sisällön alkuun
18.11.2017 17.46 SANASTO | KESKUSTELU | PIIRTOLAUDAT | SUOMIMANGA | RSS

Kupoli
"Pulu pysäytti koko Saksan junaliikenteen"

Uutis- ja etusivu

Sisältö

Keskustelu

Piirtolaudat

Impromanga 3

Yhdistys

Kupolin palvelinkodon tarjoavat Säätöyhteisö B2 ry sekä Tietovelhot Oy.

x Keskustelu | Ohjeet | Kalenteri | Henkilökunta Haku | Kirjaudu | Rekisteröidy

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

« edellinen seuraava »
Sivuja: 1 2 [Kaikki]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Kritiikin antamisesta  (Luettu 19422 kertaa)
0 käyttäjää ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
furball891
kupoliitti

Profiili WWW
« : 22.05.09 klo 08:17 »

Täällä foorumilla on viimeaikoina sivuttu ainakin parissa keskustelussa sitä faktaa, että moni toivoo saavansa rakentavaa kritiikkiä, ja kuitenkaan sitä ei saa kuin kerran vuosisadassa. Etenkin noilla edistyneemmillä laudoilla 95% kommenteista on pelkkää ihkutusta, ja surullista kyllä, aina löytyy myös niitä täysin asiattomia viestejä.

Olen itse ainakin huomannut rakentavan kritiikin antamiseen liittyen omituisen ja kiusallisen ilmiön, joka on oikeastaan jatkunut jo pitkään, varsinkin Oekaki ja Oeoe-laudoilla. Tämän ilmiön johdosta moni ei uskalla tai viitsi enää sitä kritiikkiä antaa missään muodossa.

Otan esimerkin:
Piirtäjä = se, joka on kuvan kyseiselle laudalle piirtänyt
Kriitikko = Se, joka pyrkii antamaan asiallista palautetta (kertoo suoraan mikä kuvassa mättää, ja ehdottaa/perustelee miten kuvaa voisi korjata, löytää kyllä aina jotain positiivistakin)
Kriitikon kriitikko = kolmas (ja joskus neljäskin) osapuoli, joka löytää aina kriitikon sanomisista jotain, mikä loukkaa häntä itseään syvästi, ja rupeaa sitten verisesti puolustamaan Piirtäjää

Tällaista tapahtuu ällistyttävän usein. Piirtäjä itse ottaa kritiikin usein asiallisesti, jopa kiitollisena vastaan, koska uskoo sen auttavan häntä sekä kyseessä olevan kuvan kanssa, että tulevaisuudessa. Tai on ainakin kiitollinen siitä, että joku viitsi kirjoittaa kommentin, jossa perusteltiin asiaa ja käytettiin kokonaisia lauseita. Kuitenkin etenkin niissä tapauksissa, joissa Piirtäjä itse ei ole vielä vastannut Kriitikon antamaan kritiikkiin mitenkään, löytää Kriitikon Kriitikko tiensä paikalle, ja kertoo Kriitikon "mäkättävän turhasta" tai sanovan ainakin melkein suoraan, että "Kriitikko on idiootti, tämä kuva on hieno".

En todellakaan tiedä, mitä muuta tuollaisella täysin netiketin vastaisella laukomisella saadaan aikaan, kuin tietysti se, että täytyy olla surullisen vahva ja kärsivällinen ihminen, jos aikoo tuollaisesta huolimatta jatkaa sitä kritiikin antamista.
Tämä on varmasti yksi syy siihen, miksi rakentavaa kritiikkiä on nykyisellään harvassa kuin kanalla hampaita.

Aina on niitä, joiden mielestä ihmiset kertovat kuvista löytämiään virheitä ihan vain silkkaa ilkeyttään, vaikka kritisoivat lauseet yrittäisi muotoilla kuinka ystävällisiksi tahansa. Kritiikkihän on kuitenkin negatiivista palautetta, vaikka sen tarkoitus olisikin hyvä. Näin ollen ei ole ihme, että joku loukkaantuu siitä, etenkään tällaisessa yhteisössä, jossa käyttäjien keski-ikä ei ole hirveän korkea, tämä ei yllätä.

Mutta miksi, oi miksi noiden kolmansien ja neljänsien täytyy puuttua asiaan, jolla ei ole mitään tekemistä heidän kanssaan, ja vielä sellaisella ajattelemattomalla törkeydellä, että se herättää vain mielessä kysymyksen, viitsiikö tällaisessa yhteisössä jatkossa edes olla?

Jos joku löytää Kriitikon tekstistä jotain, mikä pistää suuresti silmään, eikö senkin voisi edes yrittää ilmaista asiallisesti? Vaikkapa näin: "Minusta Kriitikko takertui tällä kommentillaan "LAINAUS" hieman pikkuseikkoihin. Kuva on kuitenkin kokonaisuutena todella hieno." Se tuottaisi jo huomattavasti vähemmän närää ja pahaa mieltä kuin "Jäkä jäkä Kriitikko. Asia voi olla näin, joten pää kiinni.". Ensimmäinen versio sentään antaa kriitikolle tilaisuuden joko perustella tai pahoitella ja perua puheitaan (iso kiitos niille, jotka ovat kyenneet ilmaisemaan asiansa noin!). Toinen vaan toteaa tylysti, että vastaisuudessa kannattaa olla hiljaa, jos kaikki mitä sanotaan, ei ole sitä positiivista.

Se on selvästi kuitenkin ollut monen toivomus, että etenkin edistyneemmillä laudoilla tasoa pyrittäisiin nostamaan, tai ainakin, että niillä saisi kommentteja, joista on oikeasti hyötyä, eikä vain silkkaa palvontaa ja ihkutusta, joka on tietysti sinänsä mukavaa, mutta josta ei hyödy yhtään mitään.

Saisinko kommenttejanne aiheesta? Pitäisikö ajatus lautojen tason ylläpitämisestä/nostamisesta haudata kokonaan? Voiko sitä nostaa, jos ei voi sanoa mitään poikkipuolista? Saako kritiikkiä antaa jos näkee siihen aihetta, vai pitäisikö sitten piirtäjän ruveta aina kirjoittamaan omaan viestiinsä, että "rakentavaa kritiikkiä plz!" tai "Ei kovaa kritiikkiä, jooko?"

Selvästi nykyisellään on mahdotonta antaa rakentavaa kritiikkiä yhtään mistään pahoittamatta jonkun mieltä, joten tämä kirjoituskin sai varmasti jonkun polttamaan hihansa. Antaa tulla tuutin täydeltä, ei minun viikkoni voi tästä enää enempää penkin alle mennä! Toivoin vain, että asia otettaisiin esille. Kiitos.
tallennettu

"Pitääks tääkin vääntää sulle rautalangasta? Ensin me etsitään ne, sitten me napataan ne, ja lopuks me hakataan ne! Tajuuksä?" -Henkka(Maa Aikojen Alussa, Ihmeiden Aika)
Kometae
!
kupomuumio

sun maa mustikka

Profiili WWW
« Vastaus #1 : 22.05.09 klo 09:49 »

Ei se usudaksen kommentti niin "veriseltä puolustautumiselta" vaikuttanut. Kunhan päästi tällä kertaa pari sammakkoa suustaan. Hänhän on jo korjannut, ettei tarkoittanut hyökätä kritisointiasi vastaan yleensä, vaan oli siitä yhdestä asiasta eri mieltä niin kuin esimerkiksi minäkin olisin ollut.

Jätä ihmeessä sellaiset kommentit omaan arvoonsa tai kysy juuri kuvaketjussa tai yksityisesti, onko kritisoijan kritisoija tosissaan. Se on sen häpeä, joka sortuu asiattomuuksiin. Toivon, että jatkat omalla tyylilläsi, vaikka kirjoituksesi antaakin tilanteesta melko dramatisoidun kuvan.

Itse en ole havainnut tällaisen olevan yleistä Kupolin piirtolaudoilla, mutta kannattaa muistaa, että aina joukkoon kuuluu sellaisiakin, joita eivät toisten kirjoitukset syystä tai toisesta miellytä.

Tätä aihetta on muuten käsitelty jossain muussakin joko kritiikkiin tai oedoojooseen liittyvässä keskustelessa; käy ihmeessä katsomassa, jos löydät niistä vertaistukea :)
tallennettu

Lukemalla tämän tekstin sitoudut vastaanottamaan lämpimän virtuaalihalin :-)

* /o/ \o\ *
furball891
kupoliitti

Profiili WWW
« Vastaus #2 : 22.05.09 klo 16:06 »

No en minä nyt tuota pitkää valitusvirttä pelkästään siihen yhden ihmisen yhteen kommenttiin liittyen kirjoittanut, en todellakaan halua syyllistää tässä pelkästään, vain ja ainoastaan jotakuta tiettyä henkilöä.
Olen oikeasti törmännyt tähän enemmän aikaisemminkin, ja osittain juuri siksi olen pitänyt pitkän tauon, ennen kuin uskaltauduin taas kritiikkiä antamaan.

Ehkä tämä ilmiö ei enää viimeaikoina ole hypännyt silmille, vaan enpä ole viimeaikoina nähnyt myöskään kovin montaa rakentavan kritiikin postausta noilla laudoilla.

Aion kuitenkin jatkaa omalla tyylilläni, päähän vain ottaa kun tuollaista ilmestyy. :)
tallennettu

"Pitääks tääkin vääntää sulle rautalangasta? Ensin me etsitään ne, sitten me napataan ne, ja lopuks me hakataan ne! Tajuuksä?" -Henkka(Maa Aikojen Alussa, Ihmeiden Aika)
Shancus
kupoliitti

Frábært!

Profiili WWW
« Vastaus #3 : 27.05.09 klo 17:52 »

(ei ehkä täysin liity asiaan, mutta ainakin sivuaa sitä...)

Minusta on surullista lähinnä se ajatus että rakentava palaute = kritiikki ja virheiden osoittaminen. Toki se kritisointi on rakentavaa juu, mutta kehutkin voivat olla. Ei aina tarvitse olla virheitä osoittelemassa (varsinkin jos joku on sen jo tehnyt) vaan voi myös kertoa mikä kuvassa on hyvää ja perustella miksi se mielestään on hyvää. Itse koitan tehdä ennemmin näin kuin kritisoida paljon.

Mutta itseasiassa vältän suurempaa kritisointia nimenomaan siksi, että pelkään jonkun pahoittavan mielensä, koska itsestä asiallinen kommentti voi vaikuttaa jonkun muun mielestä loukkaavalta, koska jotkut ovat herkempiä kuin toiset ja itse olen niin kovanahkainen, etten yksinkertaisesti käsitä mitä toiset eivät ehkä kestä kuulla, joten olen jättänyt suosiolla vähemmälle. Sekin kyllä on huono ratkaisu. Doojoolla olen koittanut vähän rohkaistua, mutta muualla varsinkin olen hyvin varovainen.

Ja toinen juttu mikä itseäni häiritsee on se, että joillain tuntuu olevan käsitys, että doojoo on kritiikkiä varten ja muualla sitä ei saisi antaa. Eihän se nyt näin voi olla, tottakai palautetta pitää saada samassa määrin antaa muuallakin, doojoolla kehittävä palaute vaan on erityisasemassa. Mielelläni itse ainakin kuulen ihan vaikka kaikkiin kuviini mitä niissä on vikana ja korjausehdotuksia, en ainoastaan doojoolle piirrettyihin.

Nja, minusta kritiikin kritisointi on typerää, jos alkuperäinen huomautus oli aivan asiallinen. Sitten kyllä jos piirtäjän voisi tosissaan olettaa pahoittavan mielensä, on ihan suotavaakin puoltaa vähäsen.
tallennettu

-Lattialla kaikkien tärkeitten laitteitten joukossa, totesi AU kun löysin mp3-soittimeni.
Zio
Vieras
« Vastaus #4 : 27.05.09 klo 22:44 »

Meikäläisellä on jokseenkin sellainen mielipide, että oekakit on hubailua varten eikä kaikkea tarvitse ottaa niin vakavasti. Toki on joskus mukava saada kunnon kritisoiva kommenttipläjäys, mutta en minä ainakaan ole oekakeilta hakemassa mitään piirtäjävalmennusta, vaan huvikseen piirtelen. Jätän suosiolla arvostelun kuviksenoopettajalle tai kavereille. En tiedä sitten, kuinka moni on näin rentona liikenteessä, mutta tätä mieltä minä olen.. :D
tallennettu
Naen
foorumisti

Profiili
« Vastaus #5 : 28.05.09 klo 22:01 »

Niin ja poikkean hiukan aiheesta, mutta usein myös ei-niin-hyvät piirtäjät tulevat kommentoimaan doojoon työlle tyylillä ''harjoittele anatomiaa!'' jne. Tärkeintähän on juuri saada sitä kommenttia miten kuviaan voi parantaa.

Itsestäni on kummallista antaa kritiikkiä, koska pelkään, että piirtäjä (joka toimii nyt nimellä oekakisti1) saa minusta ''huonon kuvan'' jos sanon hänen piirrustuksistaan jotain, koska en itse piirrä lainkaan paremmin.
tallennettu

Yes sir, I can boogie. ((:
Usudas
kupoliitti

usu

Profiili
« Vastaus #6 : 28.05.09 klo 22:09 »

Meikäläisellä on jokseenkin sellainen mielipide, että oekakit on hubailua varten eikä kaikkea tarvitse ottaa niin vakavasti. Toki on joskus mukava saada kunnon kritisoiva kommenttipläjäys, mutta en minä ainakaan ole oekakeilta hakemassa mitään piirtäjävalmennusta, vaan huvikseen piirtelen. Jätän suosiolla arvostelun kuviksenoopettajalle tai kavereille. En tiedä sitten, kuinka moni on näin rentona liikenteessä, mutta tätä mieltä minä olen.. :D
Samaa mieltä!

Mutta siis, taas jotain uutta tähän ketjuun, usein heti ensimmäiseen kuvaan tyrkytetään niitä vinkkejä ja kriitiikkiä, ihan kivaahan se on, mutta eikö saisi hetki tutustua, kokeilla ja hieman piirrellä, ennen kuin kuvia otetaan vakavasti. Ei se maailma yhdestä kuvasta kaadu. Sitäpaitsi minkälaisen kuvan aloittelija saa Kupolista, jos hänen töistään aletaan heti listata virheitä? Tuskin uskaltaa enää montaa kertaa piirtää.
tallennettu
Candice
kaukana täältä oleva
kupoliitti

Profiili
« Vastaus #7 : 29.05.09 klo 18:02 »

Niin, olen minäkin kritiikkiä antanut, ja sitten on esiintynyt tuollaista. Siis että joku tulee siihen väliin ja alkaa mäkättää.
Jos sellaista kritiikkiä itse viestistä tulee, säikähdä sitä hieman, ja katson parhaaksi poistaa koko viestin, sillä alkaa mietityttää, että jospa sitä kuitenkin itse on se joka ei ymmärrä kuvan ideaa..?
Kun sitä alkaa miettiä, niin tulee väkisinkin siihen tulokseen (minä ainakin) että itse ei osaa antaa kritiikkiä.
No jaa. Välillä myös omiin kuviini on kommentoitu hyvää kritiikkiä, josta voisin parannella kuvaani, mutta sitten joku asettuu kritiikkiä vastaan.
Onhan se tietysti hienoa, että joku pitää kuvistani niin paljon, mutta kun haluaisin oikeasti kehittyä piirtämisessä, niin ei sellaisesta kovinkaan paljon hyötyä minulle ole.
No, siinä oli oma mielipiteeni asiasta. ^^
tallennettu

ava (c) erkki the mustekala
Kriel
Irkkaava
ameeba

Profiili
« Vastaus #8 : 29.05.09 klo 23:52 »

Mutta siis, taas jotain uutta tähän ketjuun, usein heti ensimmäiseen kuvaan tyrkytetään niitä vinkkejä ja kriitiikkiä, ihan kivaahan se on, mutta eikö saisi hetki tutustua, kokeilla ja hieman piirrellä, ennen kuin kuvia otetaan vakavasti. Ei se maailma yhdestä kuvasta kaadu. Sitäpaitsi minkälaisen kuvan aloittelija saa Kupolista, jos hänen töistään aletaan heti listata virheitä? Tuskin uskaltaa enää montaa kertaa piirtää.

Eipä taida oekakeilla näkyä piirtäjän kuvamäärää missään suoraan, ainoastaan profiilissa, joten käytännössä tuota kukaan ei ota huomioon kuitenkaan. Tuollekkin oli varmaan joku syy aikoinaan, mutta en ainakaan äkkiseltään itse moista muista. Tuo tosin lisäisi "turhaa" tavaraa oekakin, tällä hetkellä varsin siistiin, ulkoasuun.
tallennettu
Yosuke
Vieras
« Vastaus #9 : 31.05.09 klo 21:40 »

Itse otan kaikenmoisen kritiikin pelkkänä positiivisena asiana, sillä se kertoo, että ihminen, joka tätä kritiikkiä on antanut todella haluaa sinun kehittyvän yms. Mutta jos sen ilmaisee tylysti, eikä kerro, että mitä ja miten pitäsi kuvaa parantaa, se on turhaa. Se minua ärsyttää suunnattomasti, että kuvassa on 10 kommenttia joissa kaikissa kerrotaan samoista virheistä... Eikö se yksi kommentti riitä. Jos sanoo vain, että ''Anatomiassa on korjaamista.'' tai ''toi käsi on outo!!!!1'' eihän se kerro yhtään mitään. Jos sitä kritiikkiä haluaa antaa, niin miksei sitä voi saman tien antaa kunnolla ja kertoa, että miten voi sitä kättä korjata yms.
tallennettu
Vigly
Kalaisa
oekakivalvoja

HAAHAA

Profiili WWW
« Vastaus #10 : 31.05.09 klo 21:48 »

Itse otan kaikenmoisen kritiikin pelkkänä positiivisena asiana, sillä se kertoo, että ihminen, joka tätä kritiikkiä on antanut todella haluaa sinun kehittyvän yms.
Näinpä!
Jos on oikeesti jaksanut antaa monta riviä kritiikkiä ( tuo on hyvä, tuota voisit parantaa näin, seuraaviin kuviin voisit... ), niin toivoisi että sitä jaksettaisiin arvostaakin.
Itseäni ainakin loukkaa jos on vaivautunut antamaan sitä kritiikkiä ja se ohitetaan olankohautuksena, tai vielä pahempaa, aletaan inttämään vastaan! Jos kritiikkiä ei arvosteta, ainakaan minä en kyseiselle käyttäjälle sitä enää anna. : <
tallennettu
Medaljonkityttö
foorumisti

She doesnt get your humour..

Profiili
« Vastaus #11 : 01.06.09 klo 10:07 »

Olen huomannut myös tämän omallakin kohdalla.
Minä piirrän, ensimmäinen sanoo etten ole nähnyt työhön ollenkaan vaivaa. Kolmas sanoo että hänestä se on kaunis ja neljäs puolustaa minua, etä mielestään olen panostanut työhön ihan hyvin.

On myös muitakin tapauksia mitä olen nähnyt.
tallennettu

Remember smile.
Xinadra
Höpönaatti
ylläpitäjä

*TIRSK*

Profiili
« Vastaus #12 : 01.06.09 klo 14:57 »

Palautteen antamisen voi tehdä oikein, tai sitten sen voi tehdä väärin. (Valitettavasti olen sortunut jälkimmäiseen useasti)
Kun on kuitenkin kyse piirtolaudoista, joilla suurinosa käyttäjistä on harrastelijoita ja piirtää lähinnä huvikseen, raskas kritiikki ei välttämättä ole se kaikkein toimivin ja fiksuin tapa antaa palautetta. Viestejä voi kyllä keventää monellakin tapaa. Kaikkia pikkusormen kynnen kiillotuksia ei tarvitse viestiin laittaa, jos kuvassa on paljon vikana. Kannattanee ennemmin huomauttaa parista isommasta asiasta ja antaa mahdollisesti vinkkejä asian kehittämiseen. Kuvan jokaisen "virheen" ymppääminen yhteen kommenttiin ei ainakaan minun näkökulmastani ole rakentavaa palautetta. Viestistä tulee melko painavaa luettavaa, ja koko sen sisältöä on hankala käyttää hyödyksi. Helppohan se on sanoa: "toi o väärin, ja toi, ja toi, ja toi"... Tosi innostavaa, eikö?
Omakohtaisesti minä olen aina iloinen kaikenlaisesta palautteesta koski se sitten värisävyjen valintaa tai pikkurillin kynnen virtaviivaisuutta, mutta pitää myös muistaa, etteivät kaikki ehkä ajattele kaikesta samalla tavalla.
tallennettu

Roses are red.
Wololoo!
Roses are blue.
Kaardemumma
oekakisti

Profiili WWW
« Vastaus #13 : 06.06.09 klo 00:54 »

Lainaus
Itseäni ainakin loukkaa jos on vaivautunut antamaan sitä kritiikkiä ja se ohitetaan olankohautuksena, tai vielä pahempaa, aletaan inttämään vastaan! Jos kritiikkiä ei arvosteta, ainakaan minä en kyseiselle käyttäjälle sitä enää anna. : <

Hmm... miksei piirtäjä saisi itse olla eri mieltä kritiikin antajan kanssa? Minä ainakin väitän vastaan jos olen eri mieltä, koska minulla on usein syyni tehdä niinkuin teen. Ei tietenkään aina ole, ja palaute on usein myös hyödyllistä. Kuitenkaan en itse esim. ole niin hirveän kiinnostunut anatomisesta korrektiudesta juuri nyt, vaan ideaa tai sommittelua ja värejä koskeva kritiikki olisi paljon tervetullempaa, mutta jokainen tietenkin kommentoi juuri niistä asioista jotka kokee tärkeiksi. Ja juuri se juttu, joka komentoijaa ärsyttää, saattaa miellyttää minua piirtäjänä. Välillä ei myöskään kiinnosta jatkaa enää kuvaa, vaikka kritiikki olisikin naulan kantaan, ja niimpä kommentoijasta saattaa tuntua että kritiikki vain ohitetaan. Kyllä aivan varmasti kaikki lukevat palautteen ja miettivät sitä.

Eihän taiteesta ole olemassa vain yhtä totuutta :)
tallennettu
Zio
Vieras
« Vastaus #14 : 06.06.09 klo 01:15 »

Komppaan Kaardemummaa, minulle on aikanaan heitetty sellaista yli-innokasta palautetta, josta suurin osa on ollut silkkoja makuasioita. Tällaisia viestejä toki arvostan ja mietin huolella sisältöä, mutta en lähde muokkaamaan kuvaani vain sen takia, että kuvassani jokin sävy ei kritisoijaa miellytä. Jos sitä aina vaan pyrkii miellyttämään muita, syntynyt kuva ei ole sinun itsesi tekemä, vaan jonkun muun. Kannattaa minusta tehdä niinkuin oma sydän sanoo, kuten Kaardemumma viisaasti sanoi: Taiteesta ei ole olemassa vain yhtä totuutta, jokaisella ihmisellä on eri käsitykset siitä, mikä on kaunista. :)
tallennettu
Andromeda
kilopostaava
ylläpitäjä

Profiili
« Vastaus #15 : 09.06.09 klo 18:23 »

Lainaus
aletaan inttämään vastaan!

Hmm... miksei piirtäjä saisi itse olla eri mieltä kritiikin antajan kanssa?

Vastaan saa toki sanoa, mielipide-erojahan löytyy ja silleen, mutta ainakin omaan korvaani "inttäminen" kuulostaa juuri sellaiselta älyttömältä puolustautumiselta, johon turvaudutaan, kun ei suostuta hyväksymään omia virheitään. Tyyliin B kommentoi A:n kuvaan, että "hahmolla on muuten oikean käden kyynärpää 15cm lähempänä hartiaa kuin vasemaassa", johon A sitten vastaa kiihkeästi, että "sen kuuluukin olla noin, sillä onkin mutanttikädet!!" Asiallinen erimieltä oleminen ja sen esiintuominen on toki täysin hyväksyttävää, mutta tuskinpa Vigly(?) sellaista tarkoitti inttämisellä.
tallennettu

Aina on toivoa.
---
Hänellä oli pieni laatikko, johon mahtuivat kaikki maailman aarteet. Ei hänellä mitään aarretta ollut, vain se pieni laatikko, johon mahtuivat kaikki maailman aarteet.
joseb
Vieras
« Vastaus #16 : 09.06.09 klo 22:06 »

Voin vain nyökytellä ja sanoa "joota ja jaata " aikaisempiin viesteihin. Puhutte viisaita sanoja.
    Itse kuulun myös heihin jotka arasti kritiikkiä antavat, sillä koen jokaisen piirtäneen kuvan omalla tyylillä, (taiteen moni totuuksinen luonto) enkä halua niinkään esim. kasvojen taikka muun vartalon anatomiaa kritisoida. Ja yleensä jos kritisoin, säästän loppuun kehut, jotta piirtäjälle ei jäisi "paskan makua suuhun". Tai muutaman ystävällinen hymiön tyyliin "ei tämä niin vakavaa ole, hauskaan vain pidetään." Ja vaikka annankin tälläisen "loppuhuipennuksen" kriitiikkini loppuun lisään, etten loukkaisi ketään ja toisin kuvan hyvät puolet myös ilmi, en itse pysty käsittelemään idelogiallani saman kaltaista kritiikkiä minulla annettuna.   
    Olen niitä kova kalloja, jotka tiuskaisevat kovaa kritiikkiä saatuaan ja katoavat muutamaksi päiväksi kokonaan. Kaiken hyvänkin kommentin käännän lopulta itseäni vastaan. "Hei, vau! Onnistuin siis tässä ja tässä! Mutta, ei hitto, ihan varmana se vain kettuilee... Samperi!" Mutta sittenpä pidettyäni matalaa profiiliani jonkin aikaa, olen uudelleen syntynyt ja hampaat irvessä tarjoan sen kaiken kritiikin huomioituna jotain uutta. Ja voi luoja, sitten olen ylpeä; "Näytimpähän teille, hä hää!" Ajattelu tapani ei ole ehkä niitä terveimpiä tapoja ajatella, mutta tunnen kehittyväni näin parhaiten. Ja siunaan jokaista kritisoijaa iltarukouksessani loppujen lopuksi. Suuren masennus aallon laannuttua.
     Siispä, jokainen ottakoon kritiikkinsä omalla tavalla vastaan ja antakoon sitä omalla tavalla (kuitenkaan hävyttömäksi ei sopisi alkaa). Kuitenkin jokainen meistä kasvaa kritiikin myötä. Piirtäjä kehittyy ja kriitikollekkin hyvän mielen luokin erityisesti se, että piirtäjän uudessa kuvassa on aikaisemmat huomautusket otettu huomioon. Rakastamamme vuorovaikutus.
   Älkää te rohkeat kritisointia lopettako, vaikka saisittekin kolmansiltakin pyöriltä kummaa huomaittelua kommenteistanne.
tallennettu
Inku
foorumisti

Profiili
« Vastaus #17 : 01.11.09 klo 15:20 »

Voi aargh, en edes muista milloin olisin viimeksi saanut kritiikkiä. Eikun hetkonen, aivan. Sen yhden ja ainoan kerran varmaan pari vuotta sitten taidekoulussa, jossa elävää mallia opettanut opettaja melkein haukkui kaikkien työt pystyyn. Mutta voi sitä ihanaa aikaa, kun siellä oppikin kaikkein eniten. <3 Mutta ennen sitä tai sen jälkeen: ei mitään.

Minulla on nyt 2-3 vuotta ollut vaihtelevan tasoinen blokki päällä. Välillä on saanut puoliväkisin piirrettyä kämäsen kuvan tai pari, mutta sitten on ollut taas viikkoja tai kuukausia ettei ole saanut aikaiseksi oikein mitään. Sitten eilen yhtäkkiä tapahtui jonkin asteinen valaistuminen tämän asian tiimoilta, kun tajusin etten ole kehittynyt vuosikausiin mihinkään suuntaan, vaan junnannut vain paikoillani. Saavutin jo aikaa sitten sen tason joka oli tavoitteeni ~10 vuotta sitten, mutta rakentavan kritiikin puutteessa seinä tuli ilmeisesti vastaan, enkä enää keksinyt miten taitoja voisi tai pitäisi kehittää.

Kritiikkiä saa useimmiten olla väkisin tiukkaamassa eikä sitä sittenkään saa. Tai ainakaan minä en saa. Millekään foorumillekaan en ole enää edes viitsinyt postata töitä, kun tarpeeksi monta threadia on jäänyt täysin ilman vastauksia. Kukaan ei joko viitsi sanoa mitään tai ei jostain syystä keksi mitään sanottavaa. Vaikka omasta mielestäni työssä olisi melkein kaikki päin seiniä mutta en välttämättä tiedä miten ne pitäisi korjata ja pyydän rakentavaa kritiikkiä, silti muiden suusta kuulee vain positiivista kommenttia.

"Awesome, tosi hieno, ihana, söpö, cool, brilliant, kaunis" yms yms. yhden sanan kommentit eivät paljoa kerro, eikä kyllä sekään jos joku sanoo vain mikä kuvassa on hyvää. Sen lisäksi voisi rohkeasti kertoa mikä siinä ei ole hyvää, jotta sen tietäisi ottaa huomioon seuraavaa työtä tehdessä. Sitäkin ehdin jo itsekseni ihmettelemään, kuinka minua vain ärsyttää ja ahdistaa nykyisin kun ihmiset ihastelevat töitäni. Positiivisia kommentteja ei enää osaa arvostaa kun ei muuta kuulekaan kuin niitä jatkuvasti. Ja kun itse tietää varsin hyvin että kehittymisen varaa olisi vaikka kuinka ja että on todellisuudessa ihan täysi nobo vielä. Turhauttavinta on se, että ihmiset sanovat täysin samaa töistä joiden tekemiseen on mennyt 5 minuuttia, ja niistä joihin on mennyt 5 tuntia. Kaikki on aina "täydellistä." Urgh.

Joten. Tietäisikö kukaan mitään Siperian opettamien, karaistuneiden, ammattitasoisten piirtäjien kansoittamaa foorumia, galleriaa, ym. yhteisöä, jonne voisivat nobotkin mennä mukaan ja missä porukka ymmärtää etteivät ihmiset mene rikki jos heidän töitään kritisoi? Sellainen olisi aivan unelmapaikka. Tällä hetkellä ei kyllä minulle voisi mitään pahempaa loukkausta joku suoltaa kuin sanoa että työni ovat "täydellisiä."
tallennettu
K-haza
kupoliitti

Profiili WWW
« Vastaus #18 : 18.11.09 klo 22:03 »

Täällähän on kritiikkilauta olemassa, mutta huomaamatta Oedoojoostakin on tullut vain vähän tasokkaampi Oekaa, jonne piirretään vain suuremman kuvakoon takia.

Kritiikkiä ei sieltä kyllä kovin helpolla saa, vaan mennyt sielläkin touhu aika ihQuiluksi, tai sitten kukaan ei vain sano mitään.

Joku kiva kritiikki-raid sinne oekakistien toimesta ja kritisoidaan kaikki kuvat läpi ja jokaiselle osallistuneelle karkkia? :D Ja lisää kritiikkiä inboxiin jokaiselle "<3<4<5<6 TÄÄ ON IHAN MÖSSÖRAXU!!" kommentoineelle? :D
tallennettu

"I don't give a crap about any of this, er.. crap!"
Mangopiirakka
kupoliitti

Profiili
« Vastaus #19 : 22.12.09 klo 15:11 »

Minä kyllä hyväksyn kritiikin, paitsi jos se on hieman asiatonta.
Kyllä se on ihan hyvä, jos joku korjaa hieman jos kritiikin antaja on hieman sanonut jotain asiaotonta.
Mutta turha piirtäjän puolustaminen on huono asia.
tallennettu
Jonako
Vieras
« Vastaus #20 : 05.01.10 klo 00:22 »

Toinen mahtava aihe!
Minä en tosiaan ymmärrä kritiikistä suuttumista tai toisen antamaan kritiikkiin puuttumista (rimmasi x3). Silloin toki ymmärrän suuttumisen, jos kritiikki on jotain  "Tää on ihan surkee! Siis kato nyt noita varpaita! Ja noin iso pääki vielä. Huoh, opettele piirtämään, ennen ku esittelet täitäs täällä!111". Minusta ihmisien pitäisi ottaa kritiikki ennemmin haasteena kuin loukkauksena. Se auttaisi paljon. Ihkutusviestejä näkee myös paljon. Niiden kirjoittajat eivät minua ärsytä, enkä minä halua mennä heitä lyttäämään, mutta voisi keskittyä kertomaan mielipiteensä perustellusti. Esimerkkejä:

Kommentoija 1: "Siis tää ön niin ihana! Rakastan, saako tallentaa?"
Kommentoija 2: "Tämä on todella upea työ! En löytänyt oikeastaan mitään korjattavaa, joten kritiikkiäään en osaa antaa. Pidän kuvassa erityisesti värimaaimasta, olet käyttänyt airbrushia ja burnia todella taitavasti."

Jälkimmäinen kommentti ainakin ilmaisee, mistä kirjoittaja piti työssä. Kritiikki on kuitenkin yleensä sitä, mitä kehityshaluinen piirtäjä tarvitsee. Loistava esimerkki tästä on se, kun siskoni sanoi minulle että piirtämilläni henkilöillä on putkilokädet. Vasta silloin oikeastaan tajusin sen ja siitä lähtien olen piirtänyt paljon realistisempia ihmisiä. Kritiikki kehittää, ihkutus ei. Asiattomuus ei myöskään. Anteeksi sekavainen viestini.
tallennettu
Rokkomies
oekakisti

Profiili WWW
« Vastaus #21 : 14.01.10 klo 14:26 »

Täällähän on kritiikkilauta olemassa, mutta huomaamatta Oedoojoostakin on tullut vain vähän tasokkaampi Oekaa, jonne piirretään vain suuremman kuvakoon takia.

Niin totta..! Aina ei kyllä tarvitse antaa rakentavaa palautta, sillä "Ihana!" -kommentitkin ovat piristäviä, mutta kieltämättä kritiikkilaudalla voisi vähän enemmän kommentteihin panostaa. Tuossa juuri sitä selailin ja löysin ehkä vain muutaman hyödyllisen kommentin. En kyllä keksi, että mitä asialle voisi tehdä, paitsi ehkä painottaa laudan tarkoitusta enemmän.
« Viimeksi muokattu: 30.08.11 klo 00:49 kirjoittanut Rokkomies » tallennettu
furball891
kupoliitti

Profiili WWW
« Vastaus #22 : 15.01.10 klo 10:08 »

Olen tässä pistänyt merkille Pari ongelmaa Oedoojoossa aiheeseen liittyen:

Ensinnäkin: Lopettakaa nyt se ihkuttaminen siellä! Eikö kukaan oikeasti lue ikinä, mitä lautojen yläpuolella olevissa kuvauksissa lukee? (tiedetään, se on tekstiä, eli tylsää, ja vielä sääntöjä, eli aina vaan tylsempää (vai miten se meni?))
Onhan se ihanaa saada tällaisia kommentteja: "Tosi hieno!" "Hei misson animaatio? Mäkin haluun oppia noin hyvin :D" "Sun pitäis olla Oekakisti!" "Joo, ehdottomasti sulle oikeudet!" Näillä vaan ei ole mitään tekemistä kritiikin, eikä pahemmin edes itse kuvan kanssa. Tällainen ei minusta kertakaikkiaan kuulu kritiikkilaudalle. (ja on muutenkin aika rasittavaa, kun eihän tuosta voi kukaan päätellä, että mistä siinä kuvassa se kommentoija sitten niin kovasti pitää. ) Kos kuvaa on pakko päästä kehumaan, kirjoittakaa edes kokonaisilla lauseilla se, ettette keksi mitään rakentavaa palautetta, kun kuva on kertakaikkiaan niin hieno. En halua nähdä siellä näitä "IHANA! Saako tallentaa?" - kommentteja.

Toisekseen: Miettikää kiltit lapset ennen sen viestin lähettämistä, että onko kritiikistä piirtäjälle mitään hyötyä. Jos saat kuvaasi viestin "Kädet on jotenkin oudot, tai näyttää vähän siltä", tajuatko siitä, mitä niille käsille pitäisi tehdä? Rohkenen epäillä. Epävarma kritiikki on yleensä vain hämmentävää. "Ehkä ton jalan pitäis olla isompi, tai korjatkaa jos ootte eri mieltä" No uskaltaako/viitsiikö tällaisen viestin jälkeen sitä jalkaa muokata? Ymmärtäkää myös se, ettei tämän laudan pointti ole osoitella kaikkia virheitä, tai (mikä pahinta) nykiä niitä hatusta, jos ei näe kuvassa mitään vikaa. Palautteen voi myös antaa asiallisesti. Ei tarvi pelkästään töksäyttää, että "ton hartiat on kuin jääkaappi, vaik se on nainen." Voi siihen viestiin laittaa myös sen, mitä hyvää näkee kuvassa, tähän tapaan: "Tytön hartiat näyttää vähän liian leveiltä, mut muuten tosi hyvin onnistunut anatomia. Etenkin lantion kaari miellyttää silmää. Tausta on kanssa ihanan rauhallinen"
Kritiikkilaudalle piirretään, jotta saataisiin palautetta, jonka avulla voi KEHITTYÄ, KORJATA VIRHEITÄÄN ja olla tekemättä SAMOJA VIRHEITÄ UUDESTAAN.

Kolmanneksi: minusta on itsestään selvää, että jos piirtää kritiikkilaudalle, pystyy ottamaan kritiikkiä vastaan. Jos sielläkin pitää pelätä, että piirtäjä suuttuu/poistaa kuvansa/ei edes huomioi palautetta, niin eikös se ole laudan tarkoituksen kannalta ongelma? (nämä piirtäjät ovat onneksi ehdottomasti vähemmistö. Suurin osa piirtäjistä on todella asiallisia kritiikin vastaanottajia. Kiitos siitä. :D)
tallennettu

Andromeda
kilopostaava
ylläpitäjä

Profiili
« Vastaus #23 : 15.01.10 klo 14:54 »

Kun nyt on doojoon kommentoinnista valitettu, niin huomatkaapa kaikki, mitä laudan ylälaidan info-osiossa lukee:

Lainaus
Tämän laudan kommentteihin ei toivota yksioikoisia "wau, onpa hieno"-mallin viestejä tai perustelemattomia haukkuja kuvan tasosta. Oedoojoa ei ole myöskään tarkoitettu "kawaiiiiii!!!" kommenteille
Valvojat siivoavat doojoolta turhia ja asiattomia kommentteja.

Tämä keskustelu on omiaan kertomaan, mitä kaivataan. Miettikää, mitä kirjoitatte kommenteihin, jos haluatte kommentin pysyvän laudalla bittilimbon sijasta.
tallennettu

Aina on toivoa.
---
Hänellä oli pieni laatikko, johon mahtuivat kaikki maailman aarteet. Ei hänellä mitään aarretta ollut, vain se pieni laatikko, johon mahtuivat kaikki maailman aarteet.
Jurinova
the GODDAMN
oekakivalvoja

No evil shall escape my sight!

Profiili WWW
« Vastaus #24 : 10.03.10 klo 20:21 »

Lueskelin tuossa huvikseni Oedoojoon kommentteja ja harmikseni huomasin, että melkein kaikki kommentit ovat suunnatonta ihkuttamista! On näköjään tällä hetkellä coolia huutaa Oedoojoossa, kuka ansaitsee oekakistin oikeudet ja kuka ei, eikä kritiikkiä näy mailla halmeilla.
Sen lisäksi, jos joku oikein vaivautuu kirjoittamaan pitkän, avustavan kritiikin, niin jotkut piirtäjät tuntuvat ottavan sen vastaan välinpitämättömällä asenteella. Ei sinällään siis ihme, jos kukaan ei vaivaudu kirjoittamaan enää pitkiä kommentteja, kun ei sitä kritiikkiä oteta vastaan. Onneksi on niitäkin piirtäjiä, jotka aktiivisesti kirjoittavat kritiikkiä sekä myös ottavat sitä ilolla vastaan, pitäen tällä tavoin Oedoojoon edes jollain tavalla pyörimässä.

Onhan tuolla Oedoojoossa muitakin ongelmia, mutta en rupea toistamaan muita kirjoittajia tässä ketjussa, vaan mietin, että pitäisikö asialle tehdä jotakin? Kuinka käyttäjille saataisiin tehtyä selväksi, että Oedoojooseen piirretään kritiikin takia ja se kommentointi olisi syytä pitää asiallisessa auttamisessa?

Olisiko armoton ihkutuskommenttien deletointiputki tarpeen?
tallennettu
Andromeda
kilopostaava
ylläpitäjä

Profiili
« Vastaus #25 : 10.03.10 klo 21:15 »

Olisiko armoton ihkutuskommenttien deletointiputki tarpeen?

Vaikka muuten en piirtolaudoilla oikein liiku, enkä koe osaavani siellä mitään moderoida, niin doojoon kommentteja tulee välillä terrorimoderoitua. Siis ihan oikeasti, raivolla. Vähän arastelen vanhempien kuvien ja niissä pitkään lojuneiden kommenttien kimppuun käydä, mutta muuten ainakin itse olen sen verran paljon kuullut kommenttia täällä, että tiukempaa linjaa doojoon kommentteihin kaivataan, että olen surutta välillä käynyt karsimassa ihkutusviestejä. Käyttäjiltä kuulisin mielelläni kommentteja asiasta. Jos äänekästä vastarintaa jyrkälle moderoinnille ei kuulu, niin lauta pääsköön vastaamaan sitä tarkoitusta, jota ilmeisesti ainakin kokeneemmat piirtäjät sille kaipaavat.
tallennettu

Aina on toivoa.
---
Minizy
Vaaleanpunainen
tintti

"Sallikaa minun naamioitua omaksi itsekseni"

Profiili WWW
« Vastaus #26 : 11.03.10 klo 20:11 »

Rakentava palaute on todella tärkeää mutta välillä on ihan kiva saada tietää että joku vain yksinkertaisesti pitää kuvasta.

Oekaassa ihkutuskommentit on ihan hauskoja ja piristäviä, mutta sitten on tämä dojoo mistä on ollut kovasti puhetta (Pitää kyllä myöntää ettei se oma kommentointikaan siellä ole aina ollut ihan asiassa - tulee kiinnittää asiaan enemmän huomiota). Jos dojoossa joku varsin nätyskä kuva saa 15 kawaii kommenttia ja tusinan tallennuspyyntöjä, on siihen perään aika iso kynnys alkaa kritiikkä latelemaan. Ja sama muillakin laudoilla.

Aika moni jättää kritisoinnin väliin koska ei kehtaa mennä nipottamaan kuvasta jota kaikki muut ah, niin rakastavat. Kyllä siihen minusta voi ihan hyvin mennä parannusehdotuksiaan tuomaan esiin, sehän osoittaa että kirjoittaja osaa asiansa (olettaen että kritiikki on aiheellista ja positiivisesti ilmaistua).

Ihkutuskommauksista omiin kuviin ei tietenkään tule mitään itkupotku-raivaria, kiva jos tykkäävät. Sain tässä jokin aika sitten krititiikkiä kuvaan jossa sellaista ei aiemmin ollut ja se lämmitti ja teki iloiseksi pitkäksi aikaa. Kyllä se niin on että ajatuksella kirjoitettu kritiikki sekä kuvan hyviä- ja huonoja puolia koskien on silkkaa timanttia, sitä lukee mielellään.

tallennettu
Mikio
kupoliitti

Profiili WWW
« Vastaus #27 : 05.04.10 klo 13:38 »

Itse en ole kyllä kohdannut tuota piirtäjänpuolustelu-ilmiötä.
Täytyy myöntää että itse pelkään saada kritiikkiä, sillä tuntuu että ihmiset yrittävät etsiä vikoja töistäni. Kyllähän minä tiedän että kritiikki on vain hyväksi mutta silti se pelottaa. Mutta kiitos yhden ystäväni, saatan päästä tästä pelosta yli :3

Kritiikki on minun mielestäni aina perusteltava. Esimerkiksi jonkinlainen kommnentti "toi leuka jäi vaivaamaan". Mikä siinä leuassa jäi vaivaamaan? En minä ainakaan pysty tuollaisen kritiikin perusteella varomaan entisiä virheitäni.

Mutta on ihan ymmärrettävää minusta jos ihminen kimpaantuu kritiikistä. Jos ei ole koskaan ennen saanut muuta kuin kehuja piirrustuksistaan, on se varmasti aika shokki kun joku sitten sanookin että kaikki ei ole kohdallaan.
tallennettu
Mangopiirakka
kupoliitti

Profiili
« Vastaus #28 : 13.04.10 klo 18:22 »

Muuten haluaisin kysyä hieman sitä asiaa, että jos kommentissa on kerrottu mikä kuvassa näyttää hyvältä muulla tavalla kuin yksitoikkoisesti ''Ihanaa <33'' ja vaikka sanottu että en kyllä huomaa mitään kritisoitavaa, poistetaanko niitä kommentteja?
tallennettu
elluri
foorumisti

Profiili
« Vastaus #29 : 24.03.12 klo 22:05 »

Eikös se lopulta niin ole, että kauneus on katsojan silmässä. Onhan täällä, tottakai, niinkun elämässä muutenkin, oikeus antaa kritiikkiäkin. On vain eri asia, miten kritiikkinsä toiselle osoittaa. Töykeää on mennä suoraan haukkumaan tai arvostelemaan toisen työtä, mutta jos asian esittää ystävälliseen ja rohkaisevaan sävyyn, niin eihän siinä ole mitään pahaa. Ihmiset ovat erilaisia ja toisiin kritiikki vaikuttaa enemmän, toisiin vähemmän. Kaikki eivät vain osaa ottaa kritiikkiä vastaan, ilman, että ottavat siitä itseensä tai kokevat sen loukkaavana.

Tässä nyt tarkoitit sitä, että ulkopuoliset alkavat puuttua toisten antamiin neuvoihin tai kritiikkeihin, vaikka siihen onkin oikeus. Olen siinä mielessä samaa mieltä, että jos kritiikki on myönteiseen sävyyn kirjoitettu ja rohkaiseva ja opastava, ei siihen tarvitse ulkopuolisten puuttua, varsinkaan, jos kuvan tekijä vielä itse hyväksyy sen, ja ottaa neuvosta vaarin. Toisaalta en kyllä ymmärrä, miksi ihmisten pitää mennä puuttumaan toisten kommentteihin (elleivät ne ole tosiaan pahasti loukkaavia).

Mielestäni ulkopuolinen "puolustaja", tekee itsestään hieman hölmön muiden silmissä, sillä jos selvästi näkee, ettei asiassa ole mitään ristiriitaa, niin miksi mennä puuttumaan turhaan? Onhan jokaisella toki oma mielipiteensä varmasti, mutta voihan kritiikinkin ohittaa, vaikka olisi siitä eri mieltä. Esimerkiksi jos kritiikin antaja kirjoittaa kuvan tekijälle kritiikin, ja kuvan tekijä toteaa sen vain olevan avuksi, mutta tämä "puolustaja" onkin täysin eri mieltä, voi hän sen jättää sanomatta ja todeta kriitiikin antajaan liittämättä, että kuva on hänen mielestään oikein hieno. En kyllä ymmärrä, miksi maailma on jollain tapaa niin kieroutunut, että edes ystävällissävyistä kritiikkiä ei saisi enää antaa.
tallennettu
Sivuja: 1 2 [Kaikki]
  Tulostusversio  

Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
Sivu luotiin 0.048 sekunnissa. 19 kyselyä tietokannasta.

tätä sivustoa ylläpitää Anime- ja mangayhteisö Kupoli ry
tietoa - sivukartta - rekisteriseloste