sisällön alkuun
19.11.2017 14.01 SANASTO | KESKUSTELU | PIIRTOLAUDAT | SUOMIMANGA | RSS

Kupoli
"Suomalaisten fanien palvelemista jo vuodesta 2002"

Uutis- ja etusivu

Sisältö

Keskustelu

Piirtolaudat

Impromanga 3

Yhdistys

Kupolin palvelinkodon tarjoavat Säätöyhteisö B2 ry sekä Tietovelhot Oy.

x Keskustelu | Ohjeet | Kalenteri | Henkilökunta Haku | Kirjaudu | Rekisteröidy

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

« edellinen seuraava »
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Miksi tykkäät mangasta/animesta?  (Luettu 13889 kertaa)
0 käyttäjää ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Jaket
Vieras
« : 13.10.09 klo 23:20 »

Tässäpä olisi kysymys, jota en ainakaan vielä ole foorumilta bongannut. Ja kysymyshän kuuluu siis näin: miksi tykkäät mangasta/animesta?

Itse en tätä asiaa ole kovinkaan paljon pohtinut. Suurin syy tähän taitaa yksinkertaisesti olla se, että minä nyt vain satun yksinkertaisesti pitämään japanilaisten tavasta piirtää. Suuret ja ilmeikkäät silmät, (joskus varsin rajustikin) liioitellut ilmeet ja asennot sekä liikeradat ovat vieneet auttamattomasti sydämeni, ja kun vertaa japanilaista piirustustyyliä esimerkiksi amerikkalaiseen, ei voi muuta sanoa, kuin että onhan tämä itämainen versio huomattavasti edellämainittua persoonallisempi.

Siinä olivat siis minun perusteluni ja nyt onkin sitten teidän vuoronne. ;)
tallennettu
Inku
foorumisti

Profiili
« Vastaus #1 : 14.10.09 klo 16:48 »

Vähän sama juttu kuin aloittajalla. Voisiko jopa sanoa että yleisesti japanilainen piirrostyyli: isohkot päät ja silmät sekä näyttävät kampaukset.

Minulla on aina kiinnostanut asiat jotka ovat vähän, ahm, epänormaaleja ja/tai liioiteltuja. Mitä realistisemmalta vaikka joku sarjakuva, tv-sarja tai peli näyttää, sitä vähemmän se todennäköisesti minua kiinnostaa. Tai mikäli kiinnostaisi niin saisi aika paljon olla jo panostettu tarinaan ja hahmoihin.

Anime ja manga antavat tavallaan vähän enemmän anteeksi ulkonäöllään jos jotain muuta puuttuu ja siksi ne ovat minulle helpommin lähestyttäviä kuin länsimaiset sarjat/-kuvat. Realismia saa katsella koko ajan joka puolella, mutta anime/manga tarjoaa jotain muuta kuin mitä ympärillä näkee.
tallennettu
Mmkay
kupoliitti

I had a plan.

Profiili
« Vastaus #2 : 14.10.09 klo 20:07 »

Minua aina animessa ja mangassa kiehtonut lähinnä se millaiset mahdollisuudet se tarjoaa todellisuuspakoilulle. Osassa sarjoissa on jotain niin maagisia massua kutkuttavia ihmeellisiä ja kiinnostavia juttuja joita ei osais muuten kuvitellakkaan, ja joita ei ikinä, ikinä läsimaisista sarjoista voisi löytää. Voisipa sanoa, että anime on minulle kuin herkkupöytä josta vedän lärviin eksoottisia ja herkullisia ruokia. Tai sitten ei ja minun vertaukset sukkaa. Kuitenkin osaatte poimia pointin.

Jännä kuitenkin sinällänsä kun katson myös ihan realistisia sarjoja. Kai se tyylikin sitten jollain asteella kiehtoo. Se tyyli sen kiinnostuksen kuitenkin alunperin sytytti.
tallennettu
madalice
kupoliitti

Profiili WWW
« Vastaus #3 : 14.10.09 klo 21:38 »

Hmm, koen animen ja mangan kerronnan mielenkiintoisempana ja harkitumpana kuin länsimaisten vastaavien. Tietysti molemmista leireistä löytyy poikkeuksia. Tsäpään-leirissä tarjontaa tuntuu olevan paljon monipuolisemmin kuin länkkärileirissä. Hyyrmän käyttämä herkkupöytä-ilmaus kuvaa hyvin myös omia syitäni animen katsomiselle. Niitä on vain niin paljon ja erilaisia.

Omaperäiset piirtotyylit ja yleisesti kaunis jälki olivat varmasti animessa ja mangassa niitä asioita, jotka ulkosesti kiinnittivät silloin joskus alussa huomion ensimmäisenä. Nykyään nämä ovat oikeastaan kuitenkin sivuseikkoja, kulutan mielelläni oudosti ja rujostikin piirrettyjä sarjoja kunhan vaan idea on hyvä ja kerronnallinen puoli on kunnossa. Monesta animesta tulee henkisesti täyttyneempi olo kuin länsimaisesta animaatiosta. Länsimaisessa animaatiossakin olisi varmasti tarjolla muutakin kuin ohutta kamaa, mutta siihen ei törmää usein (tuntuu, että pitää nähdä vähän vaivaa, että siihen törmää). Visuaalisesti taas esimerkiksi Disneyn tyyli animoida kaikki mahdollinen liike miellyttää itseäni enemmän kuin monen animen suu-ja-silmät-liikkuu-periaate.

Jaa, se mitä yritän sanoa on varmaankin se, että juoni, teema, ympäristö, tunnelma ja kerronnan näkökulmat merkitsevät minulle animessa ja mangassa enemmän kuin ulkoasuseikat. En koe ainakaan länsimaalaisen animaation yltävän näiden kohdilla aasialaisten tasolle. Sarjakuvat taas ovat täällä vähän eritavalla rautaa kuin manga, joten niitä en halua oikein vertailla. Kauheeta vertailua koko viestini muutenkin, hyihyi. Anime ja manga ovat mielenkiintoista ja viehätävää viihdettä, siinäpä vastaus pähkinänkuoressa.
tallennettu

frobishounen
foorumisti

666

Profiili WWW
« Vastaus #4 : 10.02.10 klo 21:56 »

En oikein osaa vastata tähän, se on myönnettävä heti alkuun. Ehkä syy on siinä, etten tykkää mangasta erityisemmin, vaan tykkään sarjakuvataiteesta yleensäkin, ja muutaman vakiomangan lisäksi (Esimerkiksi nyt Death Note, johon olen viimeaikoina koukuttunut kiitos kirjaston, sekä Nausicaä, jonka piirrosjälki on jotain mahtavaa) menee kopsakasti paljon länsimaalaisia serkkujakin, vaikkapa Neverwhere ja monet muut Gaimanin novelleista tehdyt kuvasarjat, sekä ElfQuest. Mangaa on niin hirveän monenlaistakin, myös paljon sellaista, josta en tykkää ollenkaan.

Animen kanssa on aika lailla sama juttu, sillä tykkään yleisesti ottaen piirretyistä. Ei ole tärkeää, onko se nyt animea vai mitä, kunhan jälki miellyttää silmääni eikä ääntä ole dupattu idiootisti. Juu. Se on se visuaalisuus. Sekä mangan että animen kohdalla minua miellyttää nimenomaan piirrosjälki ja olenkin aika tarkka siitä, millaisia mangoja luen ja animeja katson (vaikkakin feilasin jokin aika sitten ja ostin dvd-boxillisen animea, jonka jäljestä en loppujen lopuksi tykkäillytkään, että jes). Mutta juu. Visuaalisuus on itselleni tärkeintä näissä, mutta kaikki manga/anime ei tosiaankaan mene. Phih. Kranttu.
tallennettu

ruoja
xyz
Minizy
Vaaleanpunainen
tintti

"Sallikaa minun naamioitua omaksi itsekseni"

Profiili WWW
« Vastaus #5 : 17.02.10 klo 19:25 »

On mahdoton sanoa minkä vuoksi alunperin aloin pitämään mangasta. Nykyään osaan kyllä jo määritellä länsimaisuuden puutteen ja aasialaisen rikkauden - se on se tunne. Tunteiden tehokkaan ilmaisemisen vuoksi manga uppoaa syvälle.

Esimerkkinä simppeli eurooppalainen action-sarjakuva, siinä on iso ruutu missä joku pikku-ukkeli tekee jonkin liikkeen, parit vauhtiviivat ja niin pirusti pieniä puhekuplia että. Manga onnistuu siinä, että hahmot eivät vaan tee jotain tarinan eteenpäin kuljettamiseksi, ne elävät hetkessä ja tunteita kuvataan lähikuvilla tilanteet taidokkaasti pysäyttäen. Hyvänä esimerkkinä NANA, se tekee selväksi kuinka hitaasti hahmo kääntää päätään tai miettii seuraavia sanojaan.

Manga on vahvoilla inhimillisyydessä. Kuka tietää Bruce Waynen lempiruoan? En minäkään.

Tykkään mangasta koska se koskettaa, liikuttaa ja siihen voi samaistua ;>
tallennettu
Wulfy
peruskäyttäjä

Profiili
« Vastaus #6 : 27.02.10 klo 23:12 »

Manga tuntuu minusta paljon monipoulisemmalta taiteenlajilta kuin länsimainen sarjakuva. On niin paljon erilaisia tyylejä ja aiheita, jokaiselle jotakin. Ja kuten edelläkin on mainittu: piirrostyyli ei ole realismin rajoissa, vaan sallii kaikenmaailman outoudet. Siinä vain on se jokin.

Toisaalta sarjakuvaahan manga vain on kuten anime vain piirrettyä. Tavassa tehdä se vain on jotain erityistä. Mieleen tulee kuinka äiti aina valittaa minulle mangasta: "Siinä on niitä tyyppejä, joilla on suut koko ajan auki." Pitäähän Aku Ankkakin suutaan auki puhuessaan.
Anteeksi pieni offaukseni.
tallennettu
neji
himono-onna
vastuuhenkilö

Profiili
« Vastaus #7 : 05.08.12 klo 23:25 »

Anime on vetänyt puoleensa jo pikkutytöstä asti. Omia suosikki piirrettyjäni ovat olleet kaikki animet. Näin jälkeenpäin osaan ne tunnistaa animeksi, eikä miksi tahansa piirretyksi.

Lapsena olin viemässä ykkössuosikkiani, Hopenuoli vhs:ää, päiväkotiin, mutta torjuivat sen katsomisen kun takakannessa oli ikärajaksi ilmoitettu k-8. :--) Kauhistuttaa ajatellakin, että se olisi päiväkodissa näytetty... :D

Anime vaan on niin fiilis, se vetää puoleensa. Olen suuri animaationystävä aina ollut ja edelleen, mutta anime on vaan parasta.
Rakastan sitä mahtipontisuutta ja tunnetta. Upeita, erilaisia hahmoja. Musiikkia ja näin vanhempana myös animessa näkyvää Japanin kulttuuria sekä kieltä.

Sarjakuvista noin muuten en ole koskaan välittänyt, vaikka olenkin melkoinen lukutoukka. Manga tosin on eri juttu, sitä tykkään lukea silloin tällöin. Yleensä katson ensin animeversion ja sen jälkeen luen sen vielä mangana, jos sarja on hyvä.

tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  

Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
Sivu luotiin 0.022 sekunnissa. 19 kyselyä tietokannasta.

tätä sivustoa ylläpitää Anime- ja mangayhteisö Kupoli ry
tietoa - sivukartta - rekisteriseloste