sisällön alkuun
25.9.2017 20.00 SANASTO | KESKUSTELU | PIIRTOLAUDAT | SUOMIMANGA | RSS

Kupoli
"Muikeaa :3"

Uutis- ja etusivu

Sisältö

Keskustelu

Piirtolaudat

Impromanga 3

Yhdistys

Kupolin palvelinkodon tarjoavat Säätöyhteisö B2 ry sekä Tietovelhot Oy.

x Keskustelu | Ohjeet | Kalenteri | Henkilökunta Haku | Kirjaudu | Rekisteröidy

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

« edellinen seuraava »
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Olkaa ylpeitä piirustuksistanne!  (Luettu 4432 kertaa)
0 käyttäjää ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
furball891
kupoliitti

Profiili WWW
« : 01.10.09 klo 18:32 »

Ihan liian usein täällä törmää kuviin, joiden kommentissa (tai jopa otsikossa) piirtäjä vähättelee työtään. Otsikossa voi lukea "jotain suttua", tai kuvan kommentissa "söhersin jotain." Olenpa törmännyt siihenkin, että oikeasti hienoon kuvaan, jossa on anatomia ja kaikki ihan kohdallaan, on piirtäjä itse laittanut kommentin "Ei tosta saa kyllä mitään selvää, et mitä se yrittää esittää. :'D".

Jos haluatte, että töistänne pidetään, minusta ensimmäinen askel on, että pidätte niistä itse. Aina tuollaista vähättelevää, tai jopa omaa työtä haukkuvaa kommenttia nähdessäni alan katsella kuvaa kriittisemmin silmin, kuin olisin ehkä muuten katsonut. Jos kuvan otsikkona on "vammanen käsi" tai tätä suorastaan mainostetaan kommentissa, alan väkisinkin ihmetellä, miksi kuva on edes vaivauduttu lähettämään sellaisenaan.
Jos itse huomaa kuvassa jonkun virheen, sen voi korjata vähin äänin. Ei piirtäjän tarvitse kuvakommentissa erikseen mainita, että "sillä on liian isot jalat", kun sen voi asian huomattuaan korjata saman tien, tai edes kertoa korjaavansa asian myöhemmin.
Jos taas ei ole alunpitäenkään ollenkaan tyytyväinen kuvaan, ei sitä ole pakko uploadata (ette uskokaan kuinka monesti olen itse vain jättänyt koko homman, kun en ole kertakaikkiaan edennyt kuvassa), tai sen voi laittaa turvatallennukseen ja yrittää myöhemmin hioa kunnes se miellyttää ainakin omaa silmää.

Mielestäni se on puhdasta spämmintää, että laudoille ilmestyy kuvia, joihin on käytetty noin viisi minuuttia aikaa, ja kuva kommentti on "töhersin jotain ennen kuin juoksin bussiin". Saahan sitä töhertää muutaman minuutin ennen kouluun lähtöä, mutta eikö sen voisi jättää laittamatta laudalle, ja käyttää nuo minuutit ihan vaan omaksi ilokseen? Tai laittaa turvikseen ja jatkaa kuvaa kun tulee koulusta? Tai luonnostella kotona paperille, ja vaikka jatkaa sitä bussissa. Vaihtoehtoja tuolle "lautojen  roskaamiselle" on runsaasti.

En sano, että jokaisen työn pitäisi olla omasta mielestä aivan mielettömän ihana ja täydellinen, mutta minusta on ristiriitaista haluta kuvasta positiivista palautetta, jos on itse ensin huomauttanut parista virheestä tai kuitannut koko kuvan "sunnuntai-suhertelulla".

Älkää haukkuko tai vähätelkö kuvianne! Kuvaan voi käyttää puoli tuntia, ja olla siitä silti ylpeä. Jos haukut kuvan itse lyttyyn heti aluksi, ei ole väliä, vaikka olisit nyvertänyt sitä neljä tuntia, sitä katsotaan sen jälkeen erilailla kuitenkin. Tai ainakin itse katson.
Jos näytteillä olisi kaksi saman artistin täysi identtistä piirrosta, joista ensimmäisen yhteydessä kerrotaan, mitä biisiä piirtäjä kuunteli kuvaa tehdessään, ja jälkimmäisessä, että "tän käsi vammaa", katsoisin väkisinkin jälkimmäistä kuvaa kriittisemmin, vaikkei siihen olisi mitään muuta aihetta kuin se viheliäinen kommentti kuvan vieressä.

Unohtakaa hetkeksi itsekriittisyys ja kirjoittakaa vaikka mielummin kuvakommenttiin, että mistä saitte idean kyseiseen teokseen. Itsetuntoa, positiivisuutta ja tervettä ylpeyttä laudoille! :D

tallennettu

"Pitääks tääkin vääntää sulle rautalangasta? Ensin me etsitään ne, sitten me napataan ne, ja lopuks me hakataan ne! Tajuuksä?" -Henkka(Maa Aikojen Alussa, Ihmeiden Aika)
madalice
kupoliitti

Profiili WWW
« Vastaus #1 : 01.10.09 klo 23:09 »

Ihan totta turiset. Tämä ilmiö on kyllä aika yleinen sivustoilla, joilla suomalaiset esittelevät hengentuotoksiaan. Vaatimattomuus on meillä arvostettu ja ihanteellinen piirre ihmisessä, mutta tuo omien töiden vähättely menee monesti jo huonon itseluottamuksen puolelle. Se taas harvemmin on ihannepiirre.

En ole oikein koskaan tajunnut, miksi pitäisi julkaista kuva, johon ei ole tyytyväinen. Kritiikin saaminen on yksi hyvä syy lähettää kuva, mutta silloinkin kannattaisi mielummin lähettää sellainen, josta ei itse tarvitse osoitella niitä virheitä katsojalle. Silloin saa ehkä sellaista palautetta, jota voi hyödyntää jatkossa. Kun nääs kommentoijien huomio monesti keskittyy sitten niihin asioihin, joita piirtäjä itse toitottaa.

Itse noudatan periaatetta, jonka mukaan mainitsen jotain kuvan kipupisteistä, jos siltä tuntuu, mutta jos kuvassa mättää enemmän kuin yksi asia tai en ole tarpeeksi yrittänyt korjata sitä yhtä kohtaa, en julkaise kuvaa. Luonnoslauta voi olla ainut poikkeus tässä. Omilla virheillä mässäily vain keskustelun vuoksi ei palvele oikeastaan mitään tarkoitusta. Sillä voi kalastella kannustavia kommentteja, mutta eivät ne välttämättä auta piirtäjää pääsemään eroon itseluottamusongelmistaan. Ei ole hyvä, jos vähättelyllä saatu mukava palaute kannustaa vähättelemään vielä vähän lisää.

Jos huomaat kuvassa virheen, yritä korjata se. Jos ei onnistu, voit mainita siitä, että yritit kyllä korjata tuota kättä, joka näyttää haravalta, mutta syystä x et onnistunut korjaamisessa. Jos taas pidät kuvastasi, älä ölise turhista, vaan laita kuva esille ja odota kommenttia. Jos kuva on mielestäsi yksi iso virhe, älä edes julkaise sitä. Jotain kulunutta pitää sanoa vielä loppuun: selittämällä ei voita ja voittajat ei selitä.
tallennettu

Inku
foorumisti

Profiili
« Vastaus #2 : 17.10.09 klo 22:40 »

Jep jep. Vähän katsojassakin herättää ristiriitaisia tunteita, kun tekijä haukkuu piirroksensa jo ennen kuin muut ovat edes avanneet suutaan/näppistään. Sitä enemmän tietysti ihmetyttää, mitä laadukkaampi työ omasta mielestä on. Itsellä tulee yltiöpäisestä omien töiden mollaamisesta mieleen lähinnä huomionkipeys. Vaikka kuinka saisi positiivista kommenttia, niin pitääkin saada vielä lisää.

Mikäli julkaisee kuvia puhtaasti harjoittelumielessä, niin ne nopeasti sutaistut, luonnokset ym. voisi melkeinpä jättää kokonaan näyttämättä, ja keskittyä vain niihin töihin joista on itse ylpeä. Vaikea muidenkaan on keksiä töistä mitään hyvää sanottavaa, jos tekijä itse tyrmää kaiken:

Katsoja: "Ompa hieno työ."
Tekijä: "No eikä ole. Ihan huono."
K: "No on hieno. Ei kovin monet osaa piirtää noinkaan hyvin."
T: "Ei, kyllä tämä on surkea. Kaikki meni ihan pieleen."
K: "Tosi hyvin osaat värittääkin. Ei muuta kuin lähdet harjoittelemaan lisää."
T: "En minä pysty siihen. Työni ovat surkeita ja sellaisina pysyvätkin."
K: "... No, niin kai sitten..."
tallennettu
Shancus
kupoliitti

Frábært!

Profiili WWW
« Vastaus #3 : 27.10.09 klo 15:18 »

Tuo kaikki sanottu on varsin totta kyllä mutta pakko päästä aukomaan päätäni tänne vähän vastakkaisesta aiheesta...

Eli, minua ottaa päähän, että siitä vedetään tavaraa nenään jos sanoo kuvakommentissa piirroksen olevan "suttu" tai "epämääräinen raapustus" tms. Koska siis itse ainakin käytän kyseisenlaisia ilmauksia kuvaamaan kuvaa, jonka piirtämiseen en ole hirveämmin panostanut, mutta joka silti on mielestäni ihan tarpeeksi hyvä oekaalle. Siis termejä joita käytän merkityksessä "tähän piirrokseen en ole nyt laittanut kaikkea taitoani ja sieluani, vaan yksinkertaisesti piirtänyt jotakin tappaakseni aikaa/jottei olisi niin tylsää/samalla kun teen koulutehtäviä ettei tulisi keskityttyä liikaa/jne., joten tämä kuva ei siis ole parhaimmistoani, mikä on pelkästään fakta eikä minkäänlaista itseni latistamista". Siis merkitys ei ole "yhyy kun tämä kuva on ruma en ees tiiä miksi lähetin"/"Nyyhkis itsetuntoni on maassa joten sanon kuvieni rumiksi kalastaakseni kehuja". Hei suttailukin voi olla luovaa suttailua ja ei jokaisen kuvan tarvitse olla täydellä teholla tehty vaikka sen lähettääkin, ne?

Ja mitä "tasoton" kommentteihin oekakilla tulee, niin en edes tajua miksi niistä on niin kauhea häly. Siis jos itse sanoo että se on tasoton, koska omasta mielestä voi kuva olla liian huono oekakille, mutta ihan hyvä silti, jolloin kai on ihan okei sanoa että se on tasoton ja pyytää siirtoa?

Faktat faktoina, ei ne kaikki "suttu" "räpellys" "epämääräinen" "tasoton" kommentit ole vain itsensä mollaamista varten, oikeasti. Paitsi siinä vaiheessa kun alemmilla laudoilla aletaan valittaa tasottomuutta se on aika tyhmää, koska siellä ei ole tasorajaa, duh.
 =____='

[/avautuminen]

Pitää olla ylpeä, mutta saa itseään arvostellakin, itsekritiikki on hyvästä (tietyssä määrin, kuten kaikki muukin).
tallennettu

-Lattialla kaikkien tärkeitten laitteitten joukossa, totesi AU kun löysin mp3-soittimeni.
furball891
kupoliitti

Profiili WWW
« Vastaus #4 : 28.10.09 klo 17:25 »

Hienoa saada vähän eri näkökantaa tähänkin! :D

Ymmärrän kyllä hyvin mitä tarkoitat, mutta minä ainakin kannustaisin vaikka sitten kirjoittamaan kommenttiin, että "en jaksanut ihan täysillä panostaa/piirtelin huvin vuoksi/tapoin tässä aikaa, mutta se mokoma elää vieläkin/jne." Lähinnä siis siksi, että juuri sellaiset sanat kuten suttu, sotku, söherrys, ja räpellys on niin (liian?) helppo käsittää negatiivisesti.

Ainakin siis minun sisäisessä sanakirjassani suttu=sotku, ja sotku=jotain epämääräistä, josta ei ota Erkkikään selvää. Näin ollen noiden sanojen käyttö särähtää korvaani pahasti, kun niitä käytetään ihan hienojenkin töiden kommenteissa.

Mitä taas tuohon tasottomuuteen tulee, olen itsekin käyttänyt sitä sanaa useasti, mutta vain Oekakin ja Oeoen kommenteissa. Minusta ei ole mitään järkeä ruveta äkseeraamaan tasosta laudoilla, joilla ei ole tasorajoituksia.

Lainaus
Siis jos itse sanoo että se on tasoton, koska omasta mielestä voi kuva olla liian huono oekakille, mutta ihan hyvä silti, jolloin kai on ihan okei sanoa että se on tasoton ja pyytää siirtoa?

Eihän tuo mikään ongelma olisikaan, jos se toimisi noin käytännössä, mutta usein näkee piirtäjän kyllä kirjoittaneen kuvan olevan tasoton, mutta mahdollinen siirtopyyntö loistaa poissaolollaan. Tällaisissa tapauksissa ainakin minusta alkaa aina tuntua, että piirtäjä vain odottaa jonkun tulevan todistelemaan hänelle, ettei kuva ole tasoton, että itsetunto kohenisi.
tallennettu

"Pitääks tääkin vääntää sulle rautalangasta? Ensin me etsitään ne, sitten me napataan ne, ja lopuks me hakataan ne! Tajuuksä?" -Henkka(Maa Aikojen Alussa, Ihmeiden Aika)
Cadow
kupoliitti

yay

Profiili WWW
« Vastaus #5 : 31.10.09 klo 13:17 »

Minusta tuntuu, että oman työn lyttääminen voi olla eräänlainen suojautumiskeino muiden kritiikkiä vastaan. Siis, jos tekijä sanoo, että kuvassa jalka on liian iso, se tarkoittaa, että hän on havainnut asian eikä halua, että muut kritisoivat kyseistä kohtaa.
Piirtäjä voi nähdä asian niin, että kun itse kritisoi itseään, muilla ei ole oikeutta tehdä niin. "Joo, tiedän, että kaikki ei ole tässä ihan kohdallaan, älkää haukkuko minua lyttyyn" -tyyliin. Ja koska kuva on kerran lähetetty, piirtäjä varmasti on kuitenkin jossain määrin ylpeä omasta teoksestaan, vai mitä?

Itsekin sorrun joskus tällaiseen ajatteluun. Yleensä kuitenkin tykkään kuvistani, vaikka tiedänkin, että niissä on virheitä ja puutteita. On kuitenkin jotenkin hirveän luontevaa etsiä itse virheensä ja kertoa muille niistä, ettei sitten myöhemmin tarvitse lukea kommenteista (jos niitä edes saa!) samoja asioita, mitkä itseään vähän vaivaavat, mutta joihin ei jaksa/halua enää puuttua.

tallennettu
Jurinova
the GODDAMN
oekakivalvoja

No evil shall escape my sight!

Profiili WWW
« Vastaus #6 : 31.10.09 klo 14:57 »

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että piirtäjä saa kommentissaan kertoa, mitkä asiat jäivät vaivaamaan kuvassa tai kertoa, että ei panostanut siihen sataprosenttisesti. Ei se välttämättä tarkoita, etteikö kuva olisi tason mukainen, vaikkei siihen kaikkea taitoaan käyttänytkään.
Itsekin usein piirrän oekakille ja jätän kuvan huolittelun Photoshoppiin myöhemmäksi tai jopa väritän sen eri ohjelmalla. En muutenkaan aina piirrä Kupolin piirtolaudoilla täysin omien taitojeni mukaisesti vaan saatan hieman laiskasti työstää kuvia, ja usein sanonkin sen, mutta pystyn silti tunnistamaan jos joku kuva jää selkeästi tason alapuolella ja viskaankin sen roskikseen saman tien. En vain yksinkertaisesti koe tarpeelliseksi aina käyttää paljon aikaa ja vaivaa johonkin työhön, kunhan vain pääsen nauttimaan piirtämisen ilosta.

Nykyään pyrin mahdollisimman vähäiseen kommentointiin omien töideni suhteen, koska noita väärinymmärryksiä miun suhteen sattuu aina vähän väliä, kun en laita hymiöitä sarkastisen kommentin perään tai muuta vastaavaa. Eräässäkin työssäni olin kommentoinut, että "kädet vammaa" ja näköjään oli luultu, että tarkoitin hahmon käsiä, vaikka ihan omista kätösistäni puhuin, kun olivat rasittuneet niin pahasti piirtäessä.

Asia, joka kyllä saa miut ärsyyntymään, on nämä "Tasoton, saa poistaa!" -kommentit, jonka jälkeen on liuta kommentteja ihkuttamassa, kuinka täydellinen kuva on. Varsinkin valvojana on todella hermostuttavaa, kun ihmiset eivät poista omia kuviaan, jos eivät koe niiden olevan tarpeeksi hyviä, koska sitten en ole varma, ovatko he oikeasti sitä mieltä vai haluavatko vain huomiota.
Yleensä kyllä heitän kuvat suosiolla roskiin ja laitan perään viestiä, että itsekin voi niitä poistaa tai olla kokonaan lähettämättä, jos ei ole tyytyväinen. Ei se kuvan taso siitä nouse, että se saa ihkutuskommentteja kauhean läjän.
tallennettu
elluri
foorumisti

Profiili
« Vastaus #7 : 24.03.12 klo 22:17 »

Voi että, miten ihana aihe ja miten ihanasti kirjoitettu tuo "alkujuttu"! Olen tosiaankin täysin samaa mieltä. Kaikki eivät ole samantasoisia piirtäjiä, mutta jokaisen tulisi olla ylpeä itsestään ja omista saavutuksistaan, eikä verrata itseään muihin tai ainakaan talloa itseään lyttyyn heti alussa! Muut voivat nähdä työssä paljon positiivisia puolia, vaikka itse ei niitä näkisikään, ja monesti itse ei näe niitä monia erilaisia asioita työssä, mitä muut näkevät.

Itse olin aikoinaan joskus vuonna nakki ja makkara, no okei se tais olla jotain 2009, kun kirjauduin Kupoliin, mutta nyt siitä on niin kauan että entinen on tainnut jo poistua. Olin vielä nuori ja piirsin vähän kaikenlaisia hassuja kuvia, joille varmasti nauraisin nykyään, mutta silti sain paljon ihaniakin kommentteja ja kehittävää kritiikkiä! Olin kyllä välillä ylpeäkin itsestäni, mitä sain koneen hiirellä aikaan :) Kommentit kokeneemmilta varsinkin saivat minut suurin piirtein itkemään ilosta. Nykyisin olen enemmän kiinnostunut näistä foorumin puolen jutuista kuin itse piirtämisestä.
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  

Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
Sivu luotiin 0.027 sekunnissa. 19 kyselyä tietokannasta.

tätä sivustoa ylläpitää Anime- ja mangayhteisö Kupoli ry
tietoa - sivukartta - rekisteriseloste