sisällön alkuun
25.9.2017 05.27 SANASTO | KESKUSTELU | PIIRTOLAUDAT | SUOMIMANGA | RSS

Kupoli
"Kotimme on liikkuva linna."

Uutis- ja etusivu

Sisältö

Keskustelu

Piirtolaudat

Impromanga 3

Yhdistys

Kupolin palvelinkodon tarjoavat Säätöyhteisö B2 ry sekä Tietovelhot Oy.

x Keskustelu | Ohjeet | Kalenteri | Henkilökunta Haku | Kirjaudu | Rekisteröidy

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

« edellinen seuraava »
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Kirjaston mangavalikoima  (Luettu 15935 kertaa)
0 käyttäjää ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Ikkaku
Fanituksessaan epäterveellisen tason saavuttanut.....
foorumisti

Give up and read Jump. See? It's much easier...

Profiili WWW
« : 16.10.10 klo 14:21 »

Tottahan pääkaupunkiseudun kirjastoissa on paljonkin mangaa ja erikoisempiakin sarjoja, mutta mikä on tilanne muualla Suomessa? Kuinka moni lainaa mangansa kirjastoista ja löytyykö suomijulkaisujen lisäksi kauempaa pohjoisesta englanniksi mitään?
tallennettu

Yami ni madoishi awarena kage yo, Hito wo kizutsuke otoshimete. Tsumi ni oboreshi gou no tama. Ippen, shinde miru?
Etnalover
foorumisti

Come closer I promise not to bite..hard..XD

Profiili
« Vastaus #1 : 16.10.10 klo 20:15 »

Eurajoen kunnan kirjasto on pieni, mutta sitäkin kattavampi.

Suomeksi löytyy melkeen kaikki julkaistut mangat heti Ranma½sta alkaen nyt uusimpana ilmestyneeseen Rinne pokkariin.

Olen itse kirjaston suur-kuluttaja etenkin manga-osastolta joten tunnen ne hyllyt kuin omat taskuni=)

Tulevaisuudessa tiedän että tulee vielä lisää niitä sarjoja suomeksi joita mulla on jo englanniksi joten olen myynyt onnistuneesti muutaman sarjan englanninkielisiä pokkareita( Loveless 1-8 ja train-man trilogia) yhteiseen hyvään kirjastoon ja tunnen aina suurta ylpeyttä ja iloa kun näen jonkun lainaavan ex-kirjojani^w^ he he~

nimim. kirjaston noble vassal Etna~:D

tallennettu

Ikkaku
foorumisti

Profiili WWW
« Vastaus #2 : 16.10.10 klo 20:50 »

Mä en oo omia lahjotellu, mut ehdottanu onnistuneesti pk-seudulle Hellsingiä, Welcome to the NHKta, Bleachia, Eyeshield 21sta, Naoki Urasawaa ja paria muuta. Se hankintasysteemi isoissa kaupungeissa ja kunnissa on aika pitkä ja monimutkanen prosessi. Pienemmillä kunnilla kirjastotädit voi hakee mangat Suomalaisesta ja laskuttaa kuntaa. Täällä sarjaa ehdotetaan, sit sitä harkitaan ja EHKÄ tilataan. Sit tarjotaan ja jotkut kirjasoto sitä ottaa. Tarjontalistat on vaan ihan outoja. Harvoin sarjan ekoja osia tai sit osat 1-3 ja 14.  Ku kirjasto ottaa jotain mangaa, sen tuleminen voi kestää puolikin vuotta ja sen jälkeen se luetteloidaan ja käsitellään. Eyeshieldien käsittely kesti 3 kk.
« Viimeksi muokattu: 17.10.10 klo 08:52 kirjoittanut Ikkaku » tallennettu

Yami ni madoishi awarena kage yo, Hito wo kizutsuke otoshimete. Tsumi ni oboreshi gou no tama. Ippen, shinde miru?
Etnalover
foorumisti

Come closer I promise not to bite..hard..XD

Profiili
« Vastaus #3 : 16.10.10 klo 21:04 »

Hyvin ymmärrettävää ku on kysees iso kaupunkiXD sääli sinänsä, sillä kaikki ne sarjat jotka ilmestyy lähikaupan kirjahyllylle päätyy yleensä myös kirjaston hyllylle meillä eikä käsittely arkistointineen muovituksineen vie kuin pari päivää jos sitäkään.
Suunnattomasti ärsyttää tosin jos joku on unohtanut/missannut yhden kirjasarjan osan eikä pysty lukemaan järjestyksessä ja jää hyviä kohtia pimentoon juonesta.. kuten esimerkiksi meillä MÄR..niitä on vain jokatoinen numero enkä ole siksi viitsinyt lukea kuin ykkösen-.-
niin pieni sarjakin kuin Time Stranger Kyoko uupuu ensimmäisen osansa kun joku jonka piti sen hankkia oli kipee ja se ehti loppua kaupastaT^T
Ja kun jokunkun sarjan joku osa jää uupumaan sitä ei hankitaT^T
Tästä syystä olenkin osan uupuvista sarjoista kerännyt itselle ja lainannut muille mutta enhän voi siltikään kaikkea itse ostaa kun se vietävä maksaaT^T
tallennettu

haplo
Uutisankka
foorumisti

Profiili
« Vastaus #4 : 17.10.10 klo 10:56 »

Oulun kaupunginkirjaston valikoima käsittää suomenkielisen mangan osalta luultavasti lähes kaikki Egmontin, Puniksen ja Sangatsun julkaisut. Ivreaa ja Paunaa ei ole näkynyt. Itse lainaan tuolta Narutoa, Oh! My Goddessia ja Fruits Basketia suomeksi.

Englanninkielisenkin mangan osalta hyvin menee. Tezukan Buddha ja Adolf kokonaisuudessaan ja muiden sarjoista muun muassa Appleseed. Harmittavasti keskeneräisiä puolestaan edustavat ainakin Battle Royale ja Ikigami. Pitäisi tehdä hankintaehdotus kun en viitsisi alkaa ostamaankaan noita vaikka varsinkin jälkimmäinen hyvä onkin.

Arvosanaksi perinteisellä kouluasteikolla voisi antaa kasipuolosen. Tavara on hyvässä kunnossa ja valikoimassa on kiinnostavia nimikkeitä, mutta oma-aloitteisuus joidenkin sarjojen loppuunsaattamiselle voisi olla suurempi.
tallennettu

Kawaii
oekakisti

Sayonara!

Profiili
« Vastaus #5 : 18.10.10 klo 12:08 »

Täällä Enon pienessä kirjastossa ei kauheasti mangaa vielä ole. Nyt kuitenkin kun ollaan Joensuun kanssa samassa niin on ainakin näyttänyt tulevan lisää. Ja täällä on se hyvä että voi Joensuusta ja lähikunnista varata (niistä löytyykin mangaa jo reippaammin).

Enosta olen löytänyt ainakin Maameren tarinat, Nausicaät, Magic Kaitot, Pichi Pichi Pitchiä ja Kitchen Princessiä. Piirto-oppaita kuitenkin löytyy omasta mielestäni jopa ihmeellisen paljon...
Enkkumangaa ei ole muuta kuin yksinäinen Peach Girl, olen jo kauan ihmetellyt miten se on tuonne kirjastoon tiensä löytänyt... :D
tallennettu

Moi, moi, moi, moi, moi, moi :)
Loweholic
peruskäyttäjä

Profiili
« Vastaus #6 : 18.10.10 klo 12:37 »

Ylöjärven Leijassa (kyllä, se on meidän kirjaston nimi)  on ihan OK valikoima mangaa. Tosin enemmän englanniksi kuin suomeksi O.o
Inhoan valikoimassa sitä, että kaikista sarjoista puuttuu osia sieltä täältä.
Ja Kawaii meidänkin kirjastosta löytyy yksinäinen Peach Girl, jota minä aina ihmettelen ja kukaan muu kuin minä ei tunnu sitä huomaavan tai lainaavan..

Ja toiset kirjastot Yli-vieskassa, Ala-vieskassa ja kalajoella en ole vielä käynyt, mutta ensi kesänä minusta tulee niiden suurkuluttaja. Kuitenkin olen netissä tutkinut näiden valikoimaa ja oikein henki salpautuu kun se tuntuu olevan niin laaja Ylöjärveen verrattuna. No, ensi kesänä tulee oikein kunnon luku urakka (:
tallennettu

En keksi tänään mitä tekisin mieluummin kuin olisin oma itseni, ikiaikaisesti elossa tässä auringonpaisteessa....
- Edwin Robinson
Andromeda
kilopostaava
ylläpitäjä

Profiili
« Vastaus #7 : 18.10.10 klo 19:25 »

Joku ketjussa mainitsi jo "jännittävän" tavan valita kirjaston valikoimiin tietyt osat tietystä sarjasta. Pk-seudulla ainakin olen havainnut, että sarjan ensimmäisiä osia löytyy usein lähes joka kirjastosta, mutta sen jälkeen on vissiin heitetty noppaa: "Jaa, jos vaikka vitososa Kallioon ja Töölöön, kutosia kaksi Kirjasto kymppiin, seiskaosaa Munkkivuoreen, Vuosaareen ja, öö, kirjastoautoon! Ja sitten tää osa 8..." Okei, tietysti ilmiö on osittain näennäinen, kun aina on jonkin verran tavaraa lainassa, mutta kun kirjaston tietokannatkin kertovat, että kirjastossa x on osat 1-3, 5, 6 ja 12. Ymmärrän kyllä, että kaikkialle ei voi hankkia kaikkea, mutta jonkinlainen keskittäminen olisi ihan suotavaa.

Mitä valikoimiin muuten tulee, niin mielestäni ihan kohtalaisen hyvin on mangaa tarjolla, kun ottaa koko pk-seudun tarjonnan huomioon. Ja miksi ei ottaisi, kun kuitenkin tulee käytettyä ihan yhtälailla naapurikorttelin kirjastoa kuin keskustan tai harrastuspaikkojeni liepeillä olevia kirjastoja? Kyllä on yleensä aina jotain mukaan tarttunut, jos olen kirjaston mangahyllyä poikennut katsastamaan. Hyvä tapa tutustua uusiin sarjoihin. Kirjastotarjonnan ansiosta olen tullut ainakin selailleeksi yhden osan lähes jokaisesta suomeksi ilmestyneestä mangasarjasta ihan uusimpia julkaisuja lukuunottamatta, kun ei ole pitkään aikaan ollut oikein aikaa eikä fiilistä lähteä kirjastoon (koulukirjoissa on ihan tarpeeksi tekemistä :P). Eri asia sitten on, mitä muistan sellaisista sarjoista, jotka eivät ole vaikuttaneet mielenkiintoisilta.
tallennettu

Aina on toivoa.
---
Hänellä oli pieni laatikko, johon mahtuivat kaikki maailman aarteet. Ei hänellä mitään aarretta ollut, vain se pieni laatikko, johon mahtuivat kaikki maailman aarteet.
Flarona
kovin pötkyläinen
suomimangusti

A, nandemo nai.

Profiili WWW
« Vastaus #8 : 23.10.10 klo 18:39 »

Enosta olen löytänyt ainakin Maameren tarinat, Nausicaät, Magic Kaitot, Pichi Pichi Pitchiä ja Kitchen Princessiä. Piirto-oppaita kuitenkin löytyy omasta mielestäni jopa ihmeellisen paljon...

Ai sinnekö ne ovat joutuneet? Ihmettelinkin, miksei niitä ole näkynyt hyllyssä täällä Joensuun kaupunginkirjastossa. Tosin eivätpä uudemmat ja suositummat mangat täällä mangahyllyssä kovin pitkään jouten ole.

Joensuun kirjastoista löytyy siis lähes kaikki suomeksi julkaistu manga paitsi paitsi Ivrean ja PMG:n mangat, Nausicaäa ja jotkut Punaisen Jättiläisen uudemmista, vähän paljasta pintaa näyttävistä julkaisuista sekä ne, jotka ovat Enon/Juuan/Liperin/Outokummun/Pyhäselän kirjastossa. NGE:stä tosin on vain viisi ensimmäistä osaa.

Englanninkielisen sarjakuvan puolelta löytyy Akiran väritetyn USA-julkaisun alkuosa, Masamune Shirow'ta ja mitä ihmiset ovat keksineetkään lahjoittaa kirjastolle. Ainakin luulen, että suurin osa on tullut lahjoituksina. (Fruits Basketia, Ranmaa ja Inuyashaa, One Pieceä muutama osa, Gravitationin kuusi ensimmäistä,  Peach Girl: Change of Heart, Pichi Pichi Pitch ja Pita-ten ja sekalainen joukko ensimmäisiä osia. Rumic Theater ja Takehiko Inouen The Sumi mainittakoot erikseen.)

Ala-asteeni vieressä olevasta kirjastosta löytyy näköjään Hopeanuolen ensimmäinen osa. Tietokannan mukaan kunnan nykyisestä pääkirjastosta löytyy myös Naruton ja Sugar Sugar Runen viisi ensimmäistä osaa, Nanasta osat 6 - 10 ja lisäksi Hokuto manga ja Oblivion High. Enemmän kuin luulin!

Siellä pääkaupunkiseudulla ei varmaan kannata edes harkita listaamista. :)
« Viimeksi muokattu: 27.10.10 klo 11:14 kirjoittanut Flarona » tallennettu

On laitonta ajatella, että Death Note: How To Read julkaistaisiin Suomessa.
haplo
Uutisankka
foorumisti

Profiili
« Vastaus #9 : 23.10.10 klo 21:17 »

Muistinpa, että on tiedossa myös Vetelin kunnankirjaston valikoimaa. Eli jos Veteli on naapurikunta (tai jopa asut siellä!) niin ei muuta kuin lainaamaan. Naapurikuntien kesken tuolla on mahdollisuus lainailla kirjoja muistaakseni ihan ilmaiseksi.

Ja valikoima on hyvä, varsinkin kunnankirjastoksi. Suomeksi lähes kaikki, myös paljon Ivreaa ja PMG:tä. Englanniksikin mielenkiintoiset valikoimat, jotka sisältävät ainakin Phoenixia, Planetesia ja sellainenkin erikoisuus kuin Town of Evening Calm, Country of Chetty Blossoms löytyy hyllystä. Jälkimmäinen taitaa olla ihan Eisner-voittajakin.
tallennettu

Hachikat
foorumisti

pentu

Profiili
« Vastaus #10 : 25.10.10 klo 11:36 »

Lainaus
Pk-seudulla ainakin olen havainnut, että sarjan ensimmäisiä osia löytyy usein lähes joka kirjastosta, mutta sen jälkeen on vissiin heitetty noppaa: "Jaa, jos vaikka vitososa Kallioon ja Töölöön, kutosia kaksi Kirjasto kymppiin, seiskaosaa Munkkivuoreen, Vuosaareen ja, öö, kirjastoautoon! Ja sitten tää osa 8..."
Onneksi Hyvinkäällä ei tätä ongelmaa ole, meillä kun on vain kaksi kolme kirjastoa. Kahden muun kirjaston mangavalikoimasta en tiedä, kun en kaupungin toisilla laidoilla sijaitsevia kirjastoja käytä. Mangavalikoima Hyvinkään pääkirjastossa oli tänne kolmisen vuotta sitten muuttaessani naurettavan pieni, tasan yhden hyllyllisen verran. Tämän hyllynurkkauksen kasvua olen tässä nyt kuitenkin jo muutaman vuotta seurannut, ja kasvu on ollut erittäin huomattavaa. :D Lopulta mangat eivät mahtuneet pieneen nurkkaukseensa, ja niille piti laittaa kaksi omaa vaunua. Meillä on siis kaksi vaunullista, joissa kussakin viisi? riviä mangaa. Ne ovat kummatkin melkeinpä äärirajoillaan täynnä.

Hyvinkäältä löytyy Nausicaät, Ranmat, Inuyashaa ihan liikaa, Death Note, NANA, Kamikaze Kaitou Jeanne, Fushigi Yuugi... Tokyo Mew Mew, myös englanniksi! Ha ha. Narutot toki, myös Ravea. Uusimmista, Kitchen Princessistä ja RINNEstä en vielä tiedä, kun en ole käynyt tsekkailemassa. Mutta, all in all, meillä on melko laaja valikoima mangaa, kaikki uusin suomijulkaisu tuntuu päätyvän kirjastoon, mutta, niin kuin joku jo mainitsikin, selvällä viivellä.

EDIT//
Lainaus
Hyvinkäällä on omien tietojeni mukaan kolme kirjastoa: pääkirjasto, Hakala ja Paavola. Näin oli ainakin vielä silloin, kun viimeksi kirjastossa työskentelin.
Kappas, olet oikeassa. Suo anteeksi virheeni.
« Viimeksi muokattu: 07.11.10 klo 14:16 kirjoittanut Hachikat » tallennettu

"Televisio kiellettävä. Ja musiikki. Ja taide. Ja kirjat. Joku voi saada vaikutteita jostakin."
Nanashibito
foorumisti

Profiili
« Vastaus #11 : 04.11.10 klo 23:20 »

Lainaus
Pk-seudulla ainakin olen havainnut, että sarjan ensimmäisiä osia löytyy usein lähes joka kirjastosta, mutta sen jälkeen on vissiin heitetty noppaa: "Jaa, jos vaikka vitososa Kallioon ja Töölöön, kutosia kaksi Kirjasto kymppiin, seiskaosaa Munkkivuoreen, Vuosaareen ja, öö, kirjastoautoon! Ja sitten tää osa 8..."
Onneksi Hyvinkäällä ei tätä ongelmaa ole, meillä kun on vain kaksi kirjastoa. Toisen mangavalikoimasta en tiedä, kun en kaupungin toisella laidalla sijaitsevaa kirjastoa käytä. Mangavalikoima Hyvinkään pääkirjastossa oli tänne kolmisen vuotta sitten muuttaessani naurettavan pieni, tasan yhden hyllyllisen verran. Tämän hyllynurkkauksen kasvua olen tässä nyt kuitenkin jo muutaman vuotta seurannut, ja kasvu on ollut erittäin huomattavaa. :D Lopulta mangat eivät mahtuneet pieneen nurkkaukseensa, ja niille piti laittaa kaksi omaa vaunua. Meillä on siis kaksi vaunullista, joissa kussakin viisi? riviä mangaa. Ne ovat kummatkin melkeinpä äärirajoillaan täynnä.

Hyvinkäältä löytyy Nausicaät, Ranmat, Inuyashaa ihan liikaa, Death Note, NANA, Kamikaze Kaitou Jeanne, Fushigi Yuugi... Tokyo Mew Mew, myös englanniksi! Ha ha. Narutot toki, myös Ravea. Uusimmista, Kitchen Princessistä ja RINNEstä en vielä tiedä, kun en ole käynyt tsekkailemassa. Mutta, all in all, meillä on melko laaja valikoima mangaa, kaikki uusin suomijulkaisu tuntuu päätyvän kirjastoon, mutta, niin kuin joku jo mainitsikin, selvällä viivellä.

Silloin, kun minä kymmenisen vuotta sitten mangan lukemista aloittelin, Hyvinkäältä löytyi tietääkseni kaksi mangaa: Nakazawa Keijin "Hiroshiman poika" ja - yllätysvetona, täytyy sanoa - Shirô Masamunen "Ghost in the Shell" englanniksi. Että onhan tuo näemmä vähän karttunut tuo valikoima. Täytyy sanoa, että tulihan tuota GITS:iä yritettyä hankkia käsiinsä aina kuin mahdollista, oli se vaan niin upea juttu silloin. Harmi, ettei sitä enää taida olla...

P.S. Hyvinkäällä on omien tietojeni mukaan kolme kirjastoa: pääkirjasto, Hakala ja Paavola. Näin oli ainakin vielä silloin, kun viimeksi kirjastossa työskentelin.
tallennettu

心の師とはなるとも心を師とすることなかれ。
Jakette
Vieras
« Vastaus #12 : 04.02.11 klo 16:31 »

Meillä päin on juuri sellainen kirjasto, jonka mangavalikoimat päivittyvät kerran vuosikymmenessä - ihan hyviä sarjoja on tosin sieltäkin löytynyt, mm. Astro Boy, Ranma ½, Inuyasha, Fullmetal Alchemist, Salapoliisi Conan, Emma...
tallennettu
Janquu
Vieras
« Vastaus #13 : 06.11.11 klo 17:21 »

Lähikirjastosta löytyy ihan hyvää mangaa, mutta kirjavalikoima on pieni. Löytyy esim. Bleach, DB, Planetes...

Kirjoja löytyy hajanaisesti. Harvoin löytyy kahta tai kolmea kirjaa järjestyksessä.

tallennettu
Flarona
kovin pötkyläinen
suomimangusti

A, nandemo nai.

Profiili WWW
« Vastaus #14 : 03.07.13 klo 01:20 »

Päivitän ja nostan ketjua, koska sen aihe on kiinnostava ja kenties hyödyllinenkin.

Ennen Joensuun kirjastojen mangavalikoima oli kokonaisuudessaan aikuisten osastolla, mutta nyt suomenkielistä mangaa on siirretty ainakin pääkirjastossa myös lasten osastolle. Sinne ovat päässeet mm. Inuyasha, Rave, Ghiblin elokuvat, Happy Happy Clover, Chi's Sweet Home ja DBZ. Sen sijaan varsinainen Dragon Ball ja romantiikkaa tai fan servicea sisältävät mangat ovat pysyneet aikuisten osastolla, väkivaltaa tai vaikeampia teemoja sisältävistä mangoista puhumattakaan (eli mm. Arina Tanemurat, Ranma ½, Oh! My Goddess, Akira, Planetes, Death Note jne.). S.S. Astron paikka lasten osastolla on minusta hyvin hämmentävä.

Englannin- tai muunkielinen mangavalikoima ei näytä kasvaneen yhdelläkään pokkarilla.

Miltä muualla näyttää "luokkajaon" ja valikoiman suhteen?
tallennettu

On laitonta ajatella, että Death Note: How To Read julkaistaisiin Suomessa.
Ikkaku
foorumisti

Profiili WWW
« Vastaus #15 : 04.07.13 klo 22:30 »

Valmistuin juuri kirjastovirkailijaksi itsekin ja olen tehnyt Helsinkiin, Kontulan kirjastoon mangavalintaa jo nelisen vuotta. Meillä aikuisten puolella on Highschool of the Deadia, Trigunia, vähän Tezukaa, Samurai Executioneria, Urasawan Plutoa, Parasytet, tilattuna Saturn Apartmentsia ja melkosen verran muita ihan vaan parin pokkarin verran. Gunslinger Girlit on kaikki Omnibuksina ja Dance in the Vampire Bundin 2 ekaa jättipokkaria.

Kriteerit menee pitkälti mun kautta. Hommaa fyysisesti tekevä virkailija kattoo mun kans koneelta ja ottaa ehdotukset/päätökset vastaan. Tagline on se, et varmasti mun tiedon mukaan liian veriset sarjat tai selvästi vanhemmille uppoavat laitetaan aikuisille. Ja vaikka nuorten mangaa tilattaiskin aikuisten määrärahoilla, voi saapuneen kirjan tiedoista tuon muuttaa parilla klikkauksella ja yhen numeron vaihtamalla.

Nuorten puolelle tulee suurin osa mangasta. Suomijulkasut ja Jumpin sarjoja, shoujoa ja muutenvaan teinejä kiinnostavaa kamaa. Slam Dunkia, Nura; Rise of the Yokai Clania, Limitiä, Hikaru No Go'ta ja herraties kuinka paljon muuta... Alkaa tila vähän loppua... Tulkaa lainaamaan vaan, kun kerrankin Otakun valitsema kokoelma...
tallennettu

Sivuja: [1]
  Tulostusversio  

Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
Sivu luotiin 0.029 sekunnissa. 20 kyselyä tietokannasta.

tätä sivustoa ylläpitää Anime- ja mangayhteisö Kupoli ry
tietoa - sivukartta - rekisteriseloste