sisällön alkuun
6.7.2016 05.51 SANASTO | KESKUSTELU | PIIRTOLAUDAT | SUOMIMANGA | RSS

Kupoli
"Luke, minä olen Kupolisi!"

Uutis- ja etusivu

Sisältö

Keskustelu

Piirtolaudat

Impromanga 3

Yhdistys

Kupolin palvelinkodon tarjoavat Säätöyhteisö B2 ry sekä Tietovelhot Oy.

x Keskustelu | Ohjeet | Kalenteri | Henkilökunta Haku | Kirjaudu | Rekisteröidy

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

« edellinen seuraava »
Sivuja: [1] 2  Kaikki
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Mistä harrastajastereotypioista koostut?  (Luettu 4330 kertaa)
0 käyttäjää ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Veh
positiivinen
ylläpitäjä

Profiili
« : 21.08.08 klo 15:32 »

Olen puuhaamassa erästä uutta projektia, jota varten yritän luoda hyvää luokitusta suomalaisista anime- ja mangaharrastajista. Kaikkihan me rakastamme stereotyyppejä, eli tyhmähköjä yleistyksiä siitä, keitä olemme - tässä ketjussa toivoisin, että te kertoisitte, että mikä harrastajastereotypia - tai harrastajastereotypioiden yhdistelmä - kuvaa juuri sinua parhaiten. Tyypityksiäkään en yritä listata etukäteen, vaan te vastaajat saatte vapaat kädet miettiä, että millaisiin luokkiin sijoittaisitte itsenne.

Jos/kun saan tarpeeksi paljon henkilökohtaisia stereotyypityksiä kasaan, lupaan koota niistä yhtenevän katsauksen. Ehkä jopa pienen nettisivun, joka tiivistää kokoon "15 suomalaisen animefanin perustyyppiä" tai muuta vastaavaa.

Aloitan toki vastaamisen itse.

Minä olen sekoitus elitistiä, shounentardia ja puuhasetää.

Shounen-mangat ovat aina olleet lähellä sydäntäni, ja seuraan edelleen useimpia suosittuja shounen-mangoja viikottain. Käyn jopa etäällä One Piece -fanifoorumilla hapattamassa aivojani. En sentään vielä ole erehtynyt kirjoittamaan sinne, mutta sitten kun siihen sorrun niin olen jo varmaan siinä tilassa, että voin varmaan ihan hyvin vetää punaiset liivit niskaan ja olkihatun päähän ja lähteä huutamaan gomugomua seuraavan conin käytäville.

Silloin kun en pistä aivoja vapaalle shounenin kanssa, osaan olla varsin elitistinen. Dissaan tyhmiä sarjoja ja faneja, jotka eivät oikein ymmärrä, että mistä asioissa on oikeasti kyse. Tästä on nykyisellään apuakin, kun ei enää oikein uusimpia animesarjoja jaksa katsoa. Kuraahan ne varmaan olisivat kumminkin.

Ja lopuksi, lasken itseni jonkin sortin puuhasedäksi, koska monesti minulle käy niin, että käytän enemmän aikaa Kupolin asioiden hoitamiseen kuin mangan ja animen parissa. Puuhasetäily ei ehkä niinkään ole kunnon anime- ja mangaharrastamisen muoto, mutta kyllä se minulle on tärkeä osa harrastustani.

Ja nyt sinun vuorosi - keksi itsellesi sopivat stereotypiat ja kerro itsestäsi!
tallennettu

Calavera
Epäkuollut
shabranigdo

Dirty Limey!

Profiili
« Vastaus #1 : 21.08.08 klo 16:19 »

Jatketaan hiukan samoilla linjoilla.

Olen sekoitus oldschool haikailijaa, tekopyhää elitistiä, shounentardia ja voimatason piiloittajaa.

Oldschool haikailun ja elitismin voisi yhdistää toisaalta varsin hyvin sillä usein sarjassa kuin sarjassa tulee mietittyä kuinka "tämä ja tämäkin" asia oli ennen tehty paremmin. Vanhoissa sarjoissa tuppaa vaan olemaan yleensä kaikki elementit paremmin kuin nykyisissä animointia lukuunottamatta. Tuppaan usein myös luokittelemaan kaikki "väärät" genret kuraksi. Toisaalta nautin usein myös täysin siemauksin aivottomista sarjoista jonka kaltaisia usein haukun internetin mielenkiintoisessa maailmassa.

Shounenia tulee kulutettua erittäin paljon suhteessa muuhun. Toisaalta olen varsin valikoiva sen suhteen mitä tulee luettua. Esimerkiksi Jojo's rokkaa, mutta jotain Bleachia/Narutoa tulee lähinnä seurattua tahattoman huumorin takia toisella silmällä.

Voimatason piiloituksella tarkoitan lähinnä sitä, että en "siviilissä" puhu käytännössä animesta ja mangasta mitenkään erikoisen paljon koskaan. En koe pakonomaista tarvetta höpistä yhdestä harrastuksestani sivullisille. Tällaiseen olen pari kertaa törmännyt kirjakaupan mangahyllyllä hyperaktiivisten narutardien muodossa ja toivon hartaasti ettei vastaavaa enää tapahdu. Tuppaan myös välttämään "erikoistermejä" animesta puhuttaessa ja usein viittaan niihin termeillä piirretyt ja sarjakuvat. En näe mitään syytä erotella eri piirrostyylejä nimillä.
tallennettu

Elävien maailma on pelottava paikka.
Xinadra
oekakien parrakas
ylläpitäjä

pfft

Profiili
« Vastaus #2 : 21.08.08 klo 20:29 »

Olen elitisti, nörtti ja tavis ja nyt kun muistin loputkin itsestäni, olen myös hamsteri, fanficcaaja ja piirtäjä

Noh. Elitisti olen kun olen. Suurin osa ns. "ryhmistä" joihin kuulun on keskimäärin varsin elitistisiä, kuten ovat mielipiteeni ja suhtautumiseni tiettyihin asioihin. Ei siitä sen enempää.

Nörtti on kai yksi tämäntyyppisen harrastajan perus stereotypia? Nooh. Mielipuuhiini kuuluvat mm. Koneella istuminen, (irkkaus, kupolitus jne.) lukeminen, opiskelu ja pelaaminen. (oli kyse sitten konsoli-, lauta-, kortti-, tai mistä vaan muusta pelistä)

Tavis.. Noh ulkoisesti olen ainakin oman näkemykseni mukaan melkolailla sellainen ihminen johon ei kaupungilla kulkiessaan kiinnitä mitään huomiota. Minulla ei ole tarvetta erottua joukosta tai näyttää kiinostuksenkohteitani pukeutumisellani.

Hamsterit kuten minä aloittavat aina uuden sarjan vaikka olisi kuinka monta kesken. Sitten sitä tuleenin seurattua yli kolmeakymmentä sarjaa yhtäaikaisesti, enenmmällä tai vähemmällä aktiivisuudella. Lisäksi meillä hamstereilla on iso lista sarjoja jotka aiomme joskus aloittaa.

Fanficcaaja ei suurempia esittelyjä tarvitse. Fanficit ovat yksi yberfandomin parhaita puolia.

Piirtäjät nyt vaan sattuvat piirtämään.
« Viimeksi muokattu: 22.08.08 klo 14:37 kirjoittanut Xinadra » tallennettu

Tanssi kärpänen, tanssi!
nekorin
Raivotar
vastuuhenkilö

Amanda <3

Profiili WWW
« Vastaus #3 : 21.08.08 klo 20:30 »

No minä olen sitten sekoitus yaoifangirliä, peruskäyttäjää, vanhaa kärttytätiä ja yleissäätäjää

Eli yaoifanityttö, kuvastaa henkilöä, joka on itse sukupuoleltaan nainen ja viihtyy naisena, mutta fanittaa yli kaiken nättejä poikia joilla on kivaa keskenään. Yaoita etsitään jokapaikasta, katsellaan lisää, etsitään uusia ja ollaan ihan hypeissä kun "nätti poika suuteli toista nättiä poikia." ja sitten hypitään mangan myyntipisteessä innoissaan että "PEPPU!!" Tällainen on fanityttö.

Peruskäyttäjä taas on sellainen laiskiainen, joka sitten ei jaksa tehdä mitään sen eteen, että saisi kauheasti uusia sarjoja. Tyytyy markettimangaan ja niihin sarjoihin mitkä pyörii tv:ssä, tai jos joku sattuu tuomaan jotain kotiin niin hyvä, käyhän se.

Vanha kärttytäti taas on sellainen, joka russuttaa siitä kun "ne nuoret tulee ja vie meidän harrastuksen ja kaikesta tulee ihan mainstremeä enkä mä tykkää." Myöskin voi vinettää siitä kun "ei ne nuoret osaa edes käyttäytyä ja tulee sotkemaan ja sekoittamaan kaiken ja lässynlää."

Yleissäätäjä taas on semmoinen, joka haluaa olla mukana jokapaikassa, vaikka ei varsinaisesti mistään mitään tietäisikään. Kuten nyt esimerkiksi allekirjoittanut on täällä ja sitten vaikkapa erään animeyhteisön ylläpitolistalla, vaikka en oikeastaan edes koskaan käy sen tapaamisissa.

Näistä asioista nekorin on yhdistelmä.
tallennettu

Kriel
Irkkaava
ameeba

Profiili
« Vastaus #4 : 21.08.08 klo 20:59 »

Itse koen olevani yhdistelmä scifistiä, irkkipersoonaa sekä säätäjää.

Scifisti siksi, että koen sen omaksi genrekseni ja koitan animen ja mangan puoleltakin etsiä lähinnä scifi-teemaisia teoksia.

Irkkipersoona nyt kertoo siitä että vietän suuren osan elämästäni irkissä erinäisistä asioista höpöttäen. Se on myös pääasiallinen yhteydenpitotapa suurinpaan osaan kavereistani sekä animeskenen kuulumiset kuuluvat tätä kautta yleensä parhaiten. Erilaisia anime/manga/japani-aiheisia kanaviakin onkin sitten käytössä useita myös #kupolin lisäksi.

Säätäjä nyt tulee siitä, että olen kupolin puolesta ollut säätämässä vuosien mittaan yhtä ja toista. Myös coneissa ja vastaavissa minut löytää yleensä järkkäämästä kaikenlaista.
tallennettu
Nieidanine
kupoliitti

Profiili WWW
« Vastaus #5 : 21.08.08 klo 21:48 »

Äh, olen tosi surkea keksimään minkäänlaisia nimikkeitä, jos joku ideoi näille kuvauksilleni paremmat nimet niin be my guest.

Aarteenetsijä / välittäjä. Etsin melkeinpä jatkuvasti uusia sarjoja, katson mitä muut seuraavat, ja tarkastan niitä sitten, josko ne sopisivat omaan makuuni. Kuten musiikinkin kanssa, tykkään kertoa muille löydöksistäni, suositella ihmisille uusia sarjoja. On mukavaa jos ihmiset löytävät kauttani uutta katsottavaa/luettavaa. Levitän mielelläni animen ja mangan ilosanomaa. (hmm, olisikohan "profeetta" sittenkin hyvä nimike :'D )

köyhä opiskelija -otaku / investoija. Aika suuren palan harrastukseni haukkaa internetin puolelta, scanlationeita ja fansubbeja seuraamalla. Kuitenkin minulla on paljon mustaa valkoisella kirjahyllyssä, ja aina silloin tällöin kasvatan kokoelmaani mangan helmillä. Oheiskrääsää tulee myös hankittua, mikä tarkoittaa sitä että seuraava kuukausi eletään vedellä ja näkkärillä, ja nähdään unta isosta ihanasta opintotuesta.

Shounenisti taidan olla myös, vaikka seurailen vähän minkäkinlaista sarjaa.... shounen-aita ja yaoia tulee kulutettua myös, mutta en ainakaan myönnä olevani fangirl.
tallennettu

Andromeda
miittaileva
ylläpitäjä

Profiili
« Vastaus #6 : 21.08.08 klo 22:52 »

Liityn jonon jatkoksi lokeroimaan itseäni satunnaisiin ryhmiin, vaikka yleisesti vastustankin lokerointia. Mutta kun kerrankin saa itse määritellä lokeronsa, niin voisihan sitä kokeilla. Koen olevani ainakin mukana hengaaja, säätäjä ja noviisi.

Mukana hengaajalla tarkoitan sitä, etten oikeastaan itse ole erityisen innostunut ja kiinnostunut mangasta ja animesta ainakaan niin paljoa, että viitsisin ruveta laittamaan siihen kauheasti rahaa, aikaa tai vaivaa. Harrastuksena kuitenkin ihan ok, jos sarjoja on saatavilla helposti. Jos jossain tarjoutuu mahdollisuus tutustua uusiin sarjoihin, niin tartun kyllä tilaisuuteen. Lähinnä tulee siis seurattua niitä sarjoja, joista kaverit tykkäävät. Olen mukana porukassa.

Säätäjän määritelmän arvaa vilkaisemalla titteliäni, olen kyllä mielelläni mukana pyörittämässä Kupolia, vaikka en animesta ja mangasta paljoa ymmärräkään.

Noviisi liippaa aika läheltä tuota mukana hengaajaa, mutta sanotaanko, että noviisi on merkityksensä mukaisesti halukas oppimaan uutta. Haluan tutustua eri sarjoihin ja genreihin edes hieman, muodostaakseni jotain kuvaa asioista, vaikka varsinaisesti en kiinnostuisikaan kyseisestä sarjasta / genrestä. Tykkään kartuttaa yleissivistystäni.
« Viimeksi muokattu: 23.08.08 klo 10:03 kirjoittanut Andromeda » tallennettu

Aina on toivoa.
---
Hänellä oli pieni laatikko, johon mahtuivat kaikki maailman aarteet. Ei hänellä mitään aarretta ollut, vain se pieni laatikko, johon mahtuivat kaikki maailman aarteet.
Durahan
foorumisti

lolimaster <3

Profiili
« Vastaus #7 : 22.08.08 klo 01:11 »

Elitisti, loli/moetard ja pelihörhö
Pelien kautta osittain animeen ja mangaan tutustuin ja parhaani mukaan pyrin yhdistämään pelit ja animangan aina kun vaan niin voin.(esim animeen pohjaavat pelit/peliin pohjaavat animet ja japanilaiset pelit yleensä).

Jos joku ei nyt ole vielä tavalla tai toisella ole vielä tiedostanut niin myös tuo loli ja moe ovat varsin läheisiä alagenrejä animangassa ja kaikki niihin liittyvä on mieleen.(jo vain, on minulla moe-tan-figuja >:D)

Elitisti-puolestani ei minulla ole liiemmin sanottavaa, ehkä osittain tekopyhyyttä,  tulee lähes puolivahingossa dissattua kaikkea vähemmän truu-otakua and so on, huomaa kyllä jos kanssani juttelee ihan peleistä tai animesta irl XP
tallennettu
yuho
kupoliitti

Profiili WWW
« Vastaus #8 : 22.08.08 klo 01:43 »

Olen satunnaisharrastelija ja massateini.

Minä katson enimmäkseen näitä suurten massojen mahtianimeja, kuten nyt NGE, Haruhi jne. Häpeäkseni en omista tarpeeksi suurta harrastuneisuutta jaksaakseni perehtyä syvemmälle vähemmän tunnettuihin helmiin. Toisekseen nykyään ei meinaa animen katsomiseen juuri aikaakaan riittää. Anime ja manga ehkä oli jossain vaiheessa lueteltavissa harrastuksikseni, mutta nykyään se taitaa olla vain yksi asia josta pidän siinä missä normielokuvista ja sarjoistakin. Anime-uutisiakaan en ole seurannut enää kuukausiin. En nauti sen katsomisesta yhtään vähempää kuin ennenkään, en vain enään hamstraa sitä samalla tavalla enkä hypetä kaikkea kuten ennen.

Ei sillä, ei minusta muistini takia mitään kunnon otakua tulisikaan. Jostain syystä olipa se sitten elokuva, kirja, tai peli niin minulla ei vain jää pitkäksi aikaa päähän mitä siinä tapahtui. Kaikki pitäisi katsoa aina useampaan kertaan että muistaisin sen jollain tasolla. Siksipä on hankala osallistua keskusteluihin kun ei tule mieleen mitään aiheesta... oma-aloitteisesti siis, toki kun joku ensin virkistää muistia siinä.
tallennettu

francesc
Vieras
« Vastaus #9 : 22.08.08 klo 05:32 »

Paskanlänkyttäjä, ug-tardi ja obsessoija.

Länkytän paskaa. Paljon. Ja obsessoidun sarjoihin, enkä sitte pahimmillaan kuukausiin puhu muusta. Satun myös tykästymään juuri niihin sarjoihin, joista ei tahdo löytyä matskua sitten millään.

Jaa no vitut. Meikä on jätkä joka ei esittelyjä kaipaa.
tallennettu
Kometae
!
kupomuumio

sun maa mustikka

Profiili WWW
« Vastaus #10 : 22.08.08 klo 07:43 »

Olen pihi siipeilijä, con-vierailija/bongaaja, armoton pikachu-fani ja mangustien kaveri.

Omistan itse vain murto-osan mangaa, mutta sen sijaan saatan lainata kavereilta "hetkeksi" muutaman pokkarin, mikä tarkoittaa että ne lojuvat täällä vielä kuukausia jälkeen päin. Lisäksi käytän ilmaispalveluja, eli roudaan kirjoja kirjastosta tai selailen kaikessa rauhassa kaupassa.

Mangustien kaveri tulee siitä, että liikun kuitenkin varsin paljon mangaa ja animea harrastavien keskuudessa, vaikka aiheesta ei paljon tulisikaan keskustelua. Coneissa käyn, jos ne omalle paikkakunnalle osuvat ja aina olen sillä silmällä katsonut, jos paikan päällä on ollut tuttuja kupolilaisia tai ihmisiä muista yhteyksistä. Coneissa bongaan aina Pikachut!
tallennettu

Tsukada
leipova
shabranigdo

legends never die

Profiili
« Vastaus #11 : 22.08.08 klo 09:14 »

Olen old schooler, vanha kärttytäti, kontiainen ja ennen kaikkea kaksinaama.

Old schooler on, miltä kuulostaa - suosin häpeilemättä vanhoja sarjoja. Toisaalta löydän uusista sarjoista usein jotain vikaa, ja toisaalta en kerta kaikkiaan kiinnostu niistä. Kuolaan ja haaveilen erityisesti 70- ja 80-luvun animen ja mangan perään. Rakastan vanhempaa animaatiota ja hahmostereotypioita (ja tietty seiyuuita).

Katso Nekorinin kuvaus vanhasta kärttytädistä. Sopii minuun kuin Pegasus Ryuuseiken silmään.

Kontiainen tarkoittaa sitä, että möyrin ja kaivelen underground-juttuja maan alla pysytellen voimatason piilottelijan tavoin omassa kolossani löytöjeni ja harrastukseni kanssa. Tongin tuskalla ja vaivalla pieniäkin tiedonmurusia joistain kiinnostavista harvinaisuuksista ja vuodatan litroittain hikeä yrittäessäni päästä niihin käsiksi. Dissaan mainstreamia lähinnä periaatteesta - minä tahdon löytää ne, joita muilla ei ole. Underground on kontiaisen juttu.

Kaksinaamoja on monenlaisia. Itse olen sen sorttinen, joka on olevinaan hyvinkin elitisti ja seuraa muka vain fiksuja sarjoja - mutta joka katseiden välttäessä fanittaa vaikka mitä hömppää. Vaikka olen vannoutunut shounentardi, tuskailen (hyvin kirjoitettujen) ihmissudhesarjojen kanssa. Vaikka väitän kiven kovaa, että hyvä sarja on omaperäinen, minut naruttaa helposti puhki kulutetuilla kliseillä.
tallennettu

"Minäkin tahdon uskoa teidän niinsanottuun ystävyyteenne." -Ankoku Dragon, Saint Seiya

"Sinä, joka uskoit tyhmään oppilaaseeni loppuun asti, olet juuri voittanut." -Hiko Seijuurou, Rurouni Kenshin
JeBaZ
mallasvastaava
shabranigdo

Kill them mr. B!

Profiili WWW
« Vastaus #12 : 22.08.08 klo 10:03 »

Minä olen Wannabe HC Otaku, jokseenkin elitistinen ja filosofisti.

Wannabe HC Otaku meinaa sitä, että haluaisin olla enemmän yyberjumala-animenörtti, mutta en ole :D Ei ole aikaa ja olen viimeaikoina vieraantunut kaikesta nörttäämisestä ja hengannut enemmän kavereiden kanssa. Shabran toimi oli yksi, joka buustasi hieman harrastustani.

Jokseenkin elitistinen meinaa sitä, etten pidä kaikesta, missä etuliitteenä Nippon. Olen tullut krantummaksi ja krantummaksi animen ja mangan suhteen.

Filosofisti taasen on se puoli minusta, joka koittaa pohtia aivottomammankin animen sielunelämää. Pidän sarjoista, jotka ovat sekavia ja hankalia käsitellä.

Siinäpä se.
tallennettu

Futoi yatsu
foorumisti

Profiili WWW
« Vastaus #13 : 22.08.08 klo 11:42 »

Olen ainakin vanha käpy, salanormaali, rusinat pullasta -henkilö ja futoi yatsu.

Vanha käpy tykkää mangasta ennen Tezukaa, 1930-luvulta 1950-luvulle. Uudesta tuppaa kallistumaan valtavirran laidoilla oleviin, mutta kyllä valtavirrastakin hyviä löytyy.

Salanormaali lukee ihan tyytyväisenä markettimangaa, kun kukaan ei ole näkemässä :_)

Rusinat pullasta -henkiö ei useinkaan jaksa seurata uusia tv-sarjoja, mutta poimii anime-elokuvien parhaimmistoa katsottavaksi.

Lihavaa äijää ei tarvinne pahemmin selitellä...

tallennettu
Saya
foorumisti

Profiili
« Vastaus #14 : 22.08.08 klo 13:45 »

Eniten miellän itseni wannabe HC otakuksi ja wannabe vanhaksi kävyksi.

Kumpikin nimitys on ehdottomasti koristeltu wannabe -etuliitteellä, koska häpeän menneisyyttäni otaku-urallani; löysin Japanin ihmemaan populaarikulttuurin tuotteet vasta silloin, kun kaikki muutkin ne löysivät. Eli vaikka kuinka tahtoisin olla vanha kyyninen setä (ei siinä Paunan mukaisessa määritelmässä), todellisuudessa olen vain totaalinen nyyppä. Yritän piilotella todellisuutta rakastumalla vanhoihin klassikoihin (joita todellisuudessa olen nähnyt tai lukenut vähän), arvostamalla jokaista suomijulkaisua kuin maailman uutta ihmettä (todellisuudessa niin kauan kuin olen otakuutta harrastanut mangan ja animen hankinta on ollut naurettavan helppoa) ja yllättävän usein olemalla samaa mieltä kuin ne vanhat viisaat kävyt, joita katson ylöspäin. Vaikka lähes päivittäin seuraan anime- ja mangamaailman uutisia, tapahtumia ja julkaisuja, HC otaku nimitykseen on vielä paljon matkaa. Esimerkiksi tämän vuoden puolellä käyty kohu Suomen animeskenen taustavaikuttajista, Animeunionista ja Animeconin järjestelyistä tulivat itselleni täytenä yllätyksenä.

Ulkonäöllisesti minut lasketaan aivan varmasti conien maisemaa nykyään hallitseviin j-rockernuihin, vaikka tyylini ja pukeutumiseni eivät liity Japaniin mitenkään.
tallennettu
Flarona
kovin pötkyläinen
suomimangusti

No, it's nothing.

Profiili WWW
« Vastaus #15 : 22.08.08 klo 20:01 »

Lyhyesti sanottuna olen wannabe-otaku, nyhverö ja maastoutuja.

Wannabe-otaku on tätä "tiedän, että en tiedä, mutta tahtoisin tietää" -hommaa. En enää edes tahtoisi olla HC-otaku, koska siinä tuntuu olevan enemmän huonoja kuin hyviä puolia.

Nyhveröllä tarkoitan ihmistä, joka yleensä vain nyhjöttää kotona ja on ihmissuhteiden luomisen sijaan koneella tai tekee jotain muuta yhtä hyödyllistä. Sanan oikeasta merkityksestä/sävystä en ole kovin varma, koska minulla ei ole sellaisia kavereita, jotka käyttäisivät tuota sanaa.

Maastoutuja tarkoittaa aika lailla samaa kuin voimatason piilottaja ja taviskin: en jätä näkyville mitään ilmeisiä vihjeitä harrastuksestani. Puhki käytettyyn laukkuuni ommellusta Kupoli-merkistä ulkopuoliset eivät tunnista minua tämän kastin edustajaksi. Jos luen mangaa julkisella paikalla (esim. junassa), piilotan kaikkein isoimmat kuvat käsilläni ja pidän kansia tiiviisti jalkojani vasten, ettei kukaan näkisi. Jos ulkopuoliset voisivat tajuta minun puhuvan jostain animangaan liittyvästä, pidän ääneni visusti hiljaisena ja pyydän vähän väliä keskustelukumppaniakin puhumaan hiljempaa.
tallennettu

Red Mage
t3h
shabranigdo

Sankari omilla ehdoillaan

Profiili WWW
« Vastaus #16 : 22.08.08 klo 23:42 »

Hypedissaaja, fanityttö, pintaliitäjä ja tardi.

Hypedissaajan eksoottisen nimikkeen alle kätkeytyy se vähän lapsellinen taipumus, että jos jotain ylistetään maasta taivaisiin (tai ainakin puoleenväliin matkaa), omaksun miltei tahtomattakin asenteen, ettei se vain voi olla niin hyvä. Osittain tästä syystä mm. Death Note on itseltäni edelleenkin katsomatta :P Toisaalta jos tutustun sarjaan ennen kuin törmään ylenpalttiseen hypeen, saatan itsekin innostua siitä kovin enkä jälkikäteen välitä (tai edes tajua) suitsutusta.

Fanityttö pitää käsittämättömästi kauniista mieshahmoista (etenkin, jos niillä on pitkä tukka) ja joskus asettaa ne miltei ainoaksi kriteeriksi jonkin anime-/mangasarjan seuraamisen, mikä on toisaalta hyvin valitettavaa... mutta mistä toisaalta on hyvin vaikea päästä eroon.

Pintaliitäjänä puolestaan näppeihini ei kovinkaan usein eksy mitään kulturelleina tai edes kovin korkeatasoisina pidettyjä tuotoksia, vaan katson iloisesti harmaalle massalle tuotettua harmaata massaa (kuten monesti keskinkertaisia peli-anime-väännöksiä). Tämä piirre ulottuu animen ja mangan lisäksi myös ainakin kirjallisuuteen. Lisäksi olennaista pintaliitäjyydelle on, etten välttämättä ole edes kovin kiinnostunut mistään "ylisyvällisistä" hengenantimista enkä ehkä kykene osittain siksi syvällisiin keskusteluihin aiheesta, vaan pidän viihteen viihteenä (a.k.a. aivojen tuuletushetkenä).

Ja tardi... tardi on tardi ainakin hetken vähän sille sun tälle, mitä käsiinsä vain saa, eli tyypillistä on (usein hetkellinen) voimakas innostus jotain tiettyä sarjaa tai peliä kohtaan.

Lyhyesti mainittakoon vielä lammas (miksei me kaikki voitaisi vain olla kavereita ja olla valittamatta ja tappelematta esimerkiksi siitä, onko keskustelun taso pudonnut oikeasti...? ;____;) sekä piiloelitisti (vaikken haluaisi. Selittelyjä tuskin tarvitaan).
tallennettu

Kitayama
foorumisti

さぁ、ぼうしやさん?

Profiili WWW
« Vastaus #17 : 23.08.08 klo 00:26 »

Kitama-tan* muodostuu pääosin stereotyypeistä Kaappimangaka, Shoujoelitisti, Old Skooleri ja Äiti.

Kaappimangaka on se taiteellinen otakulajike - piirtää, piirtää, piirtää. Saanut suuria yllykkeitä piirtämiseen anime/mangaharrastuksestaan, hakeutunut vuosia myöhemmin johonkin taiteelliseen koulutukseen ja istuu miiteissä yleensä nurkassa lehtiön kanssa. Määritelmän täydentää se, että normaalista piirtäjätyypistä eroten Kaappimangaka piirtää salaa omaa sarjista tai ainakin vakavasti suunnittelee sellaista ja haaveilee syvällä sisimmässään joskus jopa julkaisevansa jotain - vaikka edes omakustanteita.

Shoujoelitisti on Shounenistin jonkinasteinen vastakohta. Pääasiassa löytää omat suosikkinsa shoujon puolelta, tietää suuret klassikot ja uudet suosikit, seuraa aiheen kirjoituksia ja erottelee kriittisesti jyvät akanoista. Kaipaa hyvää juonta, syvällisiä hahmoja ja keskivertoa parempaa shoujoa.

Old Skooleri on juuri sitä miltä kuulostaa. Olen perinteitä ja historiaa vaaliva otakumuumio. :D Pidän vanhemmista sarjoista ja klassikkoteoksista ja palvon uudempia old school-tyylisiä teoksia.

Äiti on äiti. Säädän, neuvon, autan, opetan, opastan, teen ruokaa, tarjoilen kahvia, tuon villasukat jos varpaita paleltaa ja laitan laastarin polveesi. Tuppaan saamaan asiat myös kummasti luistamaan. Olen aika aurinkoinen ja huolehtivainen persoona päältä päin ja piilottelen synkkyyteni jonnekin maton alle etteivät muut masentuisi - sellainen vähän uhrautuva äitihahmo. Tämä piirre ilmenee parhaiten tosi elämässä ja kaverien kesken, joten tätä ette ehkä näe miiteissä.

*lyhentelen itselleni ja muille pöhköjä lempinimiä hyvin mielelläni
tallennettu

KuroiNeko
kupoliitti

laiska vaiko laiska, kas siinä pulma <3

Profiili
« Vastaus #18 : 23.08.08 klo 15:29 »

Jaa-a. Olen varmaan sekoitus elitistiä ja aarteenetsijää, vaikka oikeastaan tuntuu että ne suurimmat helmet on tullut jo poimittua.. Silti joitakin uusia lupaavia nimiä on mahdollisesti tulossa; aion pitää silmäni auki.

Futoi Yatsun Rusinat pullasta -henkilö sopii myös kuin nappi silmään. En enää edes yritä löytää uusia tv-sarjoja, vaan odotan katsottavaksi uusia mahd. hyviä elokuvia.

Elitistiä ihan vaan sen vuoksi että harrastuksen parissa olen ollut vasta yhdeksän vuotta, jonka aikana olen lukenut yli yhdeksääsataa eri (japanilaista/korealaista/kiinalaista) sarjaa, vaikkakin nykypäivinä luku taitaa jo hipoa uhkaavasti tuhatta. Alkaa pikkuhiljaa tuntua siltä että erilaiset massapiirteet tunnetaan ja osa kartetaan takuuvarmasti kaukaa. Sitten sitä vain ihmettelee pää kallellaan ihmisiä, jotka jaksavat kiinnostua uusista ja uusista liukuhihna teollisuus -sarjoista.

Kokonaisuudessa taidan pitää shoujosta ja shounenista yhtä paljon, mutta seikkailen ajoittain shoujonistin(huh miten karsea nimitys) ja shounenistin väliä. Tällä hetkellä shounen vie potin. Hyviä, tosin kovin massallisia sarjoja on paljon: Bleach, One Piece, Naruto… tms. Itse olen vetänyt vielä rajan siihen mikä on sarjan miljöö ja miten huoliteltu kynänjälki tekijällä on. Senpä takia muuten hauskat ja sympaattiset tarinat jäävät ns. vessalukemiseksi(=sitten vasta kun ei ole muutakaan luettavaa ja on tappavan tylsää), esim. Bleach, Shaman King, Flame of Recca, etc koska backgroundina on koulu. Kulutettu vaiko kulutettu? Alentava yritys tekijältä saada lukijat samaistumaan tarinaan, kun hyvä tekijä saa sen suoraan aivan omastakin miljööstä? Elitisti-shounen harrastaja.. :D No ei. Silti mieluummin tätä pojan kasvutarina-koulu-shounen-massaa kuin koulu-taikatyttö-sohjo-massaa. TAI koulu-sohjoa, tuo monasti pohjien pohja(vain harvoja koulu-teemaisia poikkeuksia). Jätetäänhän Arina Tanemura mainitsematta.. ^^ Niin kuin monet muut vähemmänkin tunnetut sohjon ilopillerit jotka soutavat kankkulan kaivoon. Jyvät akanoista!!

Olen hyvin varustettu lapsi. Äiti investoi!! Jouluna tulee lahja, jossa lukee että äidille. …ja paljastuu että tämä on käynyt ostamassa itse itselleen manga-pokkareita. Onko joku koukussa? :D Vaikka olenkin köyhä opiskelija-poloinen, niin rakkauteni äitiini on suuri niin hellyys- kuin materiaalipuolellakin.

Ilmeisesti olen myös ’fanficcaaja’. >:3

Sekä piilofanart-piirtäjä, koska olen piirtänyt oikein muhkeasti kaikenlaisia fanipiirustuksia, joista harva on päässyt julkisuuteen, laiska kun olen (skannaamaan).

// Pahus. Täytyy yhdistyä tuohon Kitayaman kaappimangakaan. Se oli hyvin määritelty, eikä liiemmin kaipaa lisäilyjä. ^^
« Viimeksi muokattu: 23.08.08 klo 20:27 kirjoittanut KuroiNeko » tallennettu

Mikä ottaa päähän -ketju
KuroiNeko:"..kävelevät kana-aivo-stereotypiat 14-18 -vuotiaista tytöistä sohjosarjoissa, jotka ovat niin avuttomia ja tyhmiä ikäisikseen että sana "realistinen" ei taatusti kuulunut hahmojen suunnittelijoiden sanavarastoon."
Yawami
bipolaaridamekko
kupoliitti

Profiili
« Vastaus #19 : 23.08.08 klo 16:45 »

hamsteri/tuhluri
Kuten Xinadra määritteli, hamsterilla on kymmeniä sarjoja kesken, kymmeniä odottamassa katsomista, kaikki pitäisi nähdä. Tuhlurin tulee vielä käytettyä kaikki rahansa (ruoka- ja vuokrarahoja myöten) mangaan, animeen, peleihin, ja vaikka sitä tajuaa oman tyhmyytensä niin ei osaa lopettaa.

kaikkiruokainen/pintaliitäjä/modernisti

Olen faniuteni suhteen aika lailla kaikkiruokainen, eli kiinnostunut kaikesta japanilaisesta mitä maan ja taivaan välillä löytyy, ja mitä animeen ja mangaan tulee, niin pelkkä genre ei riitä kääntämään katsettani mahdollisesta uhrista, eikä elämääni rajoita shoujoistisuus tai shounenistisuus. Olen kuitenkin toisin kuin käpyt ja elitistit, pintaliitäjä - matkaan massatuotteesta toiseen - ja modernisti elikä uuden digitaalisen maailman kannattaja, vanhain sarjain (raja siinä yhdeksänkymmentäluvulla) kuvanlaatu/piirrostyyli/tms ei minua miellytä.

Olen myös fanityttö ja fanficcaaja.
tallennettu
Sivuja: [1] 2  Kaikki
  Tulostusversio  

Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
Sivu luotiin 0.149 sekunnissa. 20 kyselyä tietokannasta.

tätä sivustoa ylläpitää Anime- ja mangayhteisö Kupoli ry
tietoa - sivukartta - rekisteriseloste