sisällön alkuun
22.9.2017 09.14 SANASTO | KESKUSTELU | PIIRTOLAUDAT | SUOMIMANGA | RSS

Kupoli
"Varför en banan?"

Uutis- ja etusivu

Sisältö

Keskustelu

Piirtolaudat

Impromanga 3

Yhdistys

Kupolin palvelinkodon tarjoavat Säätöyhteisö B2 ry sekä Tietovelhot Oy.

x Keskustelu | Ohjeet | Kalenteri | Henkilökunta Haku | Kirjaudu | Rekisteröidy

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

« edellinen seuraava »
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Fruits Basket (manga)  (Luettu 8214 kertaa)
0 käyttäjää ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Kaori-chan
Vieras
« : 15.08.08 klo 18:03 »

Vapaata keskustelua Fruits Baskestista, ilman spoileritageja ja pelkoa muiden spoilaamisesta, kiitos. Yhtään sarjaa (edes joskus fanittaneita) katsoneita/lukeneita ihmisiä?

Tuli luettua Hedelmäkorin viimeinen luku vähän aikaa sitten ja haikea olohan siinä tuli.
Sarjan loppuratkaisu tosiaan jäi hieman kaivelemaan mieltä, hm..

//Kiitoksia, ongelma ratkaistu.  Viestiä editoitu.
« Viimeksi muokattu: 15.08.08 klo 23:01 kirjoittanut Kaori » tallennettu
Veh
positiivinen
ylläpitäjä

Profiili
« Vastaus #1 : 15.08.08 klo 18:13 »

Suosittelen pistämään animelle ja mangalle eri ketjut. Muuten joku onneton animenkatsoja eksyy lukemaan tätä ja spoilaantuu mangan lopusta.

Vaihdan tämän ketjun nimeksi Fruits Basket (manga), ja jos keskustelua animesta löytyy, niin sille voi perustaa oman Fruits Basket (anime) -ketjun samalle laudalle.
tallennettu
OnnaRanma
Vieras
« Vastaus #2 : 22.09.08 klo 03:01 »

Itse en ole vielä Frubaa lukenut loppuun. Luen aina netistä missä numeroissa tapahtuu jotain mielenkiintoista ja luen vain ne xD En siis oikeen pysy kärryillä juonessa. Noniin, mutta miten on, miten Fruits Basket päättyy? Kertokaahan xD
tallennettu
Kaori-chan
Vieras
« Vastaus #3 : 25.09.08 klo 17:30 »

Itse en ole vielä Frubaa lukenut loppuun. Luen aina netistä missä numeroissa tapahtuu jotain mielenkiintoista ja luen vain ne xD En siis oikeen pysy kärryillä juonessa. Noniin, mutta miten on, miten Fruits Basket päättyy? Kertokaahan xD

Soo soo, spoilereita sitä kalastellaan? :U Ja vielä laudalla, jossa niitä levitellään, ai ai.  Suosittelen lukemaan ne vähemmän kiinnostavatkin, niin saadaan kunnon keskustelua aikaan.

Mutta, hyvä Fooku, jos nyt aivan varma asiasta olet.. [/off-topic] 
« Viimeksi muokattu: 25.09.08 klo 19:41 kirjoittanut Kaori » tallennettu
Andromeda
kilopostaava
ylläpitäjä

Profiili
« Vastaus #4 : 26.11.11 klo 23:15 »

Tämä keskustelu ei näköjään ole koskaan ottanut oikeasti tuulta alleen, en tosin ymmärrä miksi. Joten haluan virittää aiheen henkiin, sillä Furuba kuuluu omien suosikkisarjojeni joukkoon, varsinkin mangana. Animena en ole sarjaa seurannut loppuun saakka, sillä ainakin ensimmäiset kymmenkunta jaksoa tuntuivat vain toistavan tarkalleen mangan juonta, mutta ilman, että olisivat tavoittaneet mangan moniuloitteisuutta ja syvempiä vireitä. (Ja osansa kesken jättämisessä oli kyllä silläkin, että käsiini saamani eli kaverilta lainaamani versio oli suomijulkaisu, jonka tekstitysten laatu ei ollut kovin mieltä ylentävä - varsinkaan, kun myös kaikki puhuttelupäätteet oli käännetty. Yrittäkää nyt itse seurata suomenkielistä tekstiä, jossa koulutoveria puhutellaan jatkuvasti "nuoriherra Yukiksi". :P )

Furuba on ennen kaikkea ihmissuhdesarja, ja jos sellaisesta tahdotaan toimiva, niin ei voida tyytyä pelkkiin yksipuolisiin stereotypiohin. No, kieltämättä monet Fruits Basketin hahmoista ovat pääsääntöisesti varsin ennustettavia ja yksioikoisia. Mutta pidän siitä, kuinka sarjan myötä käytännössä kaikkien keskeisten hahmojen taustalta alkaa pulpahdella salattuja, yllättäviä asioita. Takaya Natsuki osaa käyttää takaumia ja ennakointeja, joiden ansiosta juoni ei etene tasaisesti ja suoraan kuin höyryjuna ja paljasta kaikkea heti alkuunsa. Tietyllä tavalla tarina rakentuu sekä eteen- että taaksepäin: eteenpäin, sillä yhtenä kantavana teemana on, kuinka eläinradan kirous vaikuttaa kantajiinsa, kuinka kirouksesta voisi vapautua ja "kuinka kaikki päättyy". Taaksepäin, sillä juonen edetessä hahmojen menneisyys ja se, mikä on johtanut nykytilanteeseen, käy yhä tärkeämmäksi. En oikeastaan tiedä, kumpaa vastausta odotin lukiessani enemmän; sitäkö, mitä kaiken taustalla on ja mistä se on alkanut, vai sitä, miten kaikki tulee päättymään. Lopun jumalaepisodi taisi tavallaan olla vastaus molempiin, vaikka ei oikeastaan kumpaankaan, koska se oli sen verran irrallinen verrattuna päähenkilöiden oikeaan "tilanteeseen".

Mutta se ihan varsinainen lopetus sarjalle oli kyllä vähän turhan happy-happy joy-joy; Jee, kaikille löytyi paikka maailmassa, pääpari sai toisensa (siinäkin sai kyllä miettiä melko pitkään pohtia, että kumminpäin pääpari tulee muodostumaa vai muodostuuko ollenkaan) ja eli onnellisena elämänsä loppuun asti. Kivaa siirappia. Mutta tuskin sarjaa olisi voinut muutenkaan lopettaa. Jos päähenkilönä on (ainakin päällisin puolin) ylipositiivinen Tooru, niin voiko muka olettaa jotain muuta kuin happy endiä?

Ja Tooru on muuten tosi ristiriitainen hahmo ainakin lukijan kannalta. Välillä söpö ja suloinen kaikessa pöhköydessään ja pyrkimyksissään olla äärimmäisen iloinen ja kohtelias, ja välillä sitten juuri samojen piirteiden takia sitä vaan ei voi sietää, kun alkaa ärsyttää. Grääh. :P
tallennettu

Aina on toivoa.
---
Hänellä oli pieni laatikko, johon mahtuivat kaikki maailman aarteet. Ei hänellä mitään aarretta ollut, vain se pieni laatikko, johon mahtuivat kaikki maailman aarteet.
haplo
Uutisankka
foorumisti

Profiili
« Vastaus #5 : 27.11.11 klo 09:35 »

Fruits Basket on kieltämättä parhaita shojosarjoja mitä luettua on tullut.

Mutta se ihan varsinainen lopetus sarjalle oli kyllä vähän turhan happy-happy joy-joy. --- Mutta tuskin sarjaa olisi voinut muutenkaan lopettaa.

Eipä oikein, ainakaan shojon konventioilla. Tavallaan jopa tykkäsin siitä henkilöiden myöhemmän elämän esittelystä, vaikka olihan se myös toisaalta hyvin siirappista. Tulkitsen sen ennen kaikkea Takayan omiksi hyvästeiksi hahmoilleen. Vaikka toimii toki myös hahmojen hyvästeinä lukijoille.

Jos en paremmin olisi tiennyt, olisin voinut luulla sarjan päättyvän pokkariin 22. Viimeinen pokkari oli fiilistelyä. Tosin sellaista fiilistelyä että se rakensi lopusta hieman kokonaisemman. Mutta joku muu tekijä olisi voinut lopettaa tuohonkin pisteeseen. Onneksi Takaya ei.
tallennettu

K-haza
kupoliitti

Profiili WWW
« Vastaus #6 : 27.11.11 klo 15:12 »

Aloitin Furuba fiilistelyni joskus kauan sitten yläasteella, kun Ranmaa julkaistiin ja Inuyashan julkaisusta vasta haaveiltiin. Sarja on minulle erittäin rakas, se oli käytännössä katsoen ensimmäinen animeni, jonka katsoin kokonaan.
Mangaan tutustuin vasta animen jälkeen, mutta pidin enemmän animen versiosta tapahtumissa, mutta kyseessä on ehkä ensi viehätys.

Viikko sitten, sain viimein luettua sarjan loppuun. Olin kyllästynyt sarjan osien julkaisutahtiin ja en pitänyt silloin siitä, kuinka kaikki hahmot paritettiin, nuori shounen-ai fani kuin olin.
Tokyopopin lopettamispäätös kuitenkin herätti minut taas, ja tajusin, että ainakin nostalgiasyiden takia minun oli hankittava kaikki osat. Nyt olen ne lukenut, ja täytyy sanoa, että on kyllä hyvä sarja, (etenkin kun pääsi yli siitä, että Yuki ei ole homo, vaikka kuinka olisikin toivonut :'D). Loppu oli kyllä hieman ylisiirappinen, kun vain kaksi hahmoa jäivät ilman seurustelukumppania lopussa, mutta oikeastaan pidinkin tuosta lopusta. Ja aikaisempi Kyo-faniuteni kyllä hieman karisi, kun Yuki hankki jostain itselleen kunnollisen selkärangan ja miehistynyt!

Itse asiassa, kun olin lukenut nuo pokkarit viimein loppuun asti, oli jo myöhäinen yö, ja aamulla kun herätys soi, Furuban maailmaaparantavassa hengessä kuvitelin puoliunisena, että aina kun painan torkkua, parannan jonkun ihmisen sielun syvimmät traumat. Ja nukuin sillä tavalla kaksi tuntia pommiin.

Sarja, joka on minulle hyvin hyvin tärkeä, ja sen lukeminen sai minut tuntemaan itseni.... omaksi itsekseni. Tunne, jota en ollut pitkään aikaan tuntenut! <3
tallennettu

"I don't give a crap about any of this, er.. crap!"
Andromeda
kilopostaava
ylläpitäjä

Profiili
« Vastaus #7 : 27.11.11 klo 22:48 »

K-haza: Tuosta pariutumisesta tuli mieleen, itse veikkasin sarjan alkuvaiheilla, että Yuki ja Tooru tulisivat olemaan pari. Mutta oikeastaan Yukin ja Machin pariutuminen sopi paremmin. Machi on omalla tavallaan niin sisukas tyyppi, sisukas kieltämään sen, että olisi millään tavalla kiinnostunut Yukista. Jotenkin semmoinen yllättäen tulistuva Machi sopii paljon paremmin Yukin pariksi kuin Tooru, joka ei väitä vastaan mistään. Olisihan siinä toki ollut harmoninen pari, prinssi Uljas ja kaunis sankaritar, mutta ihan oikeesti, miten yksitoikkoiseksi niiden välinen suhde olisi käynyt. Kyo sentään tuo mukaan vähän pippuria - ja sitten voivat nolostua molemmat yhdessä tekemisistään ja toistensa tekemisistä.
tallennettu

Aina on toivoa.
---
Hänellä oli pieni laatikko, johon mahtuivat kaikki maailman aarteet. Ei hänellä mitään aarretta ollut, vain se pieni laatikko, johon mahtuivat kaikki maailman aarteet.
K-haza
kupoliitti

Profiili WWW
« Vastaus #8 : 28.11.11 klo 22:26 »

K-haza: Tuosta pariutumisesta tuli mieleen, itse veikkasin sarjan alkuvaiheilla, että Yuki ja Tooru tulisivat olemaan pari. --

Joo, itsekin ekana ajattelin näin, ja siitä tulikin koko animen mittainen mietiskely, että kummin päin tämä nyt kääntyy, mutta kyllä ne 3 viimeistä jaksoa selvittivät tilanteen aika hyvin :)
Mielestäni kuitenkin hyvin jännä, miten siitä asiast oli aika vaikeaa sanoa mitään, vaikka se Tohrun (anteeksi, tottumuskysymys tämä translitterointi) heti alussa toteama "I wanted to be a cat" -kommentti olikin jo aika paljastava, nyt kun jälkeen päin sarjan luki läpi. Mutta ovelasti ensin tutustutettiin Tohru ensin sellaiseen komistukseen, joka ei häntä tule saamaan! (monissa sarjoissahan parituksen näkee heti siitä, keheen törmätään ensimmäisenä...)

Ja Tohru ja Kyo olivat söpö pari, mutta en oikein vieläkään onnistu näkemään Yukia ja Machia yhdessä vielä vuosien päästäkin. He ovat kyllä söpö pari, mutta... en tiedä, jokin osa siitä kemiasta ei yllä minulle saakka. Ehkä olin vain kuvitellut, että he olisivat romanssinsa suhteen PALJON hitaampia kuin miten se sarjassa kuvattiin, ja siksi se kuvio jäi häiritsemään...
tallennettu

"I don't give a crap about any of this, er.. crap!"
Andromeda
kilopostaava
ylläpitäjä

Profiili
« Vastaus #9 : 30.11.11 klo 23:58 »

Innostuin tässä selailemaan sarjaa takaperin, tarkoituksenani selvittää, missä vaiheessa viimeisen kerran nähdään, kuinka joku hahmoista muuntautuu eläimekseen. Sarjan alkuhan on hyvin pitkälti myös hupailua sillä, kuinka hahmot muuntautuvat epäsopivissa paikoissa (tai kuinka Kaguran ja Kyoon tapauksessa eivät muuntaudu, vaikka Kagura kovasti roikkuu vastahaikoisessa Kyoossa), mutta juonen edetessä varsinainen muuntautuminen on sivuosassa. Kirous on läsnä juonenkuljetuksessa muuten, joten sitä ei tarvitse enää konkreettisesti korostaa. Ja viimeisin alppa, jossa joku hahmoista on muuntautunut, on jo numero 13! Ja siinäkin kyseessä on yhden ruudun maininta, että Rin oli muuttunut hevoseksi eikä häntä voitu viedä sairaalaan. En tosiaankaan kaipaa sarjan loppuosaan hahmojen muuttumisia, mutta jotenkin hämmentävää, kuinka vähälle se loppujen lopuksi jää, vaikka aluksi koko sarjan juju tuntuu olevan siinä, että ihmiset muuttuvat toisinaan eläimiksi.
tallennettu

Aina on toivoa.
---
AreraChan
Unelmoiva
foorumisti

My Love For You Is Eternal

Profiili
« Vastaus #10 : 01.01.12 klo 20:57 »

En tosiaankaan kaipaa sarjan loppuosaan hahmojen muuttumisia, mutta jotenkin hämmentävää, kuinka vähälle se loppujen lopuksi jää, vaikka aluksi koko sarjan juju tuntuu olevan siinä, että ihmiset muuttuvat toisinaan eläimiksi.

Toden totta! En ollut edes ajatellut sitä ennemmin.

Furubaan tutustuin ensin animena, mutta sen katsominen jäi kesken, koska se ei jostain syystä ollut tarpeeksi vetovoimainen. Kun sitä alettiin suomentaa, tiesin, että se täytyy kuitenkin vielä kokea mangana.

Hyvänen aika, kyllä kannatti. Furuban lukeminen oli joka kerta terapeuttista ja minä ihan totta opinkin siitä jotain. Minun mielestäni moniulotteiset hahmot olivat aitoja, ainakin useimmat heistä.

Lempihahmojani ovat Tooru, Kyo ja Hatori. En koskaan ajattelut, että Tooru ja Yuki olisivat sopivat  toisilleen, joten olin iloinen siitä miten parit järjestyivät. Hatorista pidin alusta asti, jopa kökömmässä anime-versiossa. Hän on vakava ja kiltti, mutta kamalan surullinen. Aivan ihan hahmo. Samoin Hatsuharu oli mielestäni onnistunut hahmo.

Sarjassa oli paljon hahmoja, joista en vain oppinut tykkämään, vaikka ne kuinka muuttuivatkin "parempaan suuntaan". Kaguraa inhosin alusta pitäen, samoin Hiroa (jos koskaan törmään sellaiseen kakaraan, se saa elämänsä korvapuustin). Rinistä en pitänyt aluksi lainkaan, mutta Hatsuharun vuoksi opettelin. Luvut, jotka valottavat Rinin tarinan, ovat äärettömän surullisia.

Olen lukenut pari kertaa koko sarjan läpi ja haluaisin aloittaa sen uudelleen. Se on yllättävä sarja, ei yksioikoinen, joten joka kerta siitä löytää uutta ihmeteltävää.
tallennettu

...what good is Hiten mitsurugi ryuu...
...what good is Himura Kenshin..?
Again, I... I failed to protect the one person who is most important to me... Kaoru-dono...
Kaoru.

~Kenshin~
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  

Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
Sivu luotiin 0.026 sekunnissa. 20 kyselyä tietokannasta.

tätä sivustoa ylläpitää Anime- ja mangayhteisö Kupoli ry
tietoa - sivukartta - rekisteriseloste