sisällön alkuun
19.11.2017 03.10 SANASTO | KESKUSTELU | PIIRTOLAUDAT | SUOMIMANGA | RSS

Kupoli
"Suomalaisten fanien palvelemista jo vuodesta 2002"

Uutis- ja etusivu

Sisältö

Keskustelu

Piirtolaudat

Impromanga 3

Yhdistys

Kupolin palvelinkodon tarjoavat Säätöyhteisö B2 ry sekä Tietovelhot Oy.

x Keskustelu | Ohjeet | Kalenteri | Henkilökunta Haku | Kirjaudu | Rekisteröidy

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

« edellinen seuraava »
Sivuja: 1 ... 17 18 [19]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: piirtopöydät  (Luettu 134956 kertaa)
0 käyttäjää ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Miizou
improvisoiva
ylläpitäjä

Profiili WWW
« Vastaus #360 : 12.08.11 klo 01:50 »

Aattelin kysyä, että mitä eroavaisuuksia on A4 ja A5 tai A6 kokosilla piirtopöydillä? Siis muuta eroa kuin koko. Vai onko edes olemassa A4 kokoista piirtopöytää?

Ominaisuudet riippuvat merkistä ja mallista, ei koosta. Saman mallin piirtopöydillä ei siis ole muuta eroa kuin koko.

Piirtiksen koko vaikuttaa siihen, miten isoja vetoja tulee vetää saadakseen piirrettyä asioita ruudulle. Piirtolevyt toimivat sillä periaatteella, että levyn piirtoalue on yksi yhteen monitorin alan kanssa, eli napauttamalla piirtiksen vasenta alalaitaa hyppää kursori monitorilla niin ikään vasempaan alalaitaan.
Käytännössä se meinaa (yksinkertaistaen) sitä, että isommalla piirtiksellä saa nysvättyä tarkempaa jälkeä kuin pienellä, kun käden tärinä vaikuttaa vähemmän. Vastaavasti pientä piirtistä käyttäessä joutuu käyttämään piirto-ohjelmien zoomausta, jotta saisi tehtyä yhtä tarkkaa jälkeä kuin isolla piirtiksellä.

Nämä ovat kuitenkin tottumiskysymyksiä. Itse olen huomannut, että A6 käy aika äkkiä pieneksi aktiivikäytössä, mutta kyllä sekin riittää enemmän kuin hyvin oekakeilla piirrellessä.

A4-kokoisiakin piirtiksiä on. Ne ovat vähemmän yllättäen niitä kalleimpia. Niihin ei omasta mielestäni kannata rahaa laittaa, ellei ole digitaalitaiteen aktiiviharrastaja/ammattilainen muutenkin kuin oekakeilla.

Jos nyt äkkiseltään pitäisi keksiä jokin yhtä lailla keltanokalle kuin kehittyneemmällekin harrastajalle sopiva piirtis, niin Wacomin Bamboo Fun (Pen & Touch) Medium (A5-kokoinen) olisi tällä hetkellä minun valintani.
Löytyy esim. Verkkokauppa.comista 190 eurolla.
Pienempi, A6-kokoinen versio lähtee sitten satasen halvemmalla.
tallennettu
franskanleipa
foorumisti

Profiili WWW
« Vastaus #361 : 02.01.12 klo 02:48 »

Moikkuli.

Kertokaapa ny ihan pihalle tipahtaneelle. Mä kun tarvisin suhteellisen edullisen ja pienen, mutta toimivan piirtiksen, eli varmaankin jonkun halvemmanpuoleisen pikku Wacomin, vai onko nykyään olemassa mitään muuta merkkiä, mihin kannattaisi varallisuuttaan laittaa? Mulla on A5-graphire jostain armonvuodelt 05 tai vastaavaa, toimii edelleen kyllä kuin unelma, ainoastaan turhan iso mukana kuljetettavaks.

Hinta mieluiten kympeis (vai onko liikaa pyydetty? :D), kokoa vähemmän kuin kolmentoista tuuman läppärillä (jotta mahtuis sen kanssa samaan keissiin), ongelmia mahd. vähän, kestävyyttä ja pitkää ikää mahd. runsaissa määrin. Kuinka mahdollista? Discuss ja sillee.. :o
tallennettu

Silmä on katsojan päässä
Xinadra
Höpönaatti
ylläpitäjä

*TIRSK*

Profiili
« Vastaus #362 : 02.01.12 klo 11:25 »

franskanleipa:
No oman tiedon mukaan wacom on laadultaan luotettavampaa kuin muut valmistajat että jos ei ole varmaa tietoa että merkin x malli y on hyvä, niin wacom on varma vaihtoehto.
Wacomeista sitten tuossa hintaluokassa pyörii Bamboo-sarja, tosin siinäkin taitaa hipoa yhtä satasta nuo hinnat. Mitä nyt hintaseurannasta nopsaan vilkaisin: Wacom Bamboo Pen Touch A6 Wide piirtopöytä 83-98e tai ilman kynää 43-59. En sitten tiedä että miten wacomin kynät on yhteensopivia eri mallien kanssa että voitko ottaa kynättömän laudan ja käyttää sitä graphiren kynääsi.  Sitten tuolla oli vielä Wacom Bamboo Fun Small A6, piirtopöytä, 95e alle satasen hintaluokkaa.
A6 taitaa olla sitten muutenkin se pienin malli saatavilla. Pitäisi koon puolesta mennä nuihin antamiisi rajoihin.

Hoks vielä sen verran että itselläni on semmoista kokemusta että mikäli meinaa piirtistä paljon kuljettaa mukana niin kannattaa suojata sen piirtiksen johdon molemmat päät jollain (teipillä tai vastaavalla) ja vältellä sen vetämistä turhan monelle solmulle ettei tule kosketushäiriöitä ynnämuita piirtikseen sitten.
tallennettu

Roses are red.
Wololoo!
Roses are blue.
Miizou
improvisoiva
ylläpitäjä

Profiili WWW
« Vastaus #363 : 20.02.12 klo 06:12 »

Tässä varmaan hinta/laatu-suhteeltaan paras piirtis tällä hetkellä: A5-kokoinen Wacom Bamboo Pen.
Eroaa Pen & Touchista siinä, ettei kosketuseleitä ole eikä Photoshop Elementsiä ja Corel Painteria kylkiäisenä. Kelpaa taatusti peruspiirtämiseen silti enemmän kuin hyvin, kunhan on ohjelmat omasta takaa.
tallennettu
Phalene
peruskäyttäjä

Elämä on

Profiili
« Vastaus #364 : 09.08.12 klo 22:03 »

Voiko tuota lautaa käyttää ILMAN noita ihme toimintoja?
Ovatko siis photoshopit ja  Corel Painter vain hieno säätöä varten? Ja mitä kosketusele tarkalleen ottaen on??

Tällaisiä hölmöjä aloittelijan kysymyksia ^^''
tallennettu

Sanat hukkuu, ajatus katkeaa ja muutenkin hukassa.
Miizou
improvisoiva
ylläpitäjä

Profiili WWW
« Vastaus #365 : 10.08.12 klo 02:29 »

Voi käyttää aivan hyvin ilman mitään kosketuseleitäkin. Senkun piirtää vain ja käyttää valikoita ja toimintoja sitten ohjelmien valikkojen/näppäimistön pikakomentojen kautta, kuten normaalikäytössäkin.

Photoshop ja Corel Painter ovat omia kuvankäsittely- ja piirto-ohjelmia. Oikein näppäriä sellaisia, mutta eivät toki ehdottoman tärkeitä. Ilmaisiakin vaihtoehtoja kun on olemassa (Paint.net, MyPaint (=tosi kiva), GIMP).
Sopivat siis paljon muuhunkin kuin vain hienosäätöön.

Kosketuseleet ovat käsillä ja/tai kynällä tehtäviä liikkeitä, jotka rekisteröityvät komentoina tietokoneelle. Pen & Touchilla pystyy esim. kiertämään, scrollaamaan ja zoomaamaan kuvaa liikuttamalla sormenpäitä piirtolevyn päällä (vrt. Macin Trackpad). Se siis tunnistaa useamman sormen painalluksen levyllä, toisin kuin tuo perusmalli, joka tottelee vain kynän kärkeä.
Tämä siis sillä oletuksella, että ohjelma tunnistaa moiset komennot.
Periaatteessa Pen & Touchilla voi korvata hiiren, jos käsillä nysvaaminen ei väsytä liikaa. Kursorin liikuttelu, napin painallukset, zoomaus, scrollaus jne. toimivat myös esim. nettiselaimissa.

Toivottavasti selvensi.
tallennettu
Phalene
peruskäyttäjä

Elämä on

Profiili
« Vastaus #366 : 10.08.12 klo 09:34 »

Joo, selvensi todellakin. Kiitos paljon ^^
tallennettu

Sanat hukkuu, ajatus katkeaa ja muutenkin hukassa.
Tenshinohana
foorumisti

Rawr is dino and means i luv u.

Profiili
« Vastaus #367 : 15.09.15 klo 00:38 »

Huhhuh, tähän ketjuun nyt ei ole hetkeen vastattu, mutta ois tarpeen keksiä hyvä piirtopöytä.

Lähinnä siis minulla on kaksi pöytää, mutta en osaa päättää kumpi olisi minulle soveltuvampi vaihtoehto. Vanha piirtopöytäni täyttää 7 vuotta, ja on elänyt käsissäni aika kurjan elämän; kömpelö minä ei ole osannut arvostaa sitä täysin. Noh, päädyin nyt kuitenkin opiskelemaan pelisuunnittelua Skotlantiin, ja yksi oleellinen osa olisi sitten visuaalisen materiaalin tuottaminen (ja se ois mitä tapahtuisi vähintään neljä seuraavaa vuotta.)

Olen kuitenkin täysi Wacomin tukija, koska niillä on aina tuntunut olevan hyvät palautteet.

Olen nyt päätynyt kahden tabletin välille; toinen on Intuos Pen http://www.amazon.co.uk/Wacom-Intuos-Pen-Graphics-Tablet/dp/B00ME7HE5Q/ref=sr_1_1?m=A3P5ROKL5A1OLE&s=computers&ie=UTF8&qid=1442266277&sr=1-1) ja toinen on sitten Intuos Pro Medium http://uk.shop.wacom.eu/products/intuos/intuos-pro/intuos-pro-medium/580).

Ongelmani nyt on siinä, että ostaisinko nyt jo opiskeluitten alussa kunnon pöydän (eli jälkimmäisen), vai ostaisinko opiskeluitten ajaksi "opiskelijakäyttöön" sen pienemmän ja halvemman. Raha nyt ei varsinaisesti ole ongelmana, mutta mun pitäisi aika tosissaan aloittaa pöydän käyttäminen ja olisihan se omalla tasollaan kotikenttäetu kun alalle asti päätyy, että on pöytä jonka tuntee ja jota on käyttänyt pitkään.

On the other hand, ei ne niin paljoa eroa toisistaan, ettenkö siinä tottuisi jos / kun ostaisin uuden.

Olisin kanssa utelias siitä, että onko täällä ketään joka on vaihtanut A5 kokoisesta A4 kokoiseen? Tuntuuko niillä piirtäminen erilaiselta, joku kun mainitsi että vetojen pituudet ne siinä vaihtelee. Oon pitänyt A4 kokoisesta tabletista, sillä se on ollut aika mun "luontaiselle piirtotyylille".
tallennettu

はるかとうくのなまえのないひかりが
もえてきえてゆくそら
これいじょうおおくわのぞまないよ
ほしたちがとびあくよぞら
LM.C - meteorion
Miizou
improvisoiva
ylläpitäjä

Profiili WWW
« Vastaus #368 : 19.09.15 klo 21:56 »

Itse olen käyttänyt Wacomin piirtiksiä ensimmäisestä A6-kokoisesta Volitosta lähtien, päivittäen välillä A5-Bamboohon ja lopulta tähän nykyiseen A4-kokoiseen Intuos Pro:hon.

Oman kokemuksen perusteella ero A5:n ja A4:n välillä ei lopulta ole niin iso kuin hyppy A6:sta isompaan, mutta kyllä silti tätä A4:ää itse suosittelen. Kokoeroon tottui todella nopeasti, kun A4-paperi on kuitenkin perinteisesti piirtäessä se totuttu standardi. Se ei toki kulje mukana läppärin kaverina siinä missä A5-piirtis, mutta työpöytäkäytössä A4 on nykyään ihan ehdoton.

Noista linkkaamistasi vaihtoehdoista sanon, että jos raha ei kerran ole ongelma, niin osta Intuos Pro L saman tien. Onpahan sitten kunnon välineet jo opiskeluaikoina.
Tai jos L tuntuu liian isolta hypyltä, niin kyllähän tuo Intuos Pro M:kin hyvä valinta on. Mitään lyhyen "välivaiheen" pöytää on mielestäni turha miettiä. Menee vain rahaa hukkaan pitkällä tähtäimellä.
tallennettu
Tenshinohana
foorumisti

Rawr is dino and means i luv u.

Profiili
« Vastaus #369 : 14.10.15 klo 05:22 »

Mä päädyin ottamaan näiden kahden välimuodon, Pen and Touch M:n. Ei ole pieni, mutta tarpeeksi pieni että voin kuljetella sitä yliopistolle tarvittaessa.

Oli kauhea ongelma saada tämä asennettua. Vastaisuudessa, jos olet vaihtanut registryn silleen, että koneen kansiot on toisella drivellä kuin C:llä, niin Wacom ei sitä tajua ja asentaa kansiot siitä välittämättä sen C:lle. (Yksinkertaista se ois ohjelmoida että se asentuisi oikeaan paikkaan, mutta jostain syystä Wacom ei moista suostu tekemään.)

Voisi ehkä aloittaa taas oekakiin piirtämisen. :3
tallennettu

はるかとうくのなまえのないひかりが
もえてきえてゆくそら
これいじょうおおくわのぞまないよ
ほしたちがとびあくよぞら
LM.C - meteorion
Miizou
improvisoiva
ylläpitäjä

Profiili WWW
« Vastaus #370 : 14.10.15 klo 22:06 »

Wacomin ajurisoftat tuppaavat heikkenemään vuosi vuodelta. :P

Lisäksi Windowsin omat ominaisuudet aiheuttavat toisinaan ihan omanlaisiaan päänvaivoja. Itse taistelin aikoinaan eletoimintojen poiston kanssa, kun ne häiritsivät piirtiksen perinteistä toimintaa.
tallennettu
Sivuja: 1 ... 17 18 [19]
  Tulostusversio  

Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
Sivu luotiin 0.026 sekunnissa. 19 kyselyä tietokannasta.

tätä sivustoa ylläpitää Anime- ja mangayhteisö Kupoli ry
tietoa - sivukartta - rekisteriseloste