sisällön alkuun
21.9.2017 22.38 SANASTO | KESKUSTELU | PIIRTOLAUDAT | SUOMIMANGA | RSS

Kupoli
"Ecchi na no wa ikenai to omoimasu!"

Uutis- ja etusivu

Sisältö

Keskustelu

Piirtolaudat

Impromanga 3

Yhdistys

Kupolin palvelinkodon tarjoavat Säätöyhteisö B2 ry sekä Tietovelhot Oy.

x Keskustelu | Ohjeet | Kalenteri | Henkilökunta Haku | Kirjaudu | Rekisteröidy

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

äänestys
Kysymys: Osaatko puhua japania?
Kyllä, sujuvasti
En osaa
Kyllä, jonkun verran
Osaan puhua, mutta en kirjoittaa
Osaan kirjoittaa, mutta en puhua

« edellinen seuraava »
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Japaninkielentaitopolli  (Luettu 6423 kertaa)
0 käyttäjää ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
nekorin
Raivotar
vastuuhenkilö

Amanda <3

Profiili WWW
« : 01.12.10 klo 13:54 »

Pollin tarkoitus on kartoittaa vähän millaisella jakaumalla Kupolilaiset osaavat puhua Japania. Kyllä aiheesta on ollut äänestyksiä ennenkin, mutta asiathan muuttuvat sitä mukaan kun uusia käyttäjiä tulee ja vanhoja jaa pois. :)

Eli kuinka hyvin osaat japanin kieltä? Miten/missä olet oppinut? Jos et osaa niin haluaisitko oppia? Tästä pollista toivottavasti kaikki saavat sitten vinkkejä ja virikkeitä asiaa koskien.
« Viimeksi muokattu: 02.12.10 klo 10:12 kirjoittanut Tsukada » tallennettu

AreraChan
Unelmoiva
foorumisti

My Love For You Is Eternal

Profiili
« Vastaus #1 : 01.12.10 klo 16:34 »

Osaan puhua, mutten kirjoittaa, paitsi ihan romanjilla... Mutta sitä ei varmaan lasketa.

Puhumisen taso on niin ja näin. Selviäisin luultavasti Japanissa perustilanteissa, ja sitten loput voisi improvisoida. Japanini olen oppinut aika monelta taholta. Kaikki alkoi siitä, kun kävin muutama vuosi sitten (yläasteella) vuoden ajan japanin tunneilla, jossa opittiin perusteita yms. Viime vuonna lukiollamme oli "vaihdossa" eräs japanilainen nainen, joka piti kerran viikossa kulttuurikatsauksen, ja sitten opeteltiin myös todella hyödyllisiä fraaseja ja vähän kirjoittamista. Suurimman osan kuitenkin lausahduksista olen oppinut animen kautta. Toki anime-japani on hieman eri asia kuin oikea, näin ajattelen.

Taso jää kuitenkin aika matalaksi. Japanin kielioppia olen yrittänyt opiskella itsenäisesti samoin varsinkin hiraganaa, mutta tällä hetkellä olen liian kiireinen, että voisin alkaa keskittyä siihen sen enempää. Ehkä tulevaisuudessa saisin enemmän aikaa paneutua kieleen, jota on niin kovin kivaa kuunnella ja puhua.
tallennettu

...what good is Hiten mitsurugi ryuu...
...what good is Himura Kenshin..?
Again, I... I failed to protect the one person who is most important to me... Kaoru-dono...
Kaoru.

~Kenshin~
K-haza
kupoliitti

Profiili WWW
« Vastaus #2 : 01.12.10 klo 18:11 »

Nään jatkuvasti unia, joissa olen jotenkin joutunut Japaniin ja en pärjää englannilla. Osaan kuitenkin muutamia sanoja ja jotain fraaseja (hyvin hajanaisesti ja todella epävarmasti!), joten unessa yritän aina ilmaista itseäni niillä. Eräässä unessa yksi tyttö kaatui edessäni, joten ojensin huolestuneena käteni hänelle, ja yritin kysyä "daijoubu?" eli onko hän kunnossa. Tyttö kuitenkin katsoi minua nokkavasti, nousi itsekseen ylös ja paineli menemään kääntymättäkään puoleeni enää. Tajusin sitten hieman myöhemmin untani, että olinkin sanonut "daisuki" eli rakastavani häntä... Häpesin siinä unessa niin pahasti, että olisin voinut vain kaivaa kolon ja hautautua siihen!

Mutta osaan sentään sanoa japaniksi "Anteeksi opettaja, olen kilpikonna." Sillä pärjää varmasti todella pitkälle! :'D

Eli siis. EN OSAA JAPANIA. piste. :)
tallennettu

"I don't give a crap about any of this, er.. crap!"
Hachikat
foorumisti

pentu

Profiili
« Vastaus #3 : 01.12.10 klo 20:13 »

Hachi ei osaa japania. Osaan muutaman perusfraasin, jotka kenen tahansa anime- ja mangapiireissä pyörineen luulisi osaavan, eli minun nimeni on ja tällaista. Myös muutaman sanan sieltä täältä, sekä katakanan (vai hiraganan, apua) "mo". Siihen rajoittuu tietoni.

Yritettiin muuten kirjoittaa kerran kerhossa erään vieraana olevan osaajan kanssa kirjoitella kanjeja, oma "isoveli" kanjini näytti jellyfishiltä. Se oli aika muikeeta! :D Kanjit oli vaikeita.
tallennettu

"Televisio kiellettävä. Ja musiikki. Ja taide. Ja kirjat. Joku voi saada vaikutteita jostakin."
Logan
foorumisti

Kaptenski

Profiili
« Vastaus #4 : 01.12.10 klo 22:12 »

Osaan hiraganat, ehkä puolet katakanoista, jonkin verran lauseita ja pirunmoisen litanian irtosanoja, mutta siihen se sitten jääkin. Ymmärrän japania jossain määrin, mutta menisi kovin nopeasti sormi suuhun jos puhumaan laitettaisiin, ja kieliopista en luonnollisesti tiedä yhtään mitään. En osaa edes suuremmin kiroilla japaniksi, mikä on sinänsä jännää että yleensä kun tulee puhe kielestä X, voin todeta osaavani kiroilla sillä [joskus neljännellä luokalla syntyi koulun kirjastossa parin kaverin kanssa ajatus siitä, että opettelemme muutaman kirosanan kaikilla maailman kielillä, ja projekti jatkuu jostain syystä omalta osaltani yhä].
tallennettu
Mangopiirakka
kupoliitti

Profiili
« Vastaus #5 : 02.12.10 klo 09:33 »

En osaa.

En ole paljoa yrittänyt edes harjoitella, tosin joitakin sanoja on tullut myös opittua. Myös kaverin kanssa google kääntäjän "Lue foneettisesti" toiminnolla on vähän katsottu miten joku juttu menisi. Mutta ei, google kääntäjään ei saa luottaa. Muuten menee lauseet pahasti väärin.
tallennettu
K-haza
kupoliitti

Profiili WWW
« Vastaus #6 : 01.04.11 klo 03:22 »

PÄIVITYS!

Kazie nappasi itselleen tammikuussa japanin kurssin! 8D Nyt osaan jo hiraganat, katakanat, ja 36 kanjia! \o/ Vielä 5 kertaa jäljellä, ja varmaan tulee napattua japanin jatkokurssi vielä syksyllä!
On kyllä raskas ja vaikea kieli, mutta hetkittäiset onnistumisen tunteet auttavat jaksamaan! Vielä jos saisi kunnon puhdin, joka oli silloin hiraganojen opettelun aikana, niin olisin mestari tuota pikaa, mutta energia tuntuu valuvan muualle aina välillä (etenkin, kun japanin opiskelu teki ihania 12 tunnin koulupäiviä...).

Tällä hetkellä käymme läpi adjektiiveja, ja tarkoitus olisi vielä noihin kolmeen tuntiin käydä läpi kuudeskin kappale kirjastamme (käytämme Genkiä).

On se kyllä jännä kieli... Pääsee keskustelemaan siskon kanssa, joka kiksailee aina kieliopista, etenkin niiden eroista ja neroudesta! (se opiskelee suomen kieltä yliopistossa ja pissii hunajaa, kun kerroin sille, että adjektiiveilla on aikamuotoja :D)
tallennettu

"I don't give a crap about any of this, er.. crap!"
Ikkaku
Fanituksessaan epäterveellisen tason saavuttanut.....
foorumisti

Give up and read Jump. See? It's much easier...

Profiili WWW
« Vastaus #7 : 01.04.11 klo 18:54 »

En nyt lähde henkseleitä paukuttelemaan, mutta sanoisin kielitaitoni olevan kohtalainen. Kurssiakaan en ole käynyt,mutta osaan hiraganat ja katakanat ja joitain kanjeja. Eli osaan piirtää alle 15 mut tunnistan joku 20+. Sanoja tiedän joku 100-200 ja perusfraasien lisäksi fraaseja sieltä täältä. Animesta opitut sanat kun eivät aina ole ihan jokapäiväntilanteisiin soveltuvia. Kovasti apua olis kanjikirjasta ja kieliopista. Myös apusanat ja pronominit yms. on vähän retuperällä. Pystyisin kyl englannilla tukien pitämään melko sujuvaa jutustelua yllä japanilaisen kanssa. Luen(tai siis yritän lukea) Shonen Jumpia sillai "ajatuksella" läpi, kun käsiin saan sellasen. ....tulipa pitkä juttu taas.
tallennettu

Yami ni madoishi awarena kage yo, Hito wo kizutsuke otoshimete. Tsumi ni oboreshi gou no tama. Ippen, shinde miru?
Mmkay
kupoliitti

I had a plan.

Profiili
« Vastaus #8 : 03.04.11 klo 12:18 »

Osaan juuri sen verran japania, että kykenen pelastamaan hädässä olevan neitokaisen ja vielä kommunikoimaan kohtalaisesti sen kanssa sen jälkeen, kun olemme naimisissa. Ai täh ainako samanlaista animea katson.
tallennettu
Rikotin
foorumisti

Nawww~

Profiili WWW
« Vastaus #9 : 04.04.11 klo 14:47 »

Osaan kirjoittaa hiraganoilla (plus pari katakanaa ja kanjia) ja puhua jonkin verran perusjuttuja.

Japanin tunneilla olen sen verran käynyt, että sain hyvän pohjan itsenäiselle opiskelulle, kun aika ei enää tunneille asti riittänyt. Se on kuitenkin karu fakta, että mitään monimutkaisempaa en vielä kykene keskustelemaan - alleviivattuna sana vielä.
Ahkeraa sanaston laajentamista ja kielitaidon kartuttamista harrastan mm. roikkumalla siellä sun täällä netissä ja pällistelemällä (yllätys yllätys) animea, josta -  kumma kyllä -  tarttuu ihmeen hyvin oleellisia sanontoja ja sanoja päähän.
Katakanoja ja kanjeja yritän parhaillani vain opettelemalla opetella, kun eivät ne muuten mieleen jää. Mutta kuten kaikki tietävät, ei niitä ole mitenkään ihan vähän. Etenkään kanjeja. Siksipä yritän ensin sopeutua katakanoihin,  jolloin tekstin ymmärtäminen helpottuu huomattavaksi. Minä kun niin rakastan sitä, että kaikkia merkkejä sekoitetaan samaan tekstiin, mutta minkäs teet ♥

Että hyvään suuntaan ollaan menossa o/
tallennettu

Vaikkukorvainen karvasaurus.
frobishounen
foorumisti

666

Profiili WWW
« Vastaus #10 : 13.08.11 klo 18:34 »

En osaa japania, mutta olen suunnitellut aloittavani sen opiskelemisen tavalla tai toisella tänä talvena. Menen joko tunneille jos sellaisia jostakin löydän niin, että aikataulut natsaa, tai sitten alan opiskella itsekseni.
tallennettu

ruoja
xyz
Jinpei
peruskäyttäjä

Profiili
« Vastaus #11 : 06.11.11 klo 00:09 »

Itse opiskelen japania koulussani jo toista vuotta. hiraganat ja katakanat menee, myös peruskielioppi. Kanjeihin olisi tarkoitus mennä keväällä. en ole varma onko ihan syvällinen kieleen perehtymisen kurssi, haluaisin nääs osata keskustella japaniksi mitä sujuvimmin. ^^ Opettaja on kuuluisa ja mahtava ''mustekala rautatieasema ensivuonna'' Eki-sensei. ertokaa jos tunnette. :D 

Itseä ainakin ärsyttää kun menee katsomaan uusinta ghibli-leffaa originaaliksi ja vieressä on varhaisaikuisia jotka puhuvat lähes täydellistä japanin kieltä ja vielä virnuilevat vieressä meille '' pikkuisille jotka eivät ymmärrä''. ugh. Hauskaahan se että kielitaito yleistyy mutta välillä tuntee jo massareaktion. ;D  Itse ainakin haluaisin oppia myös kiinaa!
tallennettu

Dilemma~
Janquu
Vieras
« Vastaus #12 : 07.11.11 klo 17:49 »

Osaan vain sanoa muutamia sanoja ja kysymyksiä japaniksi, mutten kirjoittaa. Voisi koittaa tuota itseopiskelua, kun täälläpäin ei ole mahdollisuutta saada opetusta.
tallennettu
Shaya
foorumisti

Profiili
« Vastaus #13 : 04.01.12 klo 23:58 »

Vastasin polliin "kyllä, jonkin verran". Olen viidellä eri työväenopistonkurssilla käynyt aikoinani, mutta viime syyskuussa aloitin sitten japanin opiskelun Helsingin yliopistossa pääaineenani. Paljoa en siis vielä osaa, mutta kovaa vauhtia opitaan :) Tähän mennessä on tullut opittua paljon sanastoa, lukusanoja, mennyt ja nykyinen aikamuoto, käsky- ja kieltomuodot, ja näin poispäin. Käsialani on myös parantunut mukavasti viimeisten kuukausien aikana, vaikka aika mielenkiintoisen näköisiä koukeroita onnistun vieläkin tekemään :D Kanjeja ollaan käyty läpi about 70 kappaletta ja kevätlukukaudella olisi lisää tulossa.

Odottelen kyllä innolla sitä päivää, kun osaan japania niin hyvin, että keskustelu natiivien kanssa onnistuu mennen tullen, ilman ongelmia: kateellisena olen seurannut vierestä, kun vanhemmat opiskelijat juttelevat sujuvasti vaihtareiden kanssa :)
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  

Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
Sivu luotiin 0.027 sekunnissa. 21 kyselyä tietokannasta.

tätä sivustoa ylläpitää Anime- ja mangayhteisö Kupoli ry
tietoa - sivukartta - rekisteriseloste