotona syödessäni ja kylässä juon yleensä maitoa. Koulussa en. Syynä siihen etten koulussa juo maitoa on se , koska koulussamme on vain rasvatona maitoa ja siitä en tykkään. Kaakaota juon aamuisin ja iltaisin. Ruokia joita en pysty syömään ovat pitsakala, maksalaatikko isin tekemä super nakki makaaroni muusi sekoitus(yök), kaalikeitto, uuni sei ja pinaattikeitto. Perunasta enkä muusta kalasta pidä, mutta kyllä niitä pystyn syömään. Jälkiruosta pidän. Syön yleensä jälkiruoaksi vanukasta tai jotain kekseja tai rahkaa. Joskus minulle kelpaavat myös hedelmät.

Monta kertaa minun on jo pitänyt kirjoittaa tähän ketjuun ja nyt sitä sitten tuli oikein kunnolla.
tallennettu
Larkki-chan
foorumisti

Profiili WWW
« Vastaus #11 : 25.08.07 klo 12:48 »

Itse pidän ruuanlaitosta ja leipomisesta. Isäni on entinen leipuri, mutta en usko sen vaikuttavan paljoakaan. Olen aika hyvä laittamaan ruokaa, en pilaa enkä polta, ja laitokseni maistuvatkin aika usein hyviltä.
Lempiruokiini kuuluu sushiriisi (jostain syystä niin ihanaa), spagettipata (NAM!) ja pastaa juustokastikkeessa. Hyviä ruokia ovat myös friteerattu ankearias (erikoisinta mitä olen syönyt) ja lihakevätkääryleet.
Tykkään yleensä juoda vain vettä tai sitten jotain mehua.
Olen koulussa jossa lakto-ovo-vegetaarinen kouluruoka (en ole perillä sanan oikeinkirjoituksesta), eli myös kasvisruat maistuvat ihan hyvin.
Erikoisuuteni leivonnassa ja ruuanlaitossa ovat rinkelit ja spagettipata.
tallennettu

Sekkosiki
kupoliitti

Sekkosiki

Profiili WWW
« Vastaus #12 : 06.09.07 klo 13:46 »

Rakastan aivan suunnattoman paljon ruokaa ja ruoanlaittoa. Kokkausinnostukseni lähti liikenteeseen joskus pienempänä, kun äiti opetti tekemään perusruokia, kuten lihapullia ja perunamuussia. Tästä eteenpäin sain aika usein tehdä päivällisen koko perheelle, joten äiti säästyi ruoanlaitolta ja minä opin laittamaan ruokaa. Siitä lähtien olen kokeillut kaikenlaisia reseptejä ja soveltanut niitä omien mieltymyksieni mukaan. Haluaisin kokeilla enemmän ja enemmän erilaisia ruoka-aineksia, mutta tällä hetkellä en pysty rajallisen budjettini takia, joten kokkaukseni jäävät perusruokaan, johon kuitenkin yhdistelen jänniä mausteita.

Lempiruokani on liekitetty naudan sisäfilepihvi, jota olen marinoinut kokismarinadissa yhden yön yli. Liekittäminen on muutenkin tosi hauskaa, mutta varovainen pitää kuitenkin olla. No tuota ruokalajia en kuitenkaan joka päivä tee, vaan yleensä valmistan tulista teriyakikanaa soijakermassa, jota olenkin kokkaillut aika ahkeraan viime aikoina. Mukaan heitän lähes aina juustokuminaa, kurkumaa, kuminaa ja muita itämaisia mausteita.

Jos haluaa oppia ruoanlaittoa, kannattaa ehdottomasti kokeilla mahdollisimman paljon.
tallennettu
francesc
Vieras
« Vastaus #13 : 06.09.07 klo 21:39 »

Eikä oo ku meikän :<
"Teidän äiti ehkä tekee meidän äitien ruuat, mutta meidän isi tekee teidän perheiden lapset". Joo, offtopic. :D
Takaisin asiaan, meidän mutsi on paras. :)

Juomista tykkään kaljasta
Karhu on parasta, vai mitä? *vink vink* Koska se on.

Meikän muti opetti sun mutsis kokkaa :<

Ite tykkään Heinekenistä, maistuu kuralta ja näyttää kuralta, tuli juotuu sitä sen verran Alankomaissa että alkoi maittamaan ihan tosissaan. Merkki riippuu kans siitä että hanasta vaiko pullosta. Karhu on aika jees pullosta. Olvi on ehkä kamalin DX
tallennettu
Red Mage
Vieras
« Vastaus #14 : 10.09.07 klo 18:28 »

Koen olevani melko kaikkiruokainen ihminen, vaikka sipulit eivät erityisherkkuihini kuulukaan ja jätän mielelläni tulisemmat ruuat väliin (se on tosin joskus vaikeaa kotona, sillä isällämme on tapana laittaa itsekasvatettuja chilipippureita melkein mihin tahansa ruokaan). Rakastan porsaan sisäfileepihvejä, äidin jauhelihakastiketta, tuoretta kovakuorista vaaleaa leipää, jälkiuunilimppua, graavilohta, hummeria, sienikeittoa, uunibroileria, keitettyä maissia... Aika monen moista ^__^ Suosikkiruokani lienee leivitetyt lampaankääpäleikkeet; sääli vain, että herkkua ei saa kuin omana lyhyenä sesonkinaan ja silloinkin harvoin.
Ruokajuomaksi valitsen maidon tottumusten ohjaamina, mutta aina silloin tällöin on pakko sortua ostamaan tuoremehua (kunhan se ei ole omenaa) tai limsaa (jääsitruuna on parasta!), ja iltaisin on mukava juoda teetä. Yksi juomista on kuitenkin ylitse muiden - kaakao. Olen juonut varmaankin viisivuotiaasti asti joka aamu mukillisen lämmintä kaakaota, enkä enää osaa edes kuvitella luopuvani siitä tavasta. Rakastan muutenkin kaakaota ja suklaata siinä samalla, ja kermavaahdolla kruunattu jäätelökaakao on unelmieni täyttymys <3

Molemmat vanhempani ovat varsin loistavia kokkeja; isä kokkaa harvemmin, mutta entisenä maailmanmatkaajana loihtii joskus myös eksoottisempia ruokia. Sushia en ole esimerkiksi ikinä oikeaoppisesti tehtynä ja oikeassa ravintolassa maistanut, mutta isäni improvisoituja versioita on tullut kokeiltua (olenpa joskus itsekin auttanut) ja niiden perusteella ei sekään hassumpaa ruokaa ole.Itse en kuitenkaan ole kovinkaan kummoinen ruuanlaittaja, osittain kenties siksi, ettei opiskelijabudjetilla mitään gourmetruokia laiteta (varsinkaan ilman uunia) mutta pääosin kenties siksi, etten läheskään aina jaksa nähdä asiaan tarpeeksi vaivaa ja istua vahtimassa ruuan valmistumista.
Purkkitonnikalasta tehdyt pihvit kuuluvat bravuureihini ja ovat yksi niistä omista kokkauksistani, joita uskallan oikeasti sanoa hyviksi :P Perusrisotot, keitot yms. yksinkertaiset ruokalajit luonnistuvat muutenkin kohtalaisesti, vaikkakin ruskea kastike tuottaa minulle käsittämättömän paljon vaikeuksia (kolmesti olen jo onnistunut tekemään siitä epätäydellistä, mutta joka kerta olen kyllä edistynyt ja kenties ensi kerralla jo nappaa). Lahjaksi saamani Opiskelijan keittokirja on ollut apuna, mutta nykyään olen jo pikkuhiljaa alkanut oppia improvisoimaan aineksissa ja arvioimaan silmämääräisesti tarvittavia määriä vanhempieni mallin mukaan.
Kotona käydessä saan yleensä mukaan ruokaa sekä joskus myös eineksiä, joskaan jälkimmäisiin alan olla jo hivenen tympääntynyt kohtuullisesta valikoimasta huolimatta.
tallennettu
Mysha
foorumisti

Profiili WWW
« Vastaus #15 : 10.09.07 klo 22:31 »

Tykkään syödä, mutta inhoan ruoanlaittamista. :D
Mahani ei kestä liharuokia, joten olen aika pakosta kasvisruoalla. Mutta ei se mitään, koska kasvikset on mielestäni maukkaita. Myöskään tulisia ruokia tai kunnolla pannulla käristettyjä ruokia en kestä.
Voisin syödä riisi-herne-maissi-paprikaa vaikka joka päivä. :D
Lisäksi suklaata menee paljon vaikka se nyt ihan ruoka-ruoka ei olekaan.
Vaikka ruoanlaittaminen on kamalaa, niin tykkään leipoa. Sämpylät ja peruspullat menee ilman ohjetta.
tallennettu

olkikuukkeli
foorumisti

Hjeippa, velipoika!

Profiili
« Vastaus #16 : 10.04.11 klo 11:55 »

Itse pidän ruoasta ja ruoanlaitosta. Meillä ei kotona syödä eineksiä kuin ihan harvoin, ja kummatkin vanhemmat ovat hyviä ruoanlaittajia ja minutkin opettaneet. Eilenkin kun olin yksikseni kotona, tuli valmistettua paellaa, ja täytyy kyllä myöntää, että tuli hyvää :)
       Lempiruokiini kuuluvat kana, kala, pähkinät ja melkein kaikki kasvikset, lähes miten vain valmistettuina. Olen tosin hieman liharajoitteinen, eli lähinnä syön vain hyvin valmistettua (puolikypsät, hyi) ja hyvää lihaa (ei jänteitä yms.) Kyllähän kaikki karjalanpaistit, mureat possupaistit ja lihapullat maistuu :)) Lihan pitää olla hyvää ja herkullista silloin kun sitä syödään :D
       Ruokaa on kiva tehdä, ja leipomuksiani voin hyvällä omallatunnolla kehua onnistuneiksi. Olen aina leiponut ja tulen aina leipomaan. Juustokakut, muffinssit ja piirakat ovat kaikki lähellä sydäntäni.
tallennettu

Lopeta kärsimyksesi lyhyenläntään aasiin
Sensored
kupoliitti

Profiili
« Vastaus #17 : 12.09.11 klo 12:24 »

"Varoitus: tähän aiheeseen ei ole kirjoitettu ainakaan 120 päivään.
Jos et välttämättä halua vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista. "

Vastaanpa kuitenkin!

Olen käynyt puolitoista vuotta ravintolakokkikoulua ja kaksi vuotta suurtalouskokkikoulua. RK jäi kesken vain siksi, että en tullut toimeen opettajan kanssa ja ahdisti käydä koulua, vielä kun opiskelin niin kaukana kotoa. SK:n keskeytin (tai, jäin määrittelemättömän pitkälle lomalle) raskauden takia, viimeistään vuonna 2013 pitäisi palata koulun penkille, jolloin minusta valmistuu mitä ilmeisimmin pelkkä kokki, linjojen yhdistymisen takia.

Rakastan ruoanlaittoa, olen rakastanut sitä siitä asti kun ensimmäistä kertaa sain puukon käteeni (pelottavaa O_O) . Kaikkein eniten ruoanlaitossa tykkäänkin pilkkomisesta, on kiva kokeilla mitä kaikkea sillä puukolla saa aikaan. tästä syystä jonkin nopean ruoan (esim. wokin) tekemisessä meneekin kauemmin, kun teen suikaleita _niin_ tarkasti, jokaisesta on tultava suurinpiirtein saman kokoisia :D

Meillä ei siis eineksiä syödä, eikä varsinkaan nyt kun tyttö on alkanut syömään samaa ruokaa vanhempien kanssa. Ainoastaan silloin, jos ruoka menisi tosi myöhäiseksi, saatamme syödä ranskalaisia ja kaupan valmispullia, mutta muuten ruoka on suhteellisen terveellistä (jos voin käyttöä ei lasketa, siitä kuitenkin saa sen hyvän maun <3). Ainoana 'huonona puolena' siinä, että lapsi syö samaa ruokaa kuin me, on mausteiden käytön vahentäminen. Yksivuotiaalle kun ei viitsi chiliä syöttää, ja ennen olen tunkenut sitä aikalailla jokaiseen ruokaan. Suolaakaan en nykyään lisää oikeastaan ollenkaan, ja jos lisään niin en niin paljoa kuin ennen. Mies joutuukin lisäämään suolan omaan annokseensa, itse kun pystyn syödä suolatontakin ruokaa - miehen kokkaukset ovatkin sitten jotenkin tönkkösuolatun makuisia. Haluaisin kokeilla kaikkia erilaisia ruokia ja raaka-aineita mitä normaalisti ei tule valmistettua/käytettyä, mutta siinä on pari rajoittavaa tekijää:
1. Asumme pikkukaupungissa, jossa ei ole kovinkaan paljoa mahdollisuuksia ostaa erikoisempia raaka-aineita
2. Mies vaikuttaa ennakkoluuloiselta kaiken uuden suhteen, hän kun kokkaisi aina vain peruslasagnea, kanaa ja riisiä, jauhelihakastiketta, jauheliha-makaronilaatikkoa tai kalapuikkoja ja ranskalaisia
3. Uudet ruoat vaatisivat mausteiden käytön lisäämistä (esimerkiksi kanacurry), ja siinä lapsi on se rajoittava. Tuntuu että ei ole mitään järkeä kokeilla uutta ruokaa, jos ei pysty tekemään sitä ohjeen mukaan vaan pitää miettiä esimerkiksi chilin määrää. Lisäksi korianteri kuuluu inhokkimausteisiin/yrtteihin joten ohjeiden noudattaminen siltäkään osin ei onnistu. Ei nimittäin kiinnosta lisätä kumisaapasta (kyllä, korianteri maistuu siltä, varsinkin tuoreena) kanakeittoon :<

Jos pitää luetella lempiruokia, luettelen mieluummin niitä mistä en tykkää - lempiruoista kun tulisi niin pitkä lista!

-AURAJUUSTO on ykkösinhokki, en pysty syömään sitä mitenkään päin
-maksaruoat (paitsi maksamakkara, se on hyvää <3)
-muikut ja silakat
-'suolaisissa' ruoissa olevat hedelmät, pähkinät ja siemenet (esim. paahdetut pinjansiemenet salaatissa, YÖK!) tuottavat vatsanväänteitä - henkisellä tasolla. En voi sietää sitä, että muuten hyvä (tai ohjeita katsellessa hyvältä kuulostava) ruoka pitää pilata laittamalla hedelmiä sekaan. Kuten tavallinen vihreä salaatti -mitä hittoa vesi-cantaloupe- tai hunajameloni sielä tekee? Tai vaikka broilerkastike tai -pata - miksi sielä on aprikoosia, persikkaa, omenaa, taateleita tai kuivattua luumua? Samoin kun löysin joskus jonkun kivannäköisen broileripadan ohjeen. Muuten se näytti todella hyvältä, mutta lukiessani tarkemmin - cashewpähkinöitä ripotellaan pinnalle. Miksi? MIKSI? Muuten minulla ei ole mitään pähkinöitä ja hedelmiä vastaan, mutta pääruoissa/pääruokien lisukkeen mukana.. Ei vain mene alas, ei sitten millään.
-aurinkokuivattujen tomaattien kanssa on sama, miksi niitä pitää tunkea sinne mihin ne eivät kuulu (eli ruokaan :D) ?

Koulu(je)n keittäjät ovat saaneetkin kuulla suht kovaäänistä valitustani näistä asioista, etenkin tuo 'hedelmät salaatissa'. Kaverini ovatkin ruokajonossa aina ilmottaneet jos salaatissa on melonia tms, vissiinkin ovat koittaneet sillä hiljentää minut :D

Jos kuitenkin pitää mainita jotain superhyperherkkuja, vastaan

-Kukkakaali-parsakaali-porkkanagratiini (varsinkin mummun tekemänä <3)
-Ruusukaali
-Feta
-Oliivit. Ennen en pitänyt vihreistä, paprikatäytteisistä oliiveista ja söin vain mustia, nyt se on oikeastaan toisinpäin - mustat oliivit maistuvat jotenkin 'vaisuilta' ja vihreät.. NAM! Varsinkin viipaloituna mikroleivällä.. <3
-Kinkku-pekonipasta.

Mitä enemmän kasviksia, sen parempi. Olenkin miehelle sanonut että ryhdyn kasvissyöjäksi, tai lakto-ovo-vegetaristiksi, mutta mies on sitä mieltä että sitten pitää tehdä kaksi ruokaa -toinen lihalla ja toinen ilman. Se siis taitaa jäädä, ei muuten mutta rahatilanteen takia. Ja mikä onkaan maukkaampaa kuin kunnon pihvi (mediumina, tietysti) kreikkalaisella salaatilla ja uusilla perunoilla? <3

Pahoittelen romaania, ei ollut tarkoitus :D
tallennettu

Love me for the beauty within..
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  

Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
Sivu luotiin 0.035 sekunnissa. 20 kyselyä tietokannasta.

tätä sivustoa ylläpitää Anime- ja mangayhteisö Kupoli ry
tietoa - sivukartta - rekisteriseloste