sisällön alkuun
20.9.2017 23.05 SANASTO | KESKUSTELU | PIIRTOLAUDAT | SUOMIMANGA | RSS
 
Kupoli
"Kotimme on... liikkuva linna."

Uutis- ja etusivu

Sisältö

Keskustelu

Piirtolaudat

Impromanga 3

Yhdistys

Kupolin palvelinkodon tarjoavat Säätöyhteisö B2 ry sekä Tietovelhot Oy.

x Keskustelu | Ohjeet | Kalenteri | Henkilökunta Haku | Kirjaudu | Rekisteröidy

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.


Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

 
 
« edellinen seuraava »
Sivuja: [1] 2 3  Kaikki
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: UKK: Termejä ja selityksiä  (Luettu 56019 kertaa)
0 käyttäjää ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
elina
kärtty
kupomuumio

Viestejä: 82


DERP


Profiili WWW
« : 25.06.07 klo 18:24 »

Mikä on...

Piirtopöytä: Tietokoneeseen liitettävä taso ja kynä, jonka avulla piirretään. Lisätietoja täällä.

Layeri: "Layer tarkoittaa suomeksi "kerrosta" tai "tasoa" ja niistä käytetään suomenkielistä termiä "piirtotaso" alan kirjallisuudessa. Layereita voi ajatella ikäänkuin läpinäkyvinä piirtoheitinkalvoina, joita ladotaan päällekkäin. Päällimmäisen kalvon kuvan ääriviivat tulevat kaikkien muiden päälle - jos pyyhit yhdeltä kalvolta kuvan pois, se katoaa vain yhdeltä ainoalta kalvolta. Layereiden läpinäkyvyyttä voi säätää, jolloin esimerkiksi yhdelle kalvolle väritetty tytön vihreä mekko muuttuu yhä haaleammaksi. Lisäksi layereiden paikkoja voi vaihdella, niitä voi lisätä, niitä voi tuhota - kaikenkaikkiaan layerit ovat olennainen osa tietokoneella värittämistä." Lisää.

Line: kuvan ääriviivat

Kysykää lisää, niin lisäilen :)

//Andro-edit: Helpotetaanpas asioiden löytämistä ketjusta, Viglyn UKK. (Se kyllä tulee tuolta vastaan kun vähän selaa, mutta kun ei kaikki kuitenkaan malta sinne asti lukea :P )
« Viimeksi muokattu: 04.01.09 klo 22:13 kirjoittanut Andromeda » tallennettu

Puoliksi nainen, puoliksi hylje
epeli
kilokommentoiva
kupoliitti

Viestejä: 70


Heart container 2/3 full


Profiili WWW
« Vastaus #1 : 27.06.07 klo 09:37 »

Tähän vois varmaankin lisätä termin opacity?
En ole aivan varma, miten tämä palsta toimii. Siis laittaako Elina-täti termien selitykset, vai lisäilläänkö niitä tänne tarpeen mukaan itse?


//njuu, opacityhän tarkoittaa läpinäkyvyyttä, ja sen saa säädettyä (ainakin shi:ssä) sen väripaletin alla olevasta harmaasta palkista, jossa lukee A (tarkoittaa alfaa?)
« Viimeksi muokattu: 29.06.07 klo 17:09 kirjoittanut epeli » tallennettu

elina
kärtty
kupomuumio

Viestejä: 82


DERP


Profiili WWW
« Vastaus #2 : 29.06.07 klo 12:09 »

Höm, voi ne kai laittaa selityksineen muutkin tähän ketjuun :3

Ja opacityhan on läpinäkyvyys, eiköstä?
tallennettu

Puoliksi nainen, puoliksi hylje
Maseru
foorumisti

Viestejä: 73



Profiili WWW
« Vastaus #3 : 29.06.07 klo 12:14 »

Opacitystä puheen ollen, itse en tiedä että miten se "toimii"? Luulen että täällä on muitakin, jotka tarvitsevat ohjeistusta sen käyttöön.
tallennettu

~Tervetuloa Lihisbingoon~

Genshiken Helsinki - sinulle, joka tahdot mukaan joukkoomme kummaan.
Nata
kupoliitti

Viestejä: 45





Profiili
« Vastaus #4 : 02.07.07 klo 17:40 »

Aah, kiva tämä ketju. n_n Olinkin jo kauan miettinyt mikä tuo opacity on.
tallennettu

Introduce a little anarchy, and everything becomes chaos.
Andromeda
kilopostaava
ylläpitäjä

Viestejä: 1 033



Profiili
« Vastaus #5 : 02.07.07 klo 21:36 »

Opacityn käytöstä, ensin ShiPainterPro ja sitten tavallinen ShiPainter:

Jos haluaa säätää pelkän värin opacityä eli tässä tapauksessa sen peittävyyttä, niin silloin pitää säätää siitä värivalikosta (size&palette) sitä alinta palkkia vasemmalla. Väriltään harmaa "tolppa", jossa lukee A ja jokin luku. A255 on täysin peittävä, A1 tuskin näkyy.

Koko layerin opacitya muutetaan layer-valikosta. Jokaisen layerin kohdalla on se musta palkki, jossa oletusarvoisesti lukee 100%. Sitä kun säätää ja vekslaa, niin johan muuttuu layer läpinäkyväksi. 0% tarkoittaa, että layer on täysin läpinäkyvä.

Tavallisessa ShiPainterissa layereiden opacity toimii samalla tavalla, koska se avaa saman valikon kuin Pro. Värin peittävyys säädetään myös täysin samanlaisesta palkista kuin Prossa, mutta palkin paikka on hiukan toinen: Se on toolbar-valikon (joka siis näkyy koko ajan) kolmanneksi alin kohta.

P.S. elina, korjasin typon aloitusviestistä, ettei kukaan vain rupea ihmettelemään, että mikä kumma on piirtopäytä
tallennettu

Aina on toivoa.
---
Hänellä oli pieni laatikko, johon mahtuivat kaikki maailman aarteet. Ei hänellä mitään aarretta ollut, vain se pieni laatikko, johon mahtuivat kaikki maailman aarteet.
EweEXE
peruskäyttäjä

Viestejä: 8


I wanna stand with you an the mountain...


Profiili WWW
« Vastaus #6 : 03.08.07 klo 19:28 »

Kiitos tiedosta. Minä osaan käyttää sitä mitäliecityä,mietin vaan mitä tuo opacity tarkoittaa. Ei siis mitään ongelmia. Miksi muuten joskus Dodge ei toimi vaikka on sama layer millä on tuo tausta tehty ja silti dodge ei toimi?
tallennettu

Outspeedannut Offlinellä-.
Andromeda
kilopostaava
ylläpitäjä

Viestejä: 1 033



Profiili
« Vastaus #7 : 03.08.07 klo 20:58 »

Ihan keskisävyihin (keskipunainen, -sininen, -keltainen jne) dodge ja burn eivät tunnu joskus toimivan. Itse olen järkeillyt asian niin, että työkalu ei "hahmota", mihin suuntaan sen pitäisi muuttaa värisävyä.
tallennettu

Aina on toivoa.
---
Hänellä oli pieni laatikko, johon mahtuivat kaikki maailman aarteet. Ei hänellä mitään aarretta ollut, vain se pieni laatikko, johon mahtuivat kaikki maailman aarteet.
EweEXE
peruskäyttäjä

Viestejä: 8


I wanna stand with you an the mountain...


Profiili WWW
« Vastaus #8 : 06.08.07 klo 13:22 »

Ihan keskisävyihin (keskipunainen, -sininen, -keltainen jne) dodge ja burn eivät tunnu joskus toimivan. Itse olen järkeillyt asian niin, että työkalu ei "hahmota", mihin suuntaan sen pitäisi muuttaa värisävyä.
Juu kiitos kun kerroit. Olen minä niihn muihinkin koettanut (vaal. punainen,turkoosi jne) ,mutta.
tallennettu

Outspeedannut Offlinellä-.
epeli
kilokommentoiva
kupoliitti

Viestejä: 70


Heart container 2/3 full


Profiili WWW
« Vastaus #9 : 09.09.07 klo 13:11 »

Olen tässä miettinyt, että minkälainen toiminto tuo Mask oikein on ?
tallennettu

Cineya
★ suriseva ja sininen
oekakivalvoja

Viestejä: 120


aaaaaamphiooon!


Profiili WWW
« Vastaus #10 : 02.12.07 klo 19:12 »

Olen tässä miettinyt, että minkälainen toiminto tuo Mask oikein on ?

Maskilla vetäessä viivaa se ei aina peitä jotain tiettyä väriä samalla layerilla, mutta enpä ole paremmin ehtinyt tutustua.

//Kometae tietää. *viittaa alla olevaan viestiin*
« Viimeksi muokattu: 26.02.08 klo 17:02 kirjoittanut Cineya » tallennettu

Kometae
!
kupomuumio

Viestejä: 408


sun maa mustikka


Profiili WWW
« Vastaus #11 : 02.12.07 klo 19:49 »

Maskit ovat erittäin käteviä mm. layerittömissä solid-töissä. Muiden työkalujen (kuin pencil) kanssa sitä ei ole juuri mieltä käyttää.

Normal: Toiminnot toimivat kuten normaalisti.
Mask: Laatikkoon hiirinäppäimellä valittua väriä ei pysty peittämään millään muulla.
Remask/reverse: Vain laatikkoon valittu väri peittyy muilla väreillä.

Maskit ajavat jonkin sortin layereiden virkaa, mutta esimerkiksi jonkin yksityiskohdan värin vaihtaminen sujuu tilanteesta riippuen huomattavasti nopeammin maskilla kuin layereitä käyttäen. Mask-toiminnot ovat erityisen hyödyllisiä sellaisissa oekaki-ohjelmissa, joissa voi käyttää yhteensä vain kahta layeriä. Kupolin shiPainterissa maskilla ei siis ole niin paljon käyttöä =)
tallennettu

Lukemalla tämän tekstin sitoudut vastaanottamaan lämpimän virtuaalihalin :-)

* /o/ \o\ *
AlphaOmega
Vieras
« Vastaus #12 : 01.01.08 klo 19:19 »

Anteeksi, että näin newbie kysymyksen päästän, mutta mitä ne dodge ja burn oikein ovat? Erilaisia brusheja vai? Itselläni kun on vain tuo Gimp 2.0 ja enkä ole siihenkään oikein tutustunut. Mutta tilaamani piirtopöydän kylkiäisenä tulee Photoshop Elements 5.0, joten sillä pääsee sitten harjoittelemaan. ^^

EDIT: Löysin jo vastausen itsekin. Vaaleentamiseen ja tummentamiseenhan nuo olivatkin.
« Viimeksi muokattu: 02.01.08 klo 15:59 kirjoittanut AlphaOmega » tallennettu
Vigly
Kalaisa
oekakivalvoja

Viestejä: 458


HAAHAA


Profiili WWW
« Vastaus #13 : 14.01.08 klo 20:12 »

UKK Oekakikeskustelu

Esimerkit on härskisti koottu Oekakikeskusteluista - Maalaisjärjen käyttäminen on sallittua, ja google on kaveri :)
Spoileri: Sisältö (vie kursori päälle näytääksesi)

1. Sanastoa

1.1 Layer
"Layer tarkoittaa suomeksi "kerrosta" tai "tasoa" ja niistä käytetään suomenkielistä termiä "piirtotaso" alan kirjallisuudessa. Layereita voi ajatella ikäänkuin läpinäkyvinä piirtoheitinkalvoina, joita ladotaan päällekkäin. Päällimmäisen kalvon kuvan ääriviivat tulevat kaikkien muiden päälle - jos pyyhit yhdeltä kalvolta kuvan pois, se katoaa vain yhdeltä ainoalta kalvolta. Layereiden läpinäkyvyyttä voi säätää, jolloin esimerkiksi yhdelle kalvolle väritetty tytön vihreä mekko muuttuu yhä haaleammaksi. Lisäksi layereiden paikkoja voi vaihdella, niitä voi lisätä, niitä voi tuhota - kaikenkaikkiaan layerit ovat olennainen osa tietokoneella värittämistä." Lisää.
<a href="http://www.youtube.com/v/AncezRjULNc&amp;ap=%2526fmt%3D18&amp;rel=0" target="_blank">http://www.youtube.com/v/AncezRjULNc&amp;ap=%2526fmt%3D18&amp;rel=0</a>

   
1.2 Line
Line eli lineart, ääriviivat (esim. hahmon)
   
1.3 Mask
Laatikkoon hiirinäppäimellä valittua väriä ei pysty peittämään millään muulla.

1.4 Opacity
Läpinäkyvyys. 0% = täysin läpinäkyvä & 100% = täysin peittävä. Käyttöohjeita

1.5 Piirtopöytä/Piirtis/Tablet
Tietokoneeseen liitettävä taso ja kynä, jonka avulla piirretään. Lisätietoja ja keskustelua aiheesta      
   
1.6 Remask/reverse
Vain laatikkoon valittu väri peittyy muilla väreillä.   


2. Piirtämisestä
2.1 Miten pääsee piirtää?
Ohjeet laatinut Andromeda:

Linkki
Tuolta löytyy epäselvä ohjekuva, mutta perusasiat siitä pitäisi tulla selville. Kuva on oekaan etusivulta. Se on lauta, jolle ekat kuvat suositellaan tehtäviksi. Sinne kaikki voivat piirtää (suhteellisen) vapaasti. Kuvan linkit piirtolaudoille (sivun yläreunassa ja    vasemmalla sivupalkissa) ovat aina näkyvissä Kupolin sivuilla. Kupoli on siis koko tämä systeemi, niin foorumi, uutiset, impromanga kuin piirtolaudatkin. Piirtolaudat eivät siis ole itse Kupoli, kuten sanoit, vaan osa Kupolia. Kun sitten piirtolaudoilla painat Piirrä!-linkkiä, aukeaa uusi ikkuna, jossa valitset piirto-ohjelman ja kuvakoon. Ja sitten vielä painat sivun alalaidasta uutta Piirrä!-nappia. Se avaa piirtoikkunan. Kun kuva on valmis, lähetä se näytille piirtolaudalle painamalla vasemmasta yläkulmasta upload. Näyttöön ilmaantuu pari ruutua, joista voi joko olla välittämättä (niin itse teen, ne katoaa itsekseen) tai sitten voi klikata OK.

Kuinka pääset alkuun oekakien käytössä, osa 2
Uusi linkki.

Kun painaa sitä oikean yläkulman Piirrä! -linkkiä, aukeaa tuollainen ikkuna (toki ilman noita kirjavia selityksiäni). Valitaan piirto-ohjelma, ja Shi-Painterissa mahdolliset lisäasetukset. Tykkään käyttää pro-versiota, joten valitsen sen. Tavallinen on kuitenkin ihan yhtä hyvä. Uusi versio toimii koneellani aivan yhtä hyvin kuin vanhakin    (kummassakaan ei siis toimi paineentunnistus minulla, mutta ei ole haitannut yhtään), joten en valitse vanhaa versiota.
   
Piirtoala vaihtelee piirtolaudan ja kuva-aiheen mukaan, mutta tässä tutoriaalissa käytän nyt oletuskokoa. En muista, kumpi niista luvuista säätää korkeutta ja kumpi leveyttä, joten kokeilkaahan. Muistakaa, että kun piirtämisen on aloittanut, kuvan kokoa ei voi enää muuttaa.

Paletit ja animaatio valitaan oman mielen mukaan. Yleensä paletit on käteviä, mutta pienellä ruudulla ne saattavat rohmuta liikaa tilaa. Animaatio näytää, miten kuva on piirretty, viiva viivalta. Ja siis sen jälkeen, kun kuva on lähetetty.

Alimpana on uusi Piirrä! -nappi, klikkaa sitä, niin pääse piirtämään.

Osa 3,
ja uusi linkki.

Paineentunnistus joko toimii tai sitten ei, älkää minulta kysykö. Yleisvalikosta saa tosiaan klikattua esiin lisää valikoita, kuvassa olen avannut Size&Palette ("viivan koko ja paletti") -valikon, jotta sain nuo paletit esiteltyä. Valikoita voi asetella vain ruudutetulle alueelle ja piirtoalueen päälle, joten ainakin itse klikkaan joka kerta tuota alhaalla olevaa "muuta shipainter koko ruudun kokoiseksi" -nappia. Oikein kätevä.

Undo-nappula (ylhäällä) on ystävä. ;)

Nyt en jaksa enempää, menkää itse kokeilemaan, niin te parhaiten opitte. Saatan vielä väsätä pari ohjekuvaa lisääm jos joskus sattuu huvittamaan.

Ohjeita saa vapaasti linkittää kyselijöille, mutta copyright on minulla.

Muoks muoks. Osa 4.
Ärsyynnyinpä taas kyselyihin ja sain tarpeeksi kiukkupuhtia väsätäkseni uuden kuvan. Se on hyvin epäselvä ja täynnä viivoja, jotka sojottaa ristiin rastiin, mutta yritin änkeä siihen lyhyen selityksen kaikille ShiPainterPron toiminnoille. Hullun hommaa, myönnetään, mutta josko tämä nyt olisi valmis sarja.



2.2 Linjoilla?
Kun painaa Linjoilla-tekstiä, saa esiin niiden käyttäjien listan, jotka ovat piirtolaudoilla, sekä millä laudalla he ovat. Siellä lukee myös, mitä he tekevät:
-Linjoilla / Katselevat linjoilla ikkunaa/ ikkuna on auki
-ShiPainter / Ovat piirtämässä
-Piirtää / Ovat määrittämässä piirrustuksensa asetuksia
-Katselee / Selaa piirtolautoja
-Kommentoi / Kommentoi työtä

2.3 Linestä tulee epätasaista.
Zoomaa piirtäessä. Jos piirrät hiirellä, voit säätää hiiren asetuksia hitaammalle. (Saa tarkempaa jälkeä.) Muistakaa KÄRSIVÄLLISYYS!!!
(Jos käytät piirtistä: Olethan asentanut lautasi ajurit?)

2.4 Dodge ei toimi (samalla layerilla kuin dodgettava väritys)
Ihan keskisävyihin (keskipunainen, -sininen, -keltainen jne) dodge ja burn eivät tunnu joskus toimivan. Itse olen järkeillyt asian niin, että työkalu ei "hahmota", mihin suuntaan sen pitäisi muuttaa värisävyä.

2.5 Miten väri tallennetaan?
Ohjeet täällä.

2.6 Voiko kupoliin lisätä muualta kuvia?
Ei voi, kupolin piirtolaudat ovat piirtämistä varten, eikä kuvia lisäillä kuten mm. IRC-galleriaan, Photobucketiin tms.

2.7 Miten Layereita käytetään?
Ohje Enneunessa ja
Keskustelualueen keskustelu

2.8 Miten lisään kuvaan tekstiä?
Valikko-Retouch-Text (Jos ei tunnu toimivan, kokeile useamman kerran peräkkäin.)

2.9 Teksti vaihtaa paikkaa.
Kokeile kirjoittaa teksti kaksi kertaa peräkkäin, tai käytä vanhaa versiota Shi-Painterista.

2.10 Työkaluvalikkoja ei saa auki
Onko paineentunnistus päällä?
Kts. "Paineentunnistusta ei saa päälle uudestaan"

2.11 Piirtäessä tulee ilmoitus: "Several java virtual machines running in the same process caused on error"
Sinulla on useampi Java käynnissä samaan aikaan
Poista vanha java.

2.12 Kuva ei "lähde" tallennettaessa (upload), tulee ilmoitus:
      1)Java heap Space SendE

Javalta loppuu muisti kesken. Päivitä Java. Voit yrittää myös lisätä muistin määrää käsin; katso ohjeita vaikkapa tältä nettisivulta.

      2) Aikarajasta ja yhteyden loppumisesta
Kupoli oli jonkin aikaa poissa pelistä kun sen nettiyhteydet reistasivat, joten jos yritit lähettää kuvaa silloin, ei sillä ollut mahdollisuuttakaan päästä perille. Mikäli mahdollista, kannattaa tuollaisen ilmoituksen tapauksessa esim. jättää piirto-ohjelma auki puoleksi tunniksi ja yrittää lähettää kuva uudestaan sen jälkeen.

2.13 Tallentaessa muokkausta (kuva on jo piirtolaudalla) tilalle ilmestyikin aivan eri kuva tallennusvalmiina!
Kirjaudu ulos kupolista ja sammuta internet, avaa uudelleen ja kirjaudu sisään.
(????????????Tallenna silti, oikean kuvan pitäisi silti löytää tiensä laudalle.)

2.14 Tallentaessa kone jumittuu
Todennäköisesti vika on koneesi Java-ohjelmiston versiossa tai nettiselaimessasi. Kannattaa kokeilla päivittää selain ja java uusimpaan versioon.

2.15 Kuva näkyy keskeneräisenä.
Pikkukuvassa näkyy hieman keskeneräinen kuva, vaikka kuvani pitäisi olla valmis. Sitten kun klikkaa isommaksi, niin näkyy vielä keskeneräisempi kuva

Ongelma johtuu selaimesi välimuistista; siellä on tallessa keskeneräinen versio kuvasta, vaikka muut näkevätkin valmiin kuvan. Jos avaat kuvan ja painat selaimesi    Päivitä-nappia (F5)(englanninkielisissä ohjelmissa "Refresh"), kuvan pitäisi päivittyä ajantasaiseen versioon.


3. Turvatallennuksesta 
Jos pelkää että kuva jää pitkäksi aikaa kesken eikä ole varma pääseekö jatkamaan sitä seuraavaann viikkoon, niin kannattaa tallentaa itselle säilöön sekä itse oekakikuva png-tiedostona että myös kuvan animaatiofilu, jonka löytää menemällä kuvan osoitteeseen ja vaihtamalla png-päätteen pch-päätteeksi, eli esim. http://piirtolaudat.kupoli.net/oeristo/kuvat/53770.png --> http://piirtolaudat.kupoli.net/oeristo/kuvat/53770.pch

Pch-tiedosto (eli animaatiootiedosto) on siis se, mihin on tallentuneet käytetyt layerit ja efektit. Jos laudalle palautetaan pelkkä png, niin kuvaa jatkaessa kaikki layerit ovat yhdistyneet.

Png ja animaatiotiedosto voidaan uploadata manuaalisesti oekakilaudoille, joten jos kyseessä on jokin elämää suurempi teos jota ei välttämättä pääse jatkamaan lähitulevaisuudessa, voi olla hyvä ottaa nuo mainitut tiedostot talteen itselle, sillä ne voi sitten hädän tullen lähettää moderaattorille (esim Xhiille mesellä/emaililla) joka sitten pistää ne takaisin laudoille. Tämä siis äärimmäisten hätätilanteiden (=katoamisvaarassa olevien Oekaki-tasoisten töiden) varalta, mitään nopeita töitä ei aleta laudoille palauttamaan.

Samoin jos haluaa yleensäkin turvatallennusten kanssa pelata varman päälle, voi ottaa tavaksi tallentaa itselleen säilöön töistään aina ne animaatiot, eli jos java hajoaa/maailma hajoaa, niin ainakin on varmassa tallessa jatkettava versio työstä.

3.1 Kuva katosi turvatallennuksesta
Kuvan laitto turvatallennukseen on aivan sama asia kuin sen lähettäminen näkyville sillä erolla, että muut käyttäjät eivät näe kuvaa, ja se poistetaan viimeistään laudalla    ilmoitetun aikarajan kohdalla, jos se ei olisi näkyville lähetettynä poistunut jo aiemmin. Kuva voi siis pudota nopeakiertoisilta laudoilta jo ennen ilmoitettua turvatallennuksen aikarajaa.

3.2 Turvatallennuksessa näkyy kuvaan tehdyt muutokset, mutta piirtäessä muutokset eivät näy  (ikkuna jossa lukee "would you like to restore the temporary applet image"   "yes"/"no" vaihtoehdolla ei ole mitään eroa...).
1) Selaimen välimuistissa on tallessa vanha animaatiotiedosto. Animaatiotiedostossa on tallessa tiedot siitä, mitä kuvaan on aiemmin piirretty, ja jotkut selaimet saattavat jättää sen omalle kovalevyllesi talteen. Sitten kun seuraavan kerran avaat Shi-Painterin tai PaintBBS:n, selain huomaa että sivu haluaisi lukea animaatiotiedoton - ja äkkää että kah, tiedostohan on jo kovalevyllä valmiiksi. Siksi se ei lataakaan uutta, päivittynyttä versiota, vaan syöttää piirto-ohjelmalle sen jäljen, jonka oli ladannut viimeksi kun aloit piirtää.

Ongelma korjautuu tyhjentämällä välimuisti. Monissa selaimissa tämä hoituu vain Päivitä- eli Refresh-nappia klikkaamalla; jos se ei riitä, kannattaa katsella    nettiselaimen asetuksia ja etsiä sieltä nappi "tyhjennä välimuisti", "remove cache" tai jotain noiden suuntaista. Välimuistin tyhjentämisen ei pitäisi muuten haitata    nettiselaimen toimintaa mitenkään, joten sitä voi tehdä vapaasti aina kun tarve tulee.

   2) On käynyt tapaturma ja animaatiotiedosto ei viime piirtosession jäljiltä ole koskaan päässyt Kupolin palvelimelle saakka; ainoastaan jo piirretty kuva on tullut perille. En ole kuullut kovin monesta tällaisesta tapauksesta, ja toivon suuresti, etteivät sellaiset tule yleistymäänkään.

Jos välimuistin tyhjennyskään ei auta, ja kuva näyttää edelleen olevan varhaisemmassa vaiheessa, lähetä minulle (Veh) privaviesti jossa kerrot kuvan numeron ja kuvailet ongelmaa. Tällöin kykenen tutkimaan, että johtuuko oikkuilu palvelimestamme vai onko sen lähde kenties jossain muualla.

Huom! Vikaa voi yrittää korjata myös Kirjautumalla ulos, sulkemalla selaimen ja tulemalla sitten takaisin ja kirjautumalla sisään.


4. Piirtolaudoista/Piirtiksistä/Tableteista
Keskustelua aiheesta


5. Paineentunnistuksesta
Paineentunnistus ladataan täältä.
(Paineentunnistus-ohjelmaa ei ole Macille eikä Linuxille)
Ohjelma asennetaan koneelle. Paineentunnistusnappi shi painterissa löytyy paperin oikeasta yläkulmasta. Jos tarvitset yksityiskohtaisen selostuksen, löydät sen täältä.

Paineentunnistuksen saa vain kerran päälle piirtosession aikana. (Jos suljet ikkunan et saa sitä enää auki, joten pidä ikkunat avoinna kun piirrät!) paineentunnistuksen saa    pois päältä toisella tapaa ( niissä alphan ja sizen kohdilla on sellaiset laatikot joista saa päälle/pois ). Huom! Paineentunnistuksen ollessa päällä    avaamattomattomia/suljetuttuja työkaluja ei saa enää esille, joten ikkunat auki piirtäessä!
( Xhiin englanninkielinen ohje paineentunnistuksesta )

5.1 Paineentunnistus ei toimi.
Paineentunnistuksen voi ladata täältä.
(Paineentunnistus-ohjelmaa ei ole Macille eikä Linuxille)
Asenna ohjelma.
Sulje kone, avaa  uudestaan, katso toimiiko. Jos ei, niin tee asennus uudestaan ja poista vanha. Eikö edelleenkään toimi? Poista koko ohjelma, lataa uudestaan, asenna (ehkä parikin kertaa) ja käynnistä kone uudelleen.
Huom. Paineentunnistus pitää/kannattaa ladata aina päivittäessä Javaa (Javan päivittäessä itsensä)!
Joskus paineentunnistus ei vain toimi.

5.2 Paineentunnistusta ei saa päälle uudestaan.
Paineentunnistuksen saa vain kerran päälle piirtosession aikana. (Jos suljet ikkunan et saa sitä enää auki, joten pidä ikkunat avoinna kun piirrät! ) paineentunnistuksen    saa pois päältä toisella tapaa(niissä alphan ja sizen kohdilla on sellaiset laatikot joista saa päälle/pois). Huom! Paineentunnistuksen ollessa päällä    avaamattomattomia/suljetuttuja työkaluja ei saa enää esille, joten ikkunat auki piirtäessä!
( Xhiin englanninkielinen ohje paineentunnistuksesta )


6. Muuta

6.1 Miten pääsee oekakistiksi/foorumistiksi?
Haluamme oikeuksia!

6.2 Tutoriaaleja ja ohjeita   
Kometaen realismitutoriaali
Xhiin ohje paineentunnistuksesta englanniksi
<a href="http://www.youtube.com/v/AncezRjULNc&amp;ap=%2526fmt%3D18&amp;rel=0" target="_blank">http://www.youtube.com/v/AncezRjULNc&amp;ap=%2526fmt%3D18&amp;rel=0</a>

Enneuni.netin Layer-tutoriaali
Cineyan Shi-painter tekniikkatutoriaali

6.3 Keskustelut
Inspiraatio hukassa
Piirtotekniikkasi salat julki
Ohjeita piirrustustaidon kehittämiseen

//Kiitos korjaus/oikaisuehdotuksista! Lisää saa ilmiantaa :3
Viimeisimmät viestit päivitetty 23.4.08 kello 19:29
« Viimeksi muokattu: 22.05.08 klo 16:23 kirjoittanut Vigly » tallennettu
Andromeda
kilopostaava
ylläpitäjä

Viestejä: 1 033



Profiili
« Vastaus #14 : 14.01.08 klo 20:56 »

Oho, Vigly, well done. *aplodeja*
tallennettu

Aina on toivoa.
---
Hänellä oli pieni laatikko, johon mahtuivat kaikki maailman aarteet. Ei hänellä mitään aarretta ollut, vain se pieni laatikko, johon mahtuivat kaikki maailman aarteet.
Ynne
oekakien
kupomuumio

Viestejä: 304



Profiili WWW
« Vastaus #15 : 14.01.08 klo 20:59 »

(Paineentunnistukseen ei ole ohjelmaa Macille eikä Applelle)
Korjausehdotus: "Paineentunnistus-ohjelmaa ei ole Macille eikä Linuxille".
tallennettu

| deeAa | GRAAAAGH!  Varför en banan?
Oekakivastaava | Piirtisvainoaja | MMO-olmi
AlphaOmega
Vieras
« Vastaus #16 : 16.01.08 klo 07:39 »

Kysysisin, että toimiiko tuo paineentunnistus 64bit Vistassa? Vai pitääkö ruveta XP:llä seikkailemaan. Molemmat löytyy koneelta.
tallennettu
Ynne
oekakien
kupomuumio

Viestejä: 304



Profiili WWW
« Vastaus #17 : 16.01.08 klo 13:21 »

Kysysisin, että toimiiko tuo paineentunnistus 64bit Vistassa? Vai pitääkö ruveta XP:llä seikkailemaan. Molemmat löytyy koneelta.
JTabletin lataussivulla ei ole mainintaa Vistasta (viimeisin päivitys on jostain 05?), joten lienee parasta kokeilla ja katsoa -- raportoihan toki jos toimii/ei toimi.
tallennettu

| deeAa | GRAAAAGH!  Varför en banan?
Oekakivastaava | Piirtisvainoaja | MMO-olmi
Sdall
sekarotuinen
kupomuumio

Viestejä: 110



Profiili WWW
« Vastaus #18 : 16.01.08 klo 15:24 »

Kysysisin, että toimiiko tuo paineentunnistus 64bit Vistassa? Vai pitääkö ruveta XP:llä seikkailemaan. Molemmat löytyy koneelta.
JTabletin lataussivulla ei ole mainintaa Vistasta (viimeisin päivitys on jostain 05?), joten lienee parasta kokeilla ja katsoa -- raportoihan toki jos toimii/ei toimi.
Kyllä toimii. Jos ei toimi niin kannattaa päivittää java ja yrittää uudelleen.
tallennettu

Hihura
foorumisti

Viestejä: 11



Profiili
« Vastaus #19 : 11.02.08 klo 18:44 »

Mut... mut.. olen uusi piirtäjä, niin esim. mitä se Redo, Upload, jne. tarkottaa? Mistä sen kuvan pystyy lähettämään?
Ja millä tallentamaan?

AUTTAKAA!!
tallennettu

Ei ole olemassa oikotietä onneen
Sivuja: [1] 2 3  Kaikki
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
Sivu luotiin 0.054 sekunnissa. 19 kyselyä tietokannasta.

tätä sivustoa ylläpitää Anime- ja mangayhteisö Kupoli ry
tietoa - sivukartta - rekisteriseloste