sisällön alkuun
22.9.2017 16.35 SANASTO | KESKUSTELU | PIIRTOLAUDAT | SUOMIMANGA | RSS

Kupoli
"KUntaPOliittisten nuorten LIitto"

Uutis- ja etusivu

Sisältö

Keskustelu

Piirtolaudat

Impromanga 3

Yhdistys

Kupolin palvelinkodon tarjoavat Säätöyhteisö B2 ry sekä Tietovelhot Oy.

x Keskustelu | Ohjeet | Kalenteri | Henkilökunta Haku | Kirjaudu | Rekisteröidy

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

« edellinen seuraava »
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Tengen Toppa Gurren Lagann  (Luettu 9227 kertaa)
0 käyttäjää ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Zetsubou-san
kupoliitti

Profiili WWW
« : 27.07.08 klo 21:25 »

"Ore wo dare ga to omotteyaru?!"

Tengen Toppa Gurren Lagann on ehdottomasti yksi hienoimmista animeista joita olen nähnyt ja ansaitsee oman topicinsa tänne spoileripuolelle. Parhaat juonenkäänteethän kun yleensä tuppaavat olemaan spoilereita.

Joo. Aloitetaan Kaminan kuolemalla.

Katsoin koko kohtausta sillä asenteella että "hei camoon ei se kuitenkaan kuole lakatkaa ruikuttamasta" ja tajusin koko tilanteen olevan totta vasta kun Kaminan hautaa näytettiin. Järkytyin enkä tiennyt olisiko pitänyt itkeä vai mitä ihmettä. Kahdeksas jakso on kieltämättä hyvin aikainen toisen päähenkilön kuolemaa varten. Mitä ajatuksia tämä teissä herätti? Ehtiko Kaminaan edes kiintymään kunnolla?

Minusta Kaminan varhainen kuolema oli ehkä nerokkainta mitä koko sarjassa tapahtui. Vaikka useasti Kamina oli se, joka puski Simonia ja koko sarjaa eteenpäin apinan raivolla, hän ehkä loppuenlopuksi oli myös se joka esti Simonia kasvamasta omillaan. Kun Kamina oli poissa kuvioista, ei Simonilla ollut muuta vaihtoehtoa kuin jatkaa, omin voimin tällä kertaa. Tässä oli myös tärkeä opetus; kun yksi osa elämästä loppuu, toinen alkaa.

Jatkuva itsensä ylittäminen toimiikin yhtenä sarjan kantavista ideoista, virheiden tekemisen ja niiden anteeksiantamisen ohella.

Timeskipin jälkeinen Rossiu, hänen ryppyotsaisuutensa ja horjumaton 'oikeudenmukaisuutensa' varmasti jakaa monien mielipiteet. Itse pidin lapsi-Rossiuta aina suloisena ja luotettavana, hyvänä ystävänä vaikka olikin aluksi hieman omituinen ja sulkeutunut. Kun hänestä sitten kasvoikin niin vahva ja vakava nuori mies, olin pettynyt. Kun monien tapahtumien päätteeksi Rossiu heitti Simonin vankilaan, olin raivoissani hänelle. Kuinka hänestä kasvoikaan tuollainen kamala julma ällöttävä petturi?!
Ja tässä onkin toinen Gurren Lagannin hienoimmista juonenkäänteistä. Koko jupakka Rossiun, Simonin ja oikeuden kanssa Rossiun yritettyyn itsemurhaan asti oli kyllä draamaa parhaimmillaan. En muista koskaan olleeni niin raivoissani animehahmolle :D

Ja Kittan. Kittan oi Kittan. Kaminan kuoleman jälkeen kävi välittömästi selkeäksi että Kittan tulisi ottamaan hänen paikkansa, ja tämäkin varmasti jakoi mielipiteitä. Ei kukaan voi korvata Kaminaa! Kittan on ärsyttävä korvike!
Itse jopa pidin Kittanista, vaikkakin hänen pisteensä laskivat Yokoon ihastumisen seurauksena. Itkin kuin pieni lapsi Kittanin sitten kuollessa. Hän todella seurasi Kaminan jalanjälkiä, Yokoa ja sankarikuolemaa myöten.

Spiraalit ja anti-spiraalit. Lopputaistelun eeppisistä keskusteluista mieleeni todellakin iskostui puhe siitä kuinka spiraali kasvaa ja jatkaa etenemistä ja oppimista omaan tuhoonsa asti. Olemmeko päässeet näin pitkälle vain lopulta tuhoaksemme itse itsemme? Jos tästä jatkamme, mitä sitten tapahtuu? Onko synkkä tulevaisuus todella vääjäämätön?

Simonin usko parempaan todella hellyytti, ja opetti että kun uskoo itseensä ja ystäviinsä, voi saavuttaa jotain todella megalomaanista, kerta toisensa jälkeen.

Guh, tekisi mieli selittää vielä Niasta ja Lord Genomesta ja Viralista mutta nyt täytyy kyllä kasata ajatuksia ja antaa hetkeksi puheenvuoro jollekkin muulle.
tallennettu

Galleriassa se liikkuu nimimerkillä Oningyou. DAsta sen löytää guutti-nimen takaa, ja Hartsilapsissa se on Zetsubou. Blogailuja osoitteessa http://www.mimis-kaleidoscope.blogspot.com/
Miizou
improvisoiva
ylläpitäjä

Profiili WWW
« Vastaus #1 : 28.07.08 klo 04:38 »

Kurre Lagaa olikin about eeppisin sarja, mitä olen nähnyt. Kun loppumättö käydään galaksien kokoisilla mecharoboteilla universumin osilla toisia mätkien, tietää, että nyt taistellaan elämää suurempien motiivien ohjastamana. =P

Kaminan oli juonen kannalta pakko kuolla. Tyyppi oli aivan liian dominoiva ja ylivoimainen hahmo ja piti valokeilan (ja yleisön suosion) koko ajan itsellään. Kuten sanottu, Simonillakaan ei olisi ollut lainkaan tarvetta, saati tilaa, kehittyä ja kasvaa, jos Kamina olisi ollut loppuun saakka ruorissa näyttämässä tietä.

Tämä toisaalta johti siihen, että koska Kaminan kohtalo oli sinetöity jo käsikirjoitusvaiheessa, saatettiin tyypistä tehdä todella niin ylivoimaisen cool ja järkähtämättömän periksiantamaton eläessään. Siten muille hahmoille annettiin esikuva, jota seurata, ja varmistettiin Kaminan muodostuvan legendaksi jo eläessään ja tämän kuoleman taatusti koskettavan jokaista katsojaa.
Aika laskelmoitua siis loppujen lopuksi.

Mutta vaikka itse osasin jo sarjan alussa aavistella, ettei Kaminan kaltainen hahmo välttämättä selviä loppuun saakka, tuli minullekin silti yllätyksenä, että tämä kuoli jo 8. osassa. Siinä mielessä se todella oli yllättävä käänne.

Viralin kääntymistä hyvikseksi saattoi myös odottaa. Viimeistään siinä vaiheessa, kun spiraalikuningas käski tämän olla taistelematta Simonin kanssa ja jäädä todistamaan tapahtumia, alkoi vaikuttaa yhä enemmän siltä, ettei Viral välttämättä ole pahis sarjan loppuun saakka.
Tai jos ei Viralin kääntymistä arvaillut, niin ainakin sitä toivoi kovasti. Sen verran siisti hahmo oli kyseessä.

Nian osoittautuminen Genomen tyttäreksi oli sitten jo klisee. =P Sen pystyi arvaamaan jo sillä sekunnilla, kun tämä löytyi hylättynä siitä arkusta.
tallennettu
Iwa
Vieras
« Vastaus #2 : 28.07.08 klo 09:05 »

Tiedä häntä, itse en jaksanut katsoa G-L:ia edes loppuun. Katsoin time-skippiin asti sarjaa mutta olin jo siinä vaiheessa niin kyllästynyt sen epätasaisuuteen ja muutamiin muihin tekijöihin joista en animessa/mangassa nauti että kesken jäi. Kyseessä on taas näitä hallelujaa-sarjoja, joista ilmeisesti kaikkien true-otakujen tulisi nauttia, mutta kun ei.

Kauhuksenne voin paljastaa ettei edes Kaminan kuolo aiheuttanut yhtään mitään tunteita, en oikein edes käsitä hahmon suosiota. Suurisuinen pönttö joka menee vielä kuolemaan kasijaksossa - onpas otokoa. Pahin kaikista on kuitenkin Youko, ällöttävä saabisunaikkonen joka olisi saanut potkaista tyhjää - niin ja Leeron (?) on saakelin ärsyttävä. Lisäksi sarjassa on niin paljon muutakin saabisua että alkoi rasittaa, vaikka pääjuoni onkin ihan viihdyttävä. Sympatiat menee Nialle, joka muistuttaa vähän Keytä. S(h)imonkin on kiva, koko sarjan otokoin tyyppi - ja kertoja on aivan loistava.

Sitten kun vielä ne menivät vaihtamaan sarjan parhaan osuuden, eli UNDERGROUNDin ED:n joksikin j-pop -humpaksi niin rispektit laski entisestään - ja kun vielä lisätään etten nauti mechoista juurikaan niin eihän se kolahda vaikka tonnin moukarilla taottaisiin. Jees.
tallennettu
Miizou
improvisoiva
ylläpitäjä

Profiili WWW
« Vastaus #3 : 29.07.08 klo 04:21 »

N on selvästi katsonut Lagannia yksin. Siinä tapauksessa ymmärrän kyllä hyvin, jos se ei iskenyt. Tuskin olisin itsekään jaksanut katsoa paria jaksoa enempää, ellei sarjan seuraaminen olisi tapahtunut hyvässä porukassa ja sopivassa mielentilassa.

Kun vain hyväksyi ensin sen, että osa jutuista nyt vaan on (tarkoituksellisen?) huonoja, niin sarja muuttui hyvinkin viihdyttäväksi. Varsinkin, kun sille saattoi hajoilla porukassa.

Animejahan on yleensä kolmenlaisia: Hyviä, huonoja ja niin huonoja, että ne ovat jo hyviä. Gurren Lagann menee kuitenkin tällä hyvä/huono-asteikolla ihan omiin sfääreihin. Se on paikoitellen niin ylieeppinen ja huono, että se ohittaa jo niin huono, että hyvä -kohdankin ja viisari kiepsahtaa takaisin hyvään. =D
tallennettu
JeBaZ
mallasvastaava
shabranigdo

Kill them mr. B!

Profiili WWW
« Vastaus #4 : 29.07.08 klo 05:53 »

Minä pidin sarjasta. Eeppiset lopputaistelut olivat sarjan parasta antia ja varsinkin se Genome taistelu. Hahmot olivat hauskoja ja juonen kannalta tehdyt ratkaisut toimivat. Aika perus konseptillahan sarja meni loppuun asti, mutta on se omassa genressään yksi parhaita sarjoja, joita olen katsonut.
tallennettu

Zetsubou-san
kupoliitti

Profiili WWW
« Vastaus #5 : 29.07.08 klo 14:26 »

Jeps, kiva nähdä myös eriäviä mielipiteitä! Itse olen toistaiseksi törmännyt vain sarjasta pitäviin, mielenkiintoista lukea vähän toisenlaistakin näkökulmaa.

Ihan tottahan se on ettei TTGL mikään uranuurtaja ollut, suurin osa ideoista oli jo useammin kierrätettyjä, mutta kun TTGLän koko perustahan oli se, että nyt vedetään niin överiksi kun voidaan. Tuloksena jonkun mielestä jotain tajunnanräjäyttävää, jonkun aivan totaalista schaissea.

Itse en ottanut TTGLää kauhean tosissaan, josta johtunee myös se kuinka paljon pidän siitä. Se antoi koko ajan sellaisen vaikutelman että se on tehty hyvin kieli poskessa, ja sen katsominen oli siksi helppoa. Meno ei ollut ihan kamalan ryppyotsaista missään vaiheessa, kuolemienkin jälkeen jatkettiin nopeasti eteenpäin. Kävi useamman kerran mielessä, että Gainaxin porukat ovat kerääntyneet yhteen ja miettineet "mitä on eeppisintä mitä nyt voisi tapahtua?" ja hyväksyneet ensimmäisen pähkähullun idean.

Siis eihän sitä voi ottaa tosissaan kun galaksien kokoiset mechat mätkivät toisiaan aurinkokunnilla. :D Mutta se on hienoa, miettikää nyt, aurinkokunnilla!

Pidin TTGLästä loppuun asti ja pidän edelleen, mutta myönnän samalla etten ole sellaista tyyppiä joka katselisi animea kovinkaan kriittisesti. TTGL oli ihan parasta viihdettä, ja tulen varmasti katsomaan sarjan useasti uudestaan. ^^

BTW Wikipedia paljastaa että kuudes syyskuuta julkaistaan Tengen Toppa Gurren Lagann: Gurren Chapter -elokuva. Sitä odotellessa ;)
tallennettu

Galleriassa se liikkuu nimimerkillä Oningyou. DAsta sen löytää guutti-nimen takaa, ja Hartsilapsissa se on Zetsubou. Blogailuja osoitteessa http://www.mimis-kaleidoscope.blogspot.com/
Iwa
Vieras
« Vastaus #6 : 29.07.08 klo 16:19 »

Ehkäpä voisin katsoa sen loppuun kuitenkin, sillä sattuu olemaan hyvä rako nyt kun Higurashi on pikku tauolla. En vaan tee sitä virhettä kuin viimeksi että yrittäisin katsoa niitä ekoja jaksoja uudestaan, sillä osaan ne jo jos en nyt ulkoa niin ainakin tuskallisen tarkkaan. Mainitaan vielä ettei TTG-L kuitenkaan mikään huono ole, siinä vaan on suhteellisen paljon sellaisia elementtejä joista en pidä. Pääjuoni ja varsinkin Shimonin kasvutarina on vallan oiva. Animaatio on huikeaa ja musiikki hyvää - puhumattakaan kertojasta jolla on aivan valloittava ääni. Mutta kun Gabushiki-gaisha GAINAXin on aina pakko sulloa sitä saabisua joka väliin ja tosiaan osa tyypeistä on pirun rasittavia. :F Mutta eipä mitään, katsotaanpas touhu loppuun ja tehdään lopullinen tuomio sitten.

Mistä moinen takinkääntö? Onko N pehmennyt vanhoilla päivillään ja mennyt seniiliksi? Valitettavasti ei, mutta kun olin jo mennyt vannomaan aikaisemmin että Higurashi on roskaa, ja sitten kuitenkin eilen katsoin sitä tuntikausia ihan fiiliksissä. Olen huomannut että ne joista ei yhtään tykkää aluksi ovatkin niitä parhaita ja toisin päin - mikäli tykkää jostakin heti aluksi kuin hullu puurosta niin sitten vain pettyy.

.zeeJ   
tallennettu
Veh
positiivinen
ylläpitäjä

Profiili
« Vastaus #7 : 17.08.08 klo 12:54 »

Mitä mieltä Kupolin väki on Simonin lopusta TTGL:ssä?

Itse olen lähinnä lueskellut mielipiteitä loppuratkaisusta 4chanissa, missä suuri osa keskustelijoista on yhdysvaltalaisia. Jenkit suorastaan vihaavat ajatusta siitä, että maailman pelastanut mechasankari päätyy vanhoilla päivillään kodittomaksi ja köyhäksi maailmaa kiertäväksi mierolaiseksi. Kaiketi tuollainen käy heidän saavuttajamentaliteettiaan vastaan.

Itse olin loppuratkaisuun ja sitä seuraaviin tapahtumiin hyvin tyytyväinen. Hahmot päätyivät lopulta eheästi itselleen sopiviin hommiin, Simon kadulle ihmisiä auttamaan, Rossiu maailmankaikkeuden machievellistiseksi valtiaaksi ja Yoko opettajaksi. Jäljelle jäi olo siitä, että Gurren-Lagannin hahmot kaikki saavuttivat asioita ja kehittyivät henkilöinä hyviin suuntiin.
tallennettu
Miizou
improvisoiva
ylläpitäjä

Profiili WWW
« Vastaus #8 : 18.08.08 klo 02:23 »

Jenkkiläisten mielipiteet nyt voidaan jättää omaan arvoonsa. Keskivertohyyppä ei tykännyt siellä päin edes Final Fantasy 7:n lopetuksesta, koska Cloud ja Tifa ei menneet naimisiin, yhyy yhyy, olis pitäny olla kirkkohäät ja wääh wääh...

Gurrenin loppu oli sellainen perushyvä lopetus, joka ei jätä kysymyksiä ilmoille, muttei myöskään ollut mitenkään erityisen legendaarinen. Enpä itse sitä hirvittävästi ajatellut jälkikäteen.

Minusta oli kuitenkin osuvaa, että universumin voimakkain ja suurin sankari katoaa urotöidensä jälkeen varjoihin ja antaa muiden ihmisten rakentaa ja kehittää yhteiskuntaa. Mitä siitäkin olisi tullut, jos lähes ylivoimainen sankari olisi jäänyt vielä vanhoilla päivillään johtamaan ihmiskuntaa?

Tuskin kukaan olisi alkanut kehittää yhteiskuntaa omin voimin, jos liki kaikkivoipa mechasankarimme olisi ollut näkyvästi esillä koko ajan - helpompaa olisi ollut luottaa siihen, että Simon hoitaisi asiat kuten siihenkin saakka.
Sellainenhan olisi lähinnä näivettänyt kehitystä, joten Simonin oli pakko kadota, jotta ihmiset alkaisivat seistä omilla jaloillaan.
Siinä mielessä ihan hyvä lopetus, siis.
tallennettu
Calzu
Epäkuollut
ameeba

Dirty Limey!

Profiili
« Vastaus #9 : 20.08.08 klo 13:43 »

Vehin ja Miizoun ajatuksiin sarjan loppuratkaisusta on helppo yhtyä joten ei siitä sen enempää. Muuten olin ehkä hiukan pettynytkin GL:n viimeisiin jaksoihin. Osasin odottaa, että mechojen skaala paisuu massiiviseksi ja että taistelut ovat erittäin eeppisen mahtavia. Osasin myös varovaisesti odottaa Nian pikselöitymistä. Jotenkin loppu vaan ei oikein sytyttänyt siinä mielessä mitä olisin odottanut. Kittan jäi hiukan ärsyttäväksi Kamina 0.5 -versioksi ja hahmojen tapatus tuntui jotenkin väkinäiseltä. Miehiset kyyneleet eivät valuneet alkujaksojen tapaan henkilökohtaisesti. Ei loppu silti missään mielessä huono ollut, mutta sitä tuli seurattua lähinnä animoinnin ilotulituksena.  Row row fight tha powa ja niinpoispäin :)
tallennettu

Elävien maailma on pelottava paikka.
Cadow
kupoliitti

yay

Profiili WWW
« Vastaus #10 : 24.08.08 klo 12:21 »

Olen täysin samaa mieltä Vehin kanssa tuosta lopetuksesta. Mikään ei jäänyt kesken, kaikki löysivät oman paikkansa ja itse katsojana saattoi siirtyä muihin asioihin, kun ei heistä tarvinut enää "huolehtia".

Ja sitten Kaminaan... Minä ainakin ehdin kiintyä hänen hulluun persoonaansa ja olin hiemän hämmentynyt yhtäkkisestä kuolemasta... Vaikka olihan se kuitenkin tarpeellista...

Ja timeskip Rossiu. AH! Rakastin kovasti kovasti herran uutta ulkomuotoa ja vahvuutta. Mielestäni hänen aiempi asuinpaikkansa ja rankka(?) kasvatuksensa näkyi selvästi uudesta asenteesta asioihin. Ja loppujen lopuksi hänkin yritti vain toimia parhaaksi näkemällään tavalla. Niin... ja täytyihän jonkun luoda lisädraamaa siinäkin vaiheessa sarjaa...

(Luin Iwan kommentin... Heiheihei, Leeron oli tosi suloinen. :' D)

Minuakin kyllä häiritsi välillä laaduttomuus piirrostyössä, onneksi sitä kesti vain parin jakson verran... Olikohan sarjassa vielä niitä rasittavia "kokooma"-jaksoja, joissa kerrottiin, mitä oli tapahtunut? (Ei voi muistaa kaikkea, kun siitä on niin pitkä aika kun katsoin kys. animun...)
tallennettu
JeBaZ
mallasvastaava
shabranigdo

Kill them mr. B!

Profiili WWW
« Vastaus #11 : 24.08.08 klo 15:31 »

Ei tässä voi kuin kompata edellisiä mielipiteitä lopusta.
tosin joitakin asioita olisi voinut jättää edes hieman auki, niin olisi mistä purnata.
tallennettu

Sivuja: [1]
  Tulostusversio  

Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
Sivu luotiin 0.023 sekunnissa. 20 kyselyä tietokannasta.

tätä sivustoa ylläpitää Anime- ja mangayhteisö Kupoli ry
tietoa - sivukartta - rekisteriseloste