sisällön alkuun
19.11.2017 10.26 SANASTO | KESKUSTELU | PIIRTOLAUDAT | SUOMIMANGA | RSS

Kupoli
"Keiichiroo!! Hajotamme Kupolin, auta sinäkin!"

Uutis- ja etusivu

Sisältö

Keskustelu

Piirtolaudat

Impromanga 3

Yhdistys

Kupolin palvelinkodon tarjoavat Säätöyhteisö B2 ry sekä Tietovelhot Oy.

x Keskustelu | Ohjeet | Kalenteri | Henkilökunta Haku | Kirjaudu | Rekisteröidy

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

« edellinen seuraava »
Sivuja: [1] 2 3 ... 19
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: piirtopöydät  (Luettu 134967 kertaa)
0 käyttäjää ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
kumkwait
peruskäyttäjä

Profiili
« : 23.01.07 klo 16:25 »

Voisiko joku ystävällisesti suositella piirtopöytiä, joilla olisi hyvä aloittaa.  Olen viimeinkin kyllästynyt hiirellä säheltämiseen, jonka tulokset ovat taitojeni puutteen takia liian heikkoja oekakistin oikeuksien anomiseen. Olisi mukavaa, jos voisitte kertoa omistamistanne/haaveidenne kohteina olevista pöydistä, jotta minä poloinen osaisin valita juuri itselleni sopivan. Tietoa kaivataan koosta, tehokkuudesta, tarkkuudesta, hinta-laatu-suhteesta, ominaisuuksista ja hankintapaikasta. Linkkejä otetaan vastaan lämpimin tervetulotoivotuksin.
tallennettu
sorafune
Vieras
« Vastaus #1 : 23.01.07 klo 17:26 »

Itse ainakin suosittelen aloittelealle Wacomin Graphirea A6 koossa. Pienellä ainakin oli minun hyvä aloittaa, ja tällä on kestetty melkein kolme vuotta. Ja sen kolme vuotta tämä piirtopöytä on minulla kestänyt.

Haaveilen itse todella paljon Wacomin Graphire4 XL:ää valkoisena. Monet ovat sitä kehuneet, joten miksikä ei. Muutenkin paljon paremman ja ammattimaisemman näköisempi(kai se sitten ammattilaisempi myös on).
Wacomin Graphiret ovat Macintoshille käypiä, joten suosittelen sitä ompun käyttäjille.

Onko olemassa muita piirtopöytiä, jotka sopisivat Macintoshille?
tallennettu
Ten
foorumisti

Riisipallo

Profiili
« Vastaus #2 : 23.01.07 klo 19:01 »

Minäkin olen kyllästynyt piirtämään hiirellä.
Kun vielä voisitte laittaa esim. web-osoitteen (jossellaistaon), josta kyseisiä suosikki lautojanne löytyy. Kiitän ja kumarran.

Nonniin, nyt minulla on ollut jonkin aikaa jo tälläinen Wacomin-piirtis. Loistava laite <3
« Viimeksi muokattu: 26.04.07 klo 18:43 kirjoittanut Ten » tallennettu

Andromeda
kilopostaava
ylläpitäjä

Profiili
« Vastaus #3 : 23.01.07 klo 21:04 »

Muistan vanhasta ketjusta sen verran, että halvat piirtopöydät olivat yksi kirous käyttäjilleen: kynät hajosivat, piirtojälki pomppi ja töksähteli, paineentunnistus ei toiminut... Toisin sanoen, älkää hyvät ihmiset ostako halpaa ja kuvitelko saavanne hyvää. Piirtopöydästä joutuu ihan oikeasti maksamaan sileitä seteleitä useita kappaleita. Mieluummin te maksatte sen suuremman hinnan heti aluksi kuin kuvittelette selviävänne halpispöydällä, joka hajoaa parissa viikossa. Lopulta päädytte kuitenkin ostamaan sen kalliimman ja paremman laudan, joten yhtä hyvin voisitte säästää sen halvan piirtolaudan hinnan ostamalla suoraan paremman.
tallennettu

Aina on toivoa.
---
Hänellä oli pieni laatikko, johon mahtuivat kaikki maailman aarteet. Ei hänellä mitään aarretta ollut, vain se pieni laatikko, johon mahtuivat kaikki maailman aarteet.
Suibel
kupoliitti

Profiili
« Vastaus #4 : 24.01.07 klo 15:47 »

Minulla on juuri semmoinen halpa ja pieni Acecad kokoa A6. Toimii ihan hyvin eikä ole hajonnut, vaikka onkin jo yli vuoden ollut käytössä :D Harmillisesti paineentunnistus ei kyllä toimi, mutta voihan vika olla myös koneessani (luultavammin).
« Viimeksi muokattu: 24.01.07 klo 17:15 kirjoittanut Suibel » tallennettu
Ynne
oekakien
kupomuumio

Profiili WWW
« Vastaus #5 : 24.01.07 klo 15:56 »

Liikkeitä, joita itse voin omakohtaisen kokemuksen perusteella suositella piirtopöytää etsiville:
Verkkokauppa.com
Pixmania (ulkomaalainen firma, mutta hinnat huomattavasti Suomen tasoa halvemmat - pitkä toimitusaika)

Ja se paras piirtismerkkihän on Wacom, joka maksaa pitkän pennin mutta myös toimii parhaiten (paras ohjelmistoyhteensopivuus) ja kestää pisimpään käytössä.

A6 on hyvä koko varsinkin ensimmäiseksi piirtopöydäksi, suurempaa kannattaa harkita siinä vaiheessa kun kokee tarvitsevansa parempaa tarkkuutta ja/tai käytössä on huomattavasti normaalia suurempi näyttöresoluutio. Mikäli mahdollista, niin voi olla hyvä satsata saman tien pienikokoiseen Intuos-malliin, sillä niissä on paineentunnistuksen lisäksi kallistuksen tunnistus, mikä tekee ihmeitä työskenneltäessä esimerkiksi Painterin spraymaali-työkaluilla.
tallennettu

| deeAa | GRAAAAGH!  Varför en banan?
Oekakivastaava | Piirtisvainoaja | MMO-olmi
Iis
Vieras
« Vastaus #6 : 24.01.07 klo 17:11 »

Noh, minultahan löytyy tämmöinen Trust Wireless (vaimikätämänytikinäonkaan). Hyvin on tämä toiminut jo monta kuukautta vaikka olen monen kuullut sanovan Trustin piirtopöytiä lähes täysiksi susiksi. Sain tämän viime vuoden elokuussa synttärilahjaksi, ja hyvin on toimii vieläkin, vaikka on ollut melkoisen ahkerassa käytössäkin. :D Kun joka päivä lähes tulee jotain tuherreltua, tosin en kaikkea jaksa tänne lähettää.. ^^' Ai niin, ja A4:sen koko luokkaa tämä on, ja kenties hieman turhan iso minulle.. Tosin onhan tämä näyttöresoluutiokin aikasten kookas, joten kait tämä hyvä on. Tosin minulle olisi mainiosti riittänyt pienempikin, mutta kun sattui olemaan alennuksessa niin vanhempani sitten järkkäsivät tämän.

En jotenkaan ymmärrä että miksi kaikki aina valittavat Trustin huonoudesta, tämä kun ainakin on toiminut hyvin ja toimii yhä. o__O Tai voi sitten olla että minulla on käynyt vain hyvä tuuri. :D Ajattelin kyllä sen Wacomin hankkia kunhan tämä lopettaa toimintansa, tosin toivon ettei se tapahdu ainakaan ihan vielä.
tallennettu
Sagu
foorumisti

Not missing anything

Profiili
« Vastaus #7 : 25.01.07 klo 17:12 »

Lainaus käyttäjältä: sorafune
Haaveilen itse todella paljon Wacomin Graphire4 XL:ää valkoisena. Monet ovat sitä kehuneet, joten miksikä ei. Muutenkin paljon paremman ja ammattimaisemman näköisempi(kai se sitten ammattilaisempi myös on).
Wacomin Graphiret ovat Macintoshille käypiä, joten suosittelen sitä ompun käyttäjille.

Onko olemassa muita piirtopöytiä, jotka sopisivat Macintoshille?

Näinhän ne ovat. Itselläni on Wacom Graphire 4 A6, ja loistavasti on pelittänyt jo yli vuoden. Hinta oli aikanaan vähän suolainen, 152 €, mutta eipä tuo ole jäänyt kaduttamaan. Harmittaa vaan, ettei kukaan ole vieläkään saanut aikaiseksi kääntää Jtabletia Macille, tämä tahtoo paineentunnistuksen oekakilaudoille! :<

...mutta asiaan, toki muitakin Mac-sopivia piirtopöytiä kuin Graphiren löytyy. Näin äkkiseltään muistuvat mieleen ainakin sellaiset nimet kuin Adesso ja AceCad, jollaista itsekin taisin jossain välissä harkita. Omakohtaista kokemusta näiden käytöstä ei löydy, tho.
tallennettu

"What an asshole! But I guess it's better to be an asshole than the whole ass."

- Momo (Tramps Like Us)
Shiraha
foorumisti

Profiili WWW
« Vastaus #8 : 25.01.07 klo 17:38 »

Vastaan tähän nyt, koska en viitsi aloittaa tälle uutta aihetta. Toivottavasti joku viitsii vastata, koskahaluaisin asian tosissani pois alta.
Sain viime vuoden 2005 kesällä rippilahjaksi A5-kokoa olevan Wacomin piirtopöydän. Laatukamaa pitäisi siis olla. Puoli vuotta se toimi, mutta sen jälkeen kynä lakkasi yhtäkkiä toimimasta. Pöytään kuuluva hiiri toimii edelleen moitteettomasti, mutta kynä ei vain reagoi alustalla. On mahdollista, että sekä piirtopöytä ovat pudonneet lattialle pikkuveljieni toimesta. Joskus olen sitä yrittänyt korjaamoonkin tunkea tietokoneemme mukana, mutta eihän siellä mitään tällaisista laitteista tiedetty. Nyt piirtopöydän kynä on siis vain unohtunut jonnekin, mutta aina välillä iskee ahdistus, kun sitä ei voi käyttää. Eli: onko kynä vain pysyvästi rikki, ja pitäisi ostaa uusi? Myydäänkö niitä jossain? Vai onko se mahdollista korjata?
tallennettu
merlin
kupoliitti

Profiili WWW
« Vastaus #9 : 25.01.07 klo 18:18 »

Suosittelen Wacomin A6. Se on toiminu jo yli 2 vuotta ja kynä on toiminu moitteettomasti ja ongelmia ei ole tullut!;))
tallennettu

Feeling Super! Super! Super! Suicidal.
Kaekae
kupoliitti

PAAAAAAN

Profiili WWW
« Vastaus #10 : 25.01.07 klo 18:44 »

Minulla oli tuossa päälle kolme vuotta käytössäni sellainen halpa pieni Aiptek jonka hommasin joskus silloin kun en tajunnut piirtämisestä vielä paljon mitään, kiinnostusta vaan oli. En viitsinyt heti hommata mitään kallista Wacomia kun en ollut yhtään varma tulisiko sitä kuitenkaan rahan edestä käytettyä joten halvempaan oli tyytyminen, juu, no kyllähän siinä ehti kolmen vuoden aikana olla suunnilleen kaikki maailman viat mutta pärjäsin kuitenkin, lähinnä varmaan siksi etten tiennyt paremmasta D: Aiptek ei vaan lopulta jaksanut toimia enää oikein ollenkaan niin tuossa jouluna sain sit uuden hienon Wacom Graphire4:n kokoa A5 ja aah..oon niin rakastunut <3<3 Onhan se siihen vanhaan verrattuna kyllä ihan mahtavuutta. Mutta olen kyl sitä mieltä että voi niillä halvemmillakin jossain määrin pärjätä, ei sitten vaan kannata käydä kokeilemassa mitään kaverin hienoa Wacomia jos haluaa vielä olla tyytyväinen siihen omaan halvempaan lautaansa..
« Viimeksi muokattu: 09.07.07 klo 14:12 kirjoittanut Kaekae » tallennettu

yabai yabai yabai
sorafune
Vieras
« Vastaus #11 : 25.01.07 klo 20:05 »

Eli: onko kynä vain pysyvästi rikki, ja pitäisi ostaa uusi? Myydäänkö niitä jossain? Vai onko se mahdollista korjata?

Siitä en tiedä, onko kynä pysyvästi rikki tai voiko sitä korjailla. Verkkokaupasta taitaa kyllä löytyä ihan erikseen noita piirtopöydän kyniä (pitää sitten vain muistaa ostaa oikeanlainen), mutta en ole näistä mitään kehuja kauheasti kuullut.
tallennettu
Hectigo
poliittinen
vastuuhenkilö

Profiili WWW
« Vastaus #12 : 31.01.07 klo 17:15 »

Wacomin Graphire2 A6:sta olen käytellyt tässä nelisen vuotta, ja ihan kohtuullisen hyvin on pelannut. Suurempaa ja kauniimpaa A5-Intuostakin pääsin aikoinani käyttämään, mutta ainakaan silloisilla piirtotaidoilla kokoeron vaikutus ei ollut vielä suuren suuri. Kannattaa siis harkita ensin, investoiko suurempaan ja kalliimpaan. Wacom on joka tapauksessa luotettavaa laatua. Muista merkeistä itsellä ei ole juuri kokemusta, mutta toisaalta noista tuntuu kuuluvan varsin ristiriitaisia kommentteja.

Kannattaa muuten muistaa piirtopöytää ostaessa myös näytön kuvasuhde - olen itse mahdollisesti siirtymässä laajakuvanäytöllisten kerhoon, ja vanha 4:3 -piirtopöytä uhkaa käydä hankalaksi vehkeeksi. Asia ei välttämättä ole kovin monelle ajankohtainen, ja myös laajakuvapöytien saatavuus on huono (Verkkokauppa.com tarjoaa kahta Wacomin mallia), mutta se kannattaa kuitenkin huomioida.
tallennettu
Ten
foorumisti

Riisipallo

Profiili
« Vastaus #13 : 31.01.07 klo 21:40 »

Te ekspertit voisitte minulle kertoa, että olisiko tämä hyvä piirtis? Olen katsellut jo aika pitkään tätä samaa, ja hintakin olisi suhkot hyvä. Huonoja, tai hyviä kokemuksia tämän laitteen kanssa, kaikki kommentti otetaan vastaan:

Wacom Graphire4 Classic, valkoinen, A6, USB, kynä+hiiripainikkeet.

# A6-koko.
# Patteriton langaton kynä.
# 512 paineentunnistustasoa.
# Hiiripainikkeet pöydän yläreunassa.
# Väri: valkoinen
# Piirtoalue: 127.6 x 92.8 mm
# Paino: 0,5 Kg
# Tarkkuus: 2000 dpi
# Pakkauksen sisältö: Piirtopöytä, kynä, Corel Painter Essentials 2 ja USB-kaapeli 1,5 m
# Tuetut käyttöjärjestelmät: Win 98 SE, ME, 2000, XP ja MAC OS 9.x, OS X 10.2.8 tai uudempi

(verkkokauppa.com)

Jos tunnistatte piirtiksen, niin kiitos ja kumarrus kaikesta kommentista. Jakelen ilmaisia keksejä niille, jotka kommentoivat rakentavasti. ^^,

tallennettu

sorafune
Vieras
« Vastaus #14 : 31.01.07 klo 21:47 »

Ten - vähän vanhempi versio Graphiresta on, mutta kaverini omistaa uudemman ja on paljon parempi kuin mitä on vanhempi mallini.(joka myöskin on oivallinen!)
tallennettu
Miizou
improvisoiva
ylläpitäjä

Profiili WWW
« Vastaus #15 : 31.01.07 klo 21:51 »

Varmasti Graphire 4:llä saa hyvin piirrettyä. Sehän on sitä oikeaa merkkiäkin. ;)

Itse käytän Wacomin vanhaa Volitoa (niin ikään A6-kokoinen), mutta Graphire 4 olisi siitä sitten askel tai pari parempaan suuntaan, vaikkei kokoeroa olekaan.
Tämä Volitokin on palvellut kuitenkin sen verran hyvin, että varmasti kaikki Graphiretkin kelpaavat. Loppu on taidoista ja totuttelusta kiinni.
tallennettu
Renuski
sparkling
kupomuumio

muffins

Profiili WWW
« Vastaus #16 : 31.01.07 klo 21:53 »

Te ekspertit voisitte minulle kertoa, että olisiko tämä hyvä piirtis? Olen katsellut jo aika pitkään tätä samaa, ja hintakin olisi suhkot hyvä. Huonoja, tai hyviä kokemuksia tämän laitteen kanssa, kaikki kommentti otetaan vastaan:

Wacom Graphire4 Classic, valkoinen, A6, USB, kynä+hiiripainikkeet.

# A6-koko.
# Patteriton langaton kynä.
# 512 paineentunnistustasoa.
# Hiiripainikkeet pöydän yläreunassa.
# Väri: valkoinen
# Piirtoalue: 127.6 x 92.8 mm
# Paino: 0,5 Kg
# Tarkkuus: 2000 dpi
# Pakkauksen sisältö: Piirtopöytä, kynä, Corel Painter Essentials 2 ja USB-kaapeli 1,5 m
# Tuetut käyttöjärjestelmät: Win 98 SE, ME, 2000, XP ja MAC OS 9.x, OS X 10.2.8 tai uudempi

(verkkokauppa.com)

Jos tunnistatte piirtiksen, niin kiitos ja kumarrus kaikesta kommentista. Jakelen ilmaisia keksejä niille, jotka kommentoivat rakentavasti. ^^,

Tämä on varmaan joku uudempi versio, mutta samankaltaiset speksit kuin vanhassa Wacom Graphire1 A6:ssani. En myöskään usko että ovat uusia versioita huonontaneet :P. Tämä minun kynäni toimi loooooistavasti 4 vuotta. Rakastin sitä paljon. Kohtelin kyllä mokomaa kaltoin ja kynä lensi lattialle n kertaa ja sitten jossain vaiheessa se kynä meni osittain toimintakunnottomaksi(ei kannata pitää kynätelinettä pöydän reunalla). Älkää siis heitelkö kuten minä niin varmasti toimii pidempäänkin.  Loistava vekotin siis oli. Nyt olen onnellinen Wacom Intuous3 A5 omistaja. Opiskelen alaa jossa piirtiksellä tekee paljon, joten siksi tälläinen satsaus mokomaan.
tallennettu
Ynne
oekakien
kupomuumio

Profiili WWW
« Vastaus #17 : 31.01.07 klo 22:05 »

Piirtiksen kynä säilyy hirmu paljon paremmin tallessa ja kunnossa, jos sen pidikkeen/tuen kiinnittää esimerkiksi näytön, kaiuttimen tai vastaavan päälle. Minä teippasin aikoinaan Graphire2:n pidikkeen näyttöni päälle kiinni, ja pian totuin niin hyvin pistämään piirtimen siihen että voin aika rehellisin mielin sanoa että kertaakaan ei kynä kadonnut tai mennyt epäkuntoon :). Kun se piirrin pysyy poissa muun pöydällä lojuvan rojun seasta, niin suuremmalla todennäköisyydellä se ei myöskään putoa sinne patterin taakse.

Itse piirtoalustaa pidin ~3 vuotta hiirimattona, eikä se siitäkään ollut moksiskaan (päällysmuovin pinnoite vähän kului pois, mutta ei se vaikuttanut mitenkään käytettävyyteen).

Kunhan katsoo etteivät tilpehöörit pääse katoamaan tai niiden päälle kaadu ruokaa tai nesteitä, niin kyllä Wacomit säilyvät kunnossa hyyyyvin pitkään.
tallennettu

RousQ
peruskäyttäjä

jep jep

Profiili
« Vastaus #18 : 11.02.07 klo 16:59 »

Nooh.. mä olen vähän seuraillu näitä, ja mietin vaan hintoja. Budjettini on aikamoisen pieni, ja synttäri lahja rahoilla ajttelin jonkin moisen ostaa. Kysymys kuulukin, saako vähän yli tai ali 100 € hyvää piirtistä? Ja kertokaas monella eurolla sais,
-huonon...
-ok:n...
-hyvän...
-erinomaisen...
-täydellisen..
...piirtiksen?
tallennettu

Hnä kannatti hameenhelmaansa ja sanoi vähän väliä vieraalla äänellä:
-Ihastuttavaa, ihastuttavaa!
-Mikä on ihastuttavaa? kysyi Tommi.
-Minä, sanoi Peppi tyytyväisenä.
Ynne
oekakien
kupomuumio

Profiili WWW
« Vastaus #19 : 11.02.07 klo 18:31 »

Tässä ketjussa on kyllä jo aika hyvin esitelty piirtikset sekä paikat mistä niitä saa. A6 Volitot ja Graphiret ovat siinä juuri satasen alle ja ihan kelpo laitteita ovat.

Hyvän piirtiksen saa siis kyllä jo ihan satasella, erinomainen on siinä ~300€ ja täydelliseksi itse ainakin väittäisin niitä 2000€:n Cintiq-piirtonäyttöjä.
tallennettu

Sivuja: [1] 2 3 ... 19
  Tulostusversio  

Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
Sivu luotiin 0.038 sekunnissa. 19 kyselyä tietokannasta.

tätä sivustoa ylläpitää Anime- ja mangayhteisö Kupoli ry
tietoa - sivukartta - rekisteriseloste