sisällön alkuun
24.11.2017 09.13 SANASTO | KESKUSTELU | PIIRTOLAUDAT | SUOMIMANGA | RSS

Kupoli
"Suomalaisten fanien palvelemista jo vuodesta 2002"

Uutis- ja etusivu

Sisältö

Keskustelu

Piirtolaudat

Impromanga 3

Yhdistys

Kupolin palvelinkodon tarjoavat Säätöyhteisö B2 ry sekä Tietovelhot Oy.

x Keskustelu | Ohjeet | Kalenteri | Henkilökunta Haku | Kirjaudu | Rekisteröidy

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

« edellinen seuraava »
Sivuja: 1 2 [3]  Kaikki
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Ripari ja Protu  (Luettu 21573 kertaa)
0 käyttäjää ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Maseru
foorumisti

Profiili WWW
« Vastaus #40 : 11.11.07 klo 17:36 »

Lainaan jälleen itseäni protupiirien pienuudesta.
Palautesemma, ah<3 Oli mahtavaa, samaan paikkaan tulivat kaksi omalla leirilläni ollutta, yksi läheisimmistä leiriläisistä ja meidän uusi ohjaajamme. Sain tuolta myös yhden uuden kaverin, aiemmin olimme vähän irc-galleriassa jutelleet, mutta heti en poikaa tuolla tunnistanut, vasta kun hän eräässä keskustelussa mainitsi kirjoittavansa runoja... silloin äkkäsin että hei, mehän ollaan juteltu!
Viime kuussa oli sitten oman leirin miitti, tosin vain päivän kestävä. Meitä ei ollut monta, mutta oli mahtavaa nähdä muutama edes, kun kaikkia ei ollut nähnyt leirin jälkeen lainkaan.
   Nyt vedän (nykyisen ex-poikaystäväni) kaverini kanssa Lahdessa paikallisprotua, on ollut tosi kivaa, vaikka yleensä meitä on paikalla korkeintaan 6. Uusia ihmisiä on kuitenkin tullut tavattua, pari tyyppiä Lammilta, jotka tuntevat lammilaisen leirikaverini, toinen nastolalainen, joku Heinolasta ja muutama lahtelainen. Viimeksi vietimmä Halloweenia ja pelasimme Twisteriä, ah! xD <3
   Nykyinen poikaystäväni on myös protu, ja sen takia tutustuimmekin netissä. Eräässä kuvagalleriassa hän kommasi kuvaani, jossa näkyi protukoru, rupesimme juttelemaan, vaihdoimme numeroita ja tässä sitä ollaan, onnellisesti yhdessä, 90 kilometrin välimatkasta huolimatta. Ei ole liikaa. ^^ Se siinä oli hassua, että kun hän oli 2004 Rovajärvellä vaelluksella, myös veljeni oli vaelluksella, mutta Nukkumajoella (?). Heillä oli samat kuljetukset sinne, ja sama loppujuhla. Joten veljeni ja äitini olivat nähneet hänet paljon ennen minua. Hih. Ja todennäköisesti ainakin vähän katsoneet, poikaystävälläni kun oli jätesäkkimekko päällä. xD Olisin mennyt veljeni loppujuhlaan, jos en olisi silloin ollut mökillä.
tallennettu

~Tervetuloa Lihisbingoon~

Genshiken Helsinki - sinulle, joka tahdot mukaan joukkoomme kummaan.
Renee
kupoliitti

While My Guitar Gently Weeps~

Profiili WWW
« Vastaus #41 : 06.12.08 klo 12:21 »

Itse olen menossa hiihtolomalla riparille Valamon luostariin. Aluksi olin sitä vastaan, koska uskoin että siellä on ihan typerää ja kun olen vielä epäsosiaalinen, mutta heti kun sain kuulla ketä leirilleni tulee niin olen odottanut sitä innolla. Toivottavasti siellä olisi mukavaa, minkä kokoinen se Valamon luostari muuten on?
tallennettu
Yosuke
Vieras
« Vastaus #42 : 06.12.08 klo 18:13 »

Itse tulen käymään nyt hiihtolomalla riparin, ja odotan sitä innolla, sillä ryhmässä on pari hyvää kaveria ja muutkin vaikuttavat mukavilta. Kamalinta on se, että joudumme luultavasti nukkumaan kaikki pojat samassa huoneessa, jotai patjoja lattialle ahdattuna. Muutenkin, onhan se ihan kiva käydä tuossa hiihtolomalla, että saa matkustella koko kesän vapaasti. :---)
tallennettu
Undame
oekakisti

herrasmiehet

Profiili WWW
« Vastaus #43 : 08.12.08 klo 21:47 »

Vaikka ateisti olenkin, tuli silti ripari toissa kesänä käytyä.
Olihan se ihan mielenkiintoinen kokemus ja viihdyin siellä ihan hyvin, vaikkakaan en tuntenut ketään ennestään (mikä olis hyvin outoa, että ketään [ei siis yhtään ketään, en ollut edes koskaan vilaukselta nähnyt] tuntemaani ei ollut samalla riparilla heinäkuun puolessavälissä)
Vaikka tulikin esiteltyä itsensä super-mega-Naruto-friikiksi ja kaiken maailman japani-hörhöksi (kuten isoseni heitti läpällä :D), sain uusia kavereita nopeasti (jopa pissiksistä >:DD).
Parhaiten riparilta jäi mieleen kun nyk. hyvä kaverini dissasi Itachia ja dissauksen jälkeen kerroin olevani pahemman luokan Itachi-fani. XD Ilme oli priceless.
Piirtämisestä/piirtotaidosta oli muuten hitosti hyötyä ihmisten kanssa juttelemisessa.

Opetusta ei ollut paljoa ja koska jo ala-asteella olin opiskellut melko ahkerasti uskontoa, jutut olivat samaa soppaa ja koe meni melko hyvin (7/10p.)
Opetus oli myös hauskaa, sillä ohjaajat vetivät mukaan pieniä näytelmiä ja vitsejä, jotka jäivät hyvin mieleen.
Kirja oli selkeä ja kaikki oli tiivistetty mukavan lyhyeksi.

Ulkoläksyt olivat pahinta koko riparin aikana.
Opeteltavana oli mm. Isä meidän-rukous ja 10. käskyä. (Muita en enään muista)
Mutta sanonpahan vain, jos sellaisia muissa seurakunnissakin on, niin kannattaa opetella ne jo ennen leirille menoa ja suorittaa mahdollisesti jo ekana päivänä.

Riparilta jäi hyviä muistoja ja olisin voinnut olla siellä vielä toisetkin 10 päivää ja aijoin jopa isoseksi, mutta motivaatio petti. :'D

Jos joillekkin käy niin, ettei tunne ennestään ketään, ei kannata jättää menemättä. Jää oikeasti jostain paitsi jos niin tekee.

tallennettu

kees me
Andromeda
kilopostaava
ylläpitäjä

Profiili
« Vastaus #44 : 08.12.08 klo 22:41 »

Ulkoläksyt olivat pahinta koko riparin aikana.
Opeteltavana oli mm. Isä meidän-rukous ja 10. käskyä. (Muita en enään muista)
Mutta sanonpahan vain, jos sellaisia muissa seurakunnissakin on, niin kannattaa opetella ne jo ennen leirille menoa ja suorittaa mahdollisesti jo ekana päivänä.

Kyllä niitä on kaikkialla, kuuluvat kaavaan. Terv. nimim. "koko sisarussarja (kukin vuorollaan, eri vuosina) opetteli tekstit ulkoa ennen leiriä ja suoritti ne ekana päivänä heti, kun suorituslista ilmestyi seinälle".
tallennettu

Aina on toivoa.
---
Hänellä oli pieni laatikko, johon mahtuivat kaikki maailman aarteet. Ei hänellä mitään aarretta ollut, vain se pieni laatikko, johon mahtuivat kaikki maailman aarteet.
olkikuukkeli
foorumisti

Hjeippa, velipoika!

Profiili
« Vastaus #45 : 09.12.08 klo 17:33 »

Ennenminkin mielestäni kannattaa mennä leirille josta ei tunne ketään jos vain, kantti kestää. Silloin kenelläkään ei ole minkäänlaisia 'toi oli ala-asteella ihan tyhmä' -muistoja ja mielipiteitä. Itse kävin protulla viime kesänä, enkä tuntenut ketään etukäteen, ja oli aivan mahtavaa!! Ja on aivan varmaa ettei joudu olemaan leiriä yksin, siitä ei tarvitse olla huolissaan. Tämä neuvo toimii luultavasti parhaiten protulle menijöiden kohdalla, sillä se on vapaaehtonen leiri, mutta toki kannattaa ripareidareidenkin harkita ;)

Protupiirit ovat todellakin todella pienet, löysin äskenkin tätä ketjua lukiessani yhden appareistani ^^  Ja olen itse koko kotikuntani AINUT protu, ensi kesänä on sitten jo vuotta nuorenpi veljenikin. Tammi- ja helmikuussa olen itsekin menossa appari-koulutuksiin Karjalohjalle. Onko muita tulossa?

Se vähä mitä olen kavereiltani kuullut heidän leiristään on ollut kohtalaisen samanlaista, mitä nyt joku oli pitänyt enemmän kuin toinen. Suurin osa olikin käynyt leirin vain rahan tai kirkkohäiden takia, ja eihän siinä mitään pahaa ole…

Itsestäni tuntuu, etten olisi välttämättä kestänyt riparin opiskelua, sillä pidän enemmän keskusteluista ja pohdinoista joissa jokainen saa tuoda oman näkemyksensä julki. Ja siitä ettei kaikessa ole kristillispohjaista lähestymistapaa.
« Viimeksi muokattu: 06.02.13 klo 21:58 kirjoittanut olkikuukkeli » tallennettu

Lopeta kärsimyksesi lyhyenläntään aasiin
Jks1990
foorumisti

Profiili
« Vastaus #46 : 11.12.08 klo 19:11 »

En ole käynyt rippileiriä, en ateistina sinne halunnut mennä, olisin todennäköisesti lähtenyt pois sieltä kesken leirin joka tapauksessa. Ei ole aikomusta käydä sitä leiriä tulevaisuudessakaan.
En edes osaa kymmentä käskyä tai yhtään rukousta, ja en ole käynyt koulukirkkossa , vaikka yrittävät väittää sen olevan "pakollinen", "kulttuuria", "sivistävä" ja toteavat että tulee 3 poissaolo merkintää joka kurssille siinä jaksossa.
tallennettu

Teke-li,Teke-li!
neji
himono-onna
vastuuhenkilö

Profiili
« Vastaus #47 : 14.12.08 klo 15:11 »

Ripari oli suht siedettävä, en menisi missään nimessä uudestaan ja uskonto ei vaan kiinnosta.
Muistiin on jäänyt positiivisessa mielessä lähinnä laulaminen ja jotkut kivat leikit sekä ruoka.
Meillä oli ihan älyttömästi saarnaa siellä ja muuta turhaa ja ärsyttävää hömpötystä.. Ja unohdin ottaa karkkia mukaan, tuska ;__;

Onneks se on kaukana takana eikä uudestaan tuu eteen =)
tallennettu
frobishounen
foorumisti

666

Profiili WWW
« Vastaus #48 : 03.01.09 klo 18:58 »

Olin riparilla viime kesänä, mutta se oli elämäni hirveimpiä kokemuksia. Tunteja oli liikaa ja vapaa-aika oli ahdistavaa, ruoka oli kamalaa, leikit olivat järkyttäviä jne. Kaiken lisäksi ongelmain oli etten ole maailmankatsomukseltani kristitty, vaan uuspakana, joka sosiaalisten paineiden (sukulaiset) pakosta joutui riparille menemään.

Olen tässä ajatellut että jos menisi protuleirille ensi kesänä... Haluan tavata ihmisiä ja sen sellaista. x)
tallennettu

ruoja
xyz
ShadowGirl
foorumisti

>:3

Profiili
« Vastaus #49 : 07.02.09 klo 13:22 »

En ole vielä ihan sen ikäinen, mutta saatan mennäkin ripariin, vaikka olenkin puhdas ateisti joka ei kuulu kirkkoon. Olisivathan kirkkohäät kivat, vaikka kyllä ihan maistraattikin kävisi ainakin tämän hetken mielentilani mukaan. Tosin, kovin järkeviä ajatuksia minulta ei voi odottaa kun olen ollut melkein viikon kuumeessa ja katsellut poliisisarjoja. Olen ennen ollut aika yltiöromanttinen, mutta kun toljotin puoli päivää kuolleita ruumiita, puukotettuja, kuristettuja, ammuttuja ja hukutettuja, niin ei siinä enää kovin romanttisesti ajattele.
tallennettu
Petsura
kupoliitti

Suattaapa olla, vuan suattaapa olla olemattakin.

Profiili WWW
« Vastaus #50 : 17.02.09 klo 15:07 »

Ateisti täälläkin. Riparille olen kuitenkin suuntaamassa ensi kesänä. Siitä tulee kai ihan hauskaa, vaikka koko homma on minusta aika naurettava. En ole edes varma, miksi sinne menen, mutta se jotenkin tuntuu velvollisuudelta. Pääsepähän lappiin.
Onneksi sinne tulee monia luokaltani, ja serkkuni. Tunnen myös yhden isosista, joten en varmaan ihan yksin jää =) Ei kyllä hirveästi haittaisikaan, olen muutenkin lähes aina yksin.
tallennettu
Maseru
foorumisti

Profiili WWW
« Vastaus #51 : 11.09.09 klo 14:44 »

Löysin kupolin pitkästä aikaa, ja tunnuskin on vielä tallessa! :'DD
Noniin. Olin sitten taas tänä kesänä apparina protulla, tällä kertaa Timpurinrannassa. Oli aivan mahtava viikko! Toimiva tiimi, ihanat leiriläiset ja onnistunut leiri! <3
Yksi leiriläinen on erityisesti tullut erittäin läheiseksi ystäväksi minulle tässä.... Aivan ihana poika!<3 Arvostan tätä ystävyyttä todella paljon, sillä en olisi aiemmin kuvitellutkaan että pystyisin tulemaan noin hyvin toimeen lähemmäs 4 vuotta nuoremman pojan kanssa :D Mutta aivan mahtavaa, sanonko <3
Ens viikonloppuna sitten miittiä, jeejee :)
tallennettu

Inku
foorumisti

Profiili
« Vastaus #52 : 11.09.09 klo 17:26 »

Itse olen käynyt rippileirin. Aika hölmöstä syystä vieläpä: "koska kaikki muutkin meni." Ja sitähän sukulaisetkin odottivat. Itsekin piti sitä kovin itsestäänselvyytenä. Muistan kuinka ripille päästyäni juhlissa olin ihan nolona ja hämmentyneenä kun suvulle se tuntui olevan niin iso juttu, enkä tajunnut yhtään mistä ne hypettävät.

Itse leiristä minulle ei jäänyt kovinkaan kivoja muistikuvia. Pappi oli varsinainen natsi ja kitisi siitä jos meni käskyissä sanoja väärinpäin mutta sisältö ei silti muuttunut. "Kokeessa" sai täydet pisteet vaikka kaikki vastaukset olisivat olleet väärin, kunhan vain muisti ylistää Jumalaa tarpeeksi. Iltapiireissä en olisi halunnut ottaa osaa mielestäni lapsellisiin ja typeriin piirileikkeihin ja -lauluihin ja sainkin isosilta huomautuksia asiasta. Leikkiä piti sitten hampaita kiristellen mutta laulamiseen keksin sellaisen ratkaisun että liikuttelin vain suutani laulun tahtiin. Minusta oli äärimmäisen nöyryyttävää että teinien piti tehdä samanlaisia juttuja mihin oli viimeksi törmännyt päiväkodissa ja ala-asteen ensimmäisillä luokilla.

Kaikkein hirveintä leirissä kuitenkin oli se että se kesti niin pitkään ja minulla oli kamala ikävä koiraani. Odotin kovasti vierailupäivää että saisin nähdä sen, mutta sitten äiti ei ollutkaan voinut ottaa sitä mukaan kun kyydittäjä ei suvainnut koiria autossaan. Lisäksi leirille ei saanut viedä sääntöjen mukaan mitään elektroniikkaa, esim. korvalappustereoita tai edes kännykkää! Isosilta piti aina kysyä lupa että saiko päärakennuksesta soittaa, ja silloinkin oli joku vieressä kuuntelemassa.

Minä olin kuitenkin pahis ja vein leirille GameBoy Colorin ja Pokémon Silverin ja sain vielä pidettyä sen huonekavereiltakin salassa - jopa siltä isoselta joka nukkui samassa kerrossängyssä alapuolellani! Olen vieläkin aika ylpeä. ^^ Moni nimittäin jäi kiinni kännyköistä ja ne sitten takavarikoitiin.

Yksi asia leiriltä jäi hauskana asiana mieleen: pappi ei tainnut enää kovin paljoa pitää minusta sen jälkeen kun yllätti minut session aikana piirtelemästä näyttävää ja yksityiskohtaista Anubis-mechaa. ^^;;;;;;

Muutamaa vuotta myöhemmin oikein säikähdin kun löysin joidenkin vanhojen valokuvien joukosta rippitodistuksen jossa luki "Inku on suorittanut rippileirin xx.xx.xx ja täten hyväksynyt Jeesuksen Kristuksen herrakseen..." tjsp. Tuolloin en tosiaan edes tiennyt Prometheus-leireistä. Olisin ilman muuta mennyt sellaiselle jos olisin tiennyt. Ei meille kerrottu tai tarjottu muita vaihtoehtoja kuin ripari. Harmittaa.
tallennettu
Ophelia
kupoliitti

I don't suffer from insanity - I quite enjoy it.

Profiili WWW
« Vastaus #53 : 12.09.09 klo 19:29 »

Minä olen tällainen tapaus, joka on käynyt molemmat.
Riparin kävin reipas vuos sitten, eli kesällä 2008, koska vaikka en ole kovin uskonnollinen, ajattelin, että ripari voisi vähän avartaa näkemystäni kristinuskosta, ja saisin ehkä vastauksia kysymyksiin, jotka minua kristinuskossa häiritsevät. Ja kuulun kirkkoon (ajattelin kyllä erota), joten mietin että kai se ois ihan kiva käydä. No, menin leirille ihan positiivisin fiiliksin, mutta mulle kävikin niin, että kaikki muut oli leirillä asenteella "vttu mitä pskaa, haluun pois. tulin tänne vaan et saan rahaa. en tee mitään, evvk", minkä takia leirillä oli minusta aika kurjaa. Olisin oikeasti halunnu keskustella niistä asioista, mutta ketään muuta ei ois voinu vähempää kiinnostaa, ilmeisesti, ni siinä meni vähän leirin fiilikset minultakin. Olisin varmasti tykännyt riparista, jos ryhmä olisi ollut paremmin mukana.

No, sitten riparin jälkeen ajattelin, että oispa vaihteeks kiva mennä leirille, jossa kaikki on vapaasta tahdostaan, eikä vaan rahan perässä, ja jolla ois ihmisiä, joiden kanssa oikeesti vois keskustella asioista. Siksipä keräsin rohkeuteni, ja ilmoittauduin keväällä 2009 protulle. Protuleirillä oli aivan mahtavaa! Ihmiset oli aktiivisesti mukana, ryhmähenki oli loistava, eikä kukaan marissut pienistä. Se hakkasi riparini aivan 6-0. Vaikka olin vuoden vanhempi muita leiriläisiä, se ei haitannut yhtään, vaan tykkäsin keskustella kaikkien kanssa. Tosin (kuten riparillakin) tunsin enemmän yhteenkuuluvuutta apparien, kuin muiden leiriläisten kanssa, mutta sellainen mä olen. En tiiä mistä johtuu, mutta aina viihdyn paremmin isosten, apparien ja sellaisten kanssa, kuin muiden leiriläisten. Tässä tapauksessa saattoi olla kyse tietty siitä, että olin samaa ikäluokkaa apparien kanssa, mutta anyways.

Itse siis suosittelisin protua, mutta olen vahvasti sitä mieltä, että riparillakin voi viihtyä, eikä kannata mennä sinne sillä asenteella, et siel on ihan pskaa, ja et se on vaan joku tylsä raamattuleiri. No, onhan se, mut ei se tarkota etteikö siel vois olla kivaa.

Niin, ja itse opin ulkoläksyt about päivässä, treenasin ekana päivänä, ja suoritin tokana. Ei ollu paha.
tallennettu

Studies show:
Intelligent girls are more depressed
because they know what the world is really like...

-Emilie Autumn: Opheliac
Candice
kaukana täältä oleva
kupoliitti

Profiili
« Vastaus #54 : 15.10.09 klo 19:27 »

En ole vielä käynyt riparilla, mutta aikomus on kyllä mennä sinne. Olen ajatellut jo tässä vaiheessa erilaisia leirejä valmiiksi, kun isosisko oli siellä viime kesänä. Kai sillä oli siellä hauskaakin ollut. ^________^
En varsinaisesti seuraa isosiskoni jälkiä tai jotain sellaista, tuntuu vain siltä, että siellä olisi hauskaa, saisi uusia ystäviä ja muuta. Ja tuleehan siitä kokemus muiden joukossa, joskus vanhempana voisi harmittaa, jos ei olisikaan mennyt. Vanhempani myös tuntuvat jotenkin odottavan, että sinne menisin.
Uskon myös näihin uskon asioihin, enkä koe mitään syytä, miksei sinne voisi mennäkkin.
Ei ainakaan kannata lähteä minnekkään sellaiselle ajatellen, että siellä on ihan tyhmää, ei sitä tiedä ennen kuin kokee sen!
tallennettu

ava (c) erkki the mustekala
Maseru
foorumisti

Profiili WWW
« Vastaus #55 : 06.07.12 klo 13:18 »

Muutamaa viestiä ylempää löytyy kolmen vuoden takainen viestini, kiva. :D Mutta tosiaan, vuoden 2009 jälkeen seuraavan kerran protuilin 2011, tällä kertaa uutena ohjaajana, ja jälleen kerran Timpurinrannassa. Leirihän oli aivan huippu, ja leiriläiset myös, muutaman kanssa tuli tosi läheiseksi siellä viiden vuoden ikäerosta huolimatta. Harmi, nyt on taas tullut etäännyttyä... Mutta ikäero on mikä on, yhden leiriläisen kanssa on tullut välillä juteltua. :) Jospa sitä taas kesän lopulla puistotapahtumassa pääsisi moikkaamaan "pikkuisia"!

Ensi vuonna sitten taas protulle, ihan pakko jatkaa perinnettä että joka toinen vuosi protulle. :D
Poikaystäväkin kävi ohjaajakoulutuksen keväällä, hih.
tallennettu

Sipulikeitto
kupoliitti

Profiili WWW
« Vastaus #56 : 27.08.12 klo 01:11 »

Hyi että kun alkoi oikein inhottaa kun tuli mieleen omat riparikokemukset. :( Omani kävin 2009 kesällä viikon mittaisena päiväkouluna, koska leiri nyt ei vaan napannut. Ennemmin vietin sen pakolliset kuusi tuntia opiskellen ja pelaten pelejä ja leikkejä väkisin muihin tutustuen ja loppupäivän sitten tehden omiani omassa rauhassa kuin että olen sitten sen viikon siellä leirillä jumissa. Tietenkin protu olisi napannut enemmän, mutta vanhemmat oli vain että höpö höpö ja ripari on yleissivistystä, eli pakosta sitten kävin.

Meillä oli ihan mälsä ryhmäkin. Kukaan ei tutustunut kehenkään (ylläri? mulla on ihmeellinen tuuri näissä huonoissa luokissa ja ryhmissä) ja ketään ei kiinnostanut mikään ja isosillakin meni pariin kertaan hermot kun kukaan ei suostunut niihin leikkeihin. :D Toisaalta ei siinä ryhmässä ollut mitään kuriakaan. Siellä oli sellainen perus joujou kovisjengi, jotka salaa veteli puskassa röökiä ja joka toinen sana oli vittua ja saatanaa ja just sellasta toisten mokille naureskelua ja huutelua. Ja ei, kukaan ei tehnyt asialle mitään vaikka selvästi huomasikin. Niin ei siinä sitten pahemmin kiinnostanut nolata itseään ja tiputtaa valmiiksi huonoa itsetuntoa astetta alemmaksi. :)

Siinä mielessä olin onnekas että meidän ryhmälle sattui kiva ja rento pappi. Riparitapaamisia ja nuorten iltojakaan ei ollut kun muutama hassu kun kaikilla eri ryhmään joutuneilla kavereilla taas oli pitkä lista tapaamisia. Kotitehtäviäkään ei saatu kun ehkä kerran sellainen kerro itsestäsi -homma. Rukoukset sun muut opettelin ja sepustin isosille samantien niin ei tarvinnut niitäkään enää loppuajasta murehtia.

Mutta siis minähän olin siellä juurikin sillä asenteella siellä, että vitut minä jostain jumalasta ja rukouksista enkä haluu väkisin pelata jotain ihme pelejä ja leikkejä joissa saatetaan vain naurun alaisiksi. Kai sekin vähän vaikutti...

Ja konfirmaatio se olikin tuskaa! Se ihme kolttu oli ihan hirveä ja sai kasvot näyttämään kamalan pyöreiltä, mulla on se kuvakin vielä jossain ja hyi että. Niin ja sitten kun koitti virsien laulelu niin eipä kukaan meistä laulanutkaan, ehkä pari tyyppiä + pappi ja isoset sillee vaimeesti. :D Mitä nyt muiden konfirmaatioissa oon ollut niin virret ja muut laulut kajahtanut oikein kuuluvasti...

Että semmonen tarina. Suosittelen siis kuitenkin enemmän päiväkoulua jos sellaiseen on mahikset, jos leiri ei nappaa niin paljoa. :)
tallennettu

Remember to eat nakki
K-haza
kupoliitti

Profiili WWW
« Vastaus #57 : 24.09.12 klo 01:49 »

Kävin riparin vuonna 2005. Ei mua mitenkään kauheasti kiinnostanut, mutta isosiskollani oli ollut niin hyvät kokemukset omasta leiristään, että päätin sitten itsekin mennä leirille.

Noh, silloin 15-vuotiaana olin vähän huonommassa kaveriporukassa. En oikeastaan tullut kauhean hyvin toimeen kenenkään heidän kanssaan, koska olimme niin erilaisia. Ja koska meillä oli sinä kesänä muutakin ohjelmaa perheen kanssa, vain yksi leiri sopi omaan aikatauluuni, mutta muut kaverini eivät päässeet samalle leirille. Eli... menin sinne täysin yksin.

Lisäksi pienen kuntamme seurakunta on niin pieni, että kaikki oikeastaan tunsivat jo toisensa, ja olin yhtäkkiä siis ryhmässä, jossa kaikki olivat "koviksia" tai muuten vain cooleja, itse taas olin kupolisti :) Kukaan ei kohdellut minua leirillä kylläkään mitenkään huonosti, mutta olin silti hieman ulkopuolinen.
Samaan huoneeseen kanssani oltiin laitettu myös yksi tyttö, joka oli porukasta hieman ulkopuolinen. Itse olin niin kunnollinen silloin, mutta hän oli sellainen kiroileva ja tupakoiva kovis tyttö, joka oli vielä huono koulussakin, eli täysin silloista minääni vastakkainen. Kuitenkin se, että olimme samassa huoneessa ja samassa rukousryhmässä teki meidän välillemme jonkinlaisen siteen, ja olin hänen kanssaan koko leirin loppujen lopuksi :D Se oli sinällään outoa, koska tiesin ihan hyvin, että tämä "ystävyys" kestää vain tämän leirin, ja kun palaamme kouluun, emme enää tunne, vaikka olimmekin samalla luokallakin. Mutta oli tärkeää olla joku kaveri!

Isosiskoni oli isosena samalla leirillä, ja hänen paras ystävänsä oli oma isoseni. Hengasin siten myös hyvin paljon isosten kanssa pelaten Unoa ja kaikkea muuta kivaa puhellen.

Koko kokemuksena ripari oli oikeastaan aika turha ja vähän kiusallinenkin, mutta olen silti hyvin tyytyväinen, että menin sinne. Sai hauskoja juttuja ja muistoja, kuten kun yksi jätkä nukahti huoneeseemme ja meikkasimme hänet, ja rakensin toisen kanssa keinun penkistä ja narusta, jonka ripustimme puunoksasta, ja kuinka kaksi leirin kovinta poikaa ihastuivat tuohon isosiskoni kaveriin ihan tosissaan! :) Lisäksi se, että hengasin koko ajan kovisten kanssa sai silmäni hieman avautumaan siitä, millaisia he oikein ovat, ja en ollut enää ihan niin stuck-up heitä kohtaan.

En olisi varmaan mennyt minnekään leirille, mutta vanhemmat pakottivat, koska "Kyllähän meidän tyttäremme kuuluu käydä rippikoulu! Ethän sitten pääse kirkossa naimisiin, ja me emme voi pitää suuria sukujuhlia, jonne kutsumme kaikki ihmiset, etkä tunne heistä itse edes puolia".
tallennettu

"I don't give a crap about any of this, er.. crap!"
kaeru
kupoliitti

bambi boi

Profiili WWW
« Vastaus #58 : 24.09.12 klo 16:54 »

Musta on jotenkin tosi kummaa, että täällä on niin paljon ripari_hater- ihmisiä. :d Itse kävin riparin kesällä 2009, ja vaikka lähdin vähän "blah, ei jaksa"-asenteella matkaan, se oli yksi elämäni parhaista kokemuksista. Sen jälkeen oon ollut isosena kolmella leirillä, jotka nekin on olleet ihan huippuja ja leiriläisiltäkin on tullut paljon hyvää palautetta.

Mulle ei tullut missään vaiheessa mieleenkään miettiä ripari/protu- kysymystä, koska en edes tiennyt koko protuleirin olemassaolosta. En kyllä usko että olisin muutenkaan sinne mennyt, koska oon saanut semiuskonnollisen kasvatuksen, joten ripari tuntui ihan luonnolliselta valinnalta.

Mun oma ripariryhmä koostui ihmisistä, jotka oli kaikki jollain lailla vähän tuttuja ennestään, oltiinhan samassa koulussa. Ja sen viikon aikana mitä siellä leirillä oltiin, meille kehkeytyi ihan uskomaton ryhmähenki. Meidän seurakunnassa on myös ihan loistavat ohjaajat, joista myös johtui varmasti osaksi hyvin onnistunut leiri: ei yhtään sellasta kunnon tiukkista ja pappikin oli varsin rento ja heitti läppää koko ajan.:D Parasta antia leirillä oli ehkä kuitenkin isosten toilailu, naurukuolema tuntui nimittäin olevan lähellä kutakuinkin joka iltaohjelmassa. Asiaa auttoi myös ehkä se, että myös sen hetkinen ihastukseni oli isosten joukossa....(ihihih)
Toki leirillä oli myös tylsiä hetkiä, ja myönnän käyttäneeni oppitunnit lähinnä piirtämiseen.......mutta enimmäkseen oli hauskaa!

Riparin pieleenmenemiselle on varmasti monia syitä; ohjaajat, ryhmä tai leiripaikka voi olla huonoja, niinkuin täälläkin on monen tarinassa ilmennyt. Musta kuitenkin tuntuu, että varsin suuri syy sille miksi ripari on niin monen mielestä syvältä, on ihmisten oma asenne. Jos sinne lähtee asenteella "vittu mitä paskaa" ja angstaa nurkassa koko leirin, ei se varmasti olekaan kivaa. Parilla riparilla missä oon ollut isosena, on ollut muutama tällainen angstipeikko ja voin sanoa että se on täyttä työtä isosellekin yrittää maanitella sellaisia ihmisiä mukaan touhuun. :D Mutta jos siinä onnistuu, on nämä usein niitä tyyppejä jotka sitten myöhemmin löytää isoskoulutuksesta.

Lol tuli kunnon "rippileiri on ruusuilla tanssimista"-viesti, mutta halusin nyt tuoda vähän iloisemmankin näkökulman tänne, ettei riparille vielä menemättömät ihan kauhistuis kun niin monella tuntuu olevan negatiivisia kokemuksia. :D
« Viimeksi muokattu: 31.10.12 klo 15:48 kirjoittanut kaeru » tallennettu

~Watashi no naka no yami ka?~
~Yami no naka no watashi ka?~

http://kaeruteru.tumblr.com/
Kissel
oekakisti

Profiili
« Vastaus #59 : 31.10.12 klo 13:16 »

^ Komppaan kaerua. Itse kävin talviriparin, suurin syy oli siskoni lapsi, joka syntyi leirin viimeisenä iltana ja jonka kummiksi miuta oli pyydetty. Ripari oli muutoinkin luonnollinen vaihtoehto, olihan siitä puhuttu jo pitkään ja suurin osa sen kävi. Yleinen puheenaihe. Nyt miulla on vajaa nelivuotias kummipoika, jolle ostella lahjoja ja jonka voin lelliä pilalle! :D

Omakin asenteeni oli leirille lähtiessä vähän varautunut, olin kuitenkin niitä luokan kilttejä tyttöjä, jotka eivät juo eivätkä polta, eikä liiku niin minkään maan jengeissä. Rippileiriltä tunsin tasan yhden ihmisen, tiesin etäisesti muutaman ja tutustuin moneen uuteen. Ne raggarit siellä (jotka näyttävät keskaria kameroille yhteiskuvia otettaessa ja käyvät kielloista huolimatta tupakalla) mököttivät nurkassa iltahartaudessa ja vetivät homman ihan plörinäksi, saivat huutoja. Meillä muilla taas oli tosi kivaa, ja pelkoni oli ihan turhaa! :) Naurua ei joskus meinannut saada loppumaan ja vaikka oppitunnit olivatkin tylsiä, voi koulussakin olla kivaa!

Kiteytettynä siis vielä, että mie lähdin riparille aluksi velvollisuudesta ja puolipakosta ennakkoluulojen ja kauhujen saattelemana, mutta tulin takaisin iloisesti hymyilevänä ja kokemuksen rikkaampana, vaikkakin vähän haikeana leirin loppumisen vuoksi. Kivaa siis oli! :)
tallennettu
Sivuja: 1 2 [3]  Kaikki
  Tulostusversio  

Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
Sivu luotiin 0.035 sekunnissa. 20 kyselyä tietokannasta.

tätä sivustoa ylläpitää Anime- ja mangayhteisö Kupoli ry
tietoa - sivukartta - rekisteriseloste